Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kombinera två bibliotek (Bilder-programmet)


vote
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett huvudsakligt Bild-bibliotek på iCloud, där alla bilder jag tar med iPhone laddas upp till, precis som vanligt. Men jag har även några tusen bilder från ett väldigt gammalt bildbibliotek (gammal mac) som inte finns med i detta huvudbibliotek/iCloud. Dessa bilder vill jag nu addera till mitt nuvarande bibliotek men jag har ingen aning om hur man kombinerar dessa.

 

Går man in på Program, Bilder, högerklickar för att visa paketets innehåll så finns ju allt där. Men det känns inte som att jag bara kan ”gå in bakvägen och klistra in ytterligare en fil som heter ”Bilder-bibliotek”.

 

Förstår ni hur jag menar?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa och enkla är att öppna det gamla biblioteket, exportera bilderna (exportera oförändrad bild) till en mapp på datorn. Öppna ditt huvudbibliotek och importera in bilderna.

 

Du växlar mellan biblioteken genom att hålla in Alt och starta Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du få med all metadata också:

https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/

 

"Got a whole bunch of libraries you want to consolidate into one? PowerPhotos lets you merge your libraries together while weeding out duplicate photos in the process. You will be shown a preview of what your merged library will look like before any modifications are done, to ensure your merged library looks how you want."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

Det bästa och enkla är att öppna det gamla biblioteket, exportera bilderna (exportera oförändrad bild) till en mapp på datorn. Öppna ditt huvudbibliotek och importera in bilderna.

 

Du växlar mellan biblioteken genom att hålla in Alt och starta Bilder

 

Det här tillvägagångssättet kändes smidigast. Exporterade alla filmer/bilder till en mapp på datorn, som jag nu manuellt går igenom och rensar innan jag importerar detta till mitt huvudbibliotek (det som ligger på iCloud.com och på iPhone).

 

Alla bilder som hämtas hem från iCloud till Bilder på min nya mac kommer ju sen hamna i en fil i Finder under Bilder-mappen som Bilder-bibliotek. När jag sen gör en import i Bilder-programmet för resterande bilder (mappen på skrivbordet), kommer dessa per automatik att läggas till i Bilder-biblioteket sen? Tänker så att jag kan radera mappen på skrivbordet när all import är klar.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag ska optimera lagring både på Mac och iPhone och förvara originalbilder/filmer på iCloud. Det blir väl ingen dubblett av original bara för att man har samma inställning på båda enheterna?

 

Sen har jag fortfarande lite svårt att koppla hur allt hänger ihop. Om jag har originalen på iCloud, och lägre upplösning på både dator och mobil, och så raderar jag en bild på mobilen, försvinner den både från datorn och originalet på iCloud? Eller måste man radera från iCloud.com för att det ska ha effekt på alla enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, vote säger:

Hej igen,

Jag ska optimera lagring både på Mac och iPhone och förvara originalbilder/filmer på iCloud. Det blir väl ingen dubblett av original bara för att man har samma inställning på båda enheterna?

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, vote säger:

Sen har jag fortfarande lite svårt att koppla hur allt hänger ihop. Om jag har originalen på iCloud, och lägre upplösning på både dator och mobil, och så raderar jag en bild på mobilen, försvinner den både från datorn och originalet på iCloud? Eller måste man radera från iCloud.com för att det ska ha effekt på alla enheter?

Ja 

Nej

 

Annars så har Apple skrivit en bra förklaring hur det fungerar.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En grej med importen som var skum:

 

I mappen på Skrivbordet låg 250 videos och 15 000 bilder. När jag skulle importera dessa i programmet Bilder så följer alla 250 filmer med, men programmet säger att 500 bilder redan är importerade. Bra, tänker jag, då slipper jag dubbletter. Men sen när importen är klar så har ungefär 10 000 nya bilder tillkommit. Om jag har 15 000 i mappen på Skrivbordet, och programmet Bilder flaggar för 500 som redan fanns i biblioteket, så borde jag rimligtvis då importera 14 500 bilder. Men det blev ca 10 000. Någon som förstår varför? Jag markerade hela mappen för import. 

Redigerad av vote
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen förklaring men du borde importera i mindre antal för att ha bättre koll på vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-18 på 12:49, vote säger:

Det här tillvägagångssättet kändes smidigast.

 

2 timmar sedan, vote säger:

Men sen när importen är klar så har ungefär 10 000 nya bilder tillkommit. Om jag har 15 000 i mappen på Skrivbordet, och programmet Bilder flaggar för 500 som redan fanns i biblioteket, så borde jag rimligtvis då importera 14 500 bilder. Men det blev ca 10 000. Någon som förstår varför?

Smidigt?

 

Om jag vore du skulle jag lägga tillbaka backupen från strax innan du började importen och börja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-20 på 18:05, Telly82 säger:

 

Smidigt?

 

Om jag vore du skulle jag lägga tillbaka backupen från strax innan du började importen och börja om.


Ja hur smidigt som helst – oroa dig inte! Dubbelkollade och alla bilder kom med. Det var bara ett flertal konstiga kopior av samma bilder, och Bilder buntar dessutom ihop burst-fotografier så en hel hög med bilder i mapp kan gömma sig bakom 1 i programmet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-17 på 16:49, lappen71 säger:

Det bästa och enkla är att öppna det gamla biblioteket, exportera bilderna (exportera oförändrad bild) till en mapp på datorn. Öppna ditt huvudbibliotek och importera in bilderna.

 

Du växlar mellan biblioteken genom att hålla in Alt och starta Bilder

 

Kom på nu såhär i efterhand, varför exportera oförändrad original bild och inte bara exportera? Så alla bildredigeringar som har gjorts följer inte med, utan bara "det nakna originalet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, vote säger:

 

Kom på nu såhär i efterhand, varför exportera oförändrad original bild och inte bara exportera? Så alla bildredigeringar som har gjorts följer inte med, utan bara "det nakna originalet"?

https://www.cultofmac.com/410101/pro-tip-get-higher-quality-exports-from-photos-app/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, vote säger:

 

Kom på nu såhär i efterhand, varför exportera oförändrad original bild och inte bara exportera? Så alla bildredigeringar som har gjorts följer inte med, utan bara "det nakna originalet"?

Om du använt PowerPhotos så hade du fått med både originalet och dina ändringar (så att du när du vill skulle kunna återgå till originalbilden om du vill).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...