Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur förlänger jag batteriets livslängd?


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Det finns många påståenden om hur man ska sköta ett batteri för att öka livslängden.
 

Min far har länge påstått att laddaren ska kopplas ur alltså låta datorn gå på batteridrift.

 

Jag läste dock nyligen en kommentar på YouTube som menade tvärtom, att battericyklerna blir färre och att datorn kan prestera bättre när den är ansluten till laddaren.

 

Någon som vet vad som stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i princip göra hur du vill. Enda du ska undvika är att dra ut batteriet helt. För det kan skada det. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet mår bra av att motioneras ibland genom att laddas ur.

Köra det helt slut är dock inte nödvändigt.

Om datorn är mer eller mindre stationär med strömsladden i för jämnan så tycker jag man kan försöka komma ihåg att koppla ur laddaren åtminstone en gång varannan vecka så batteriet får ladda ur en del under drift.

 

Har för mig jag läste någonstans att i och med nästa Catalinauppdatering (10.15.5) så ska Apple implementera någon batterilivslängdssparafunktion likt den de har för iPhones.

Antar att batteriet bara kommer laddas upp till 80% och hålla sig kring det så länge datorn är ansluten till laddaren och funktionen är påslagen. Smart ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felfinnarmannen :whistling: påpekar att man inte FÖRLÄNGER batteriets livslängd genom diverse åtgärder. Man undviker att FÖRKORTA livslängden i onödan......

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Pätimeter-nisse!!!

 

Ha en fin vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...