Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märklig synk av Kontakter mellan iPhone Xs och MBP


Mons
 Share

Go to solution Solved by Stereotypen,

Rekommendera Poster

Jag har bytt från iPhone 4s till iPhone Xs.

 

När jag i min Xs sparar en ny kontakt så dyker den inte upp i min MacBook Pro.

Lägger jag till en kontakt i min MacBook Pro så dyker den även upp i min Xs via iCloud

 

Gissar att det är någon inställning jag missat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du söker svar på dator eller telefonproblem?

Apple har handböcker för apparater och appar. Går lätt att läsa och få tips man inte tänkt på. Detta forum har en sökfunktion som inte är bra. Googlesök är bättre. Går snabbare än att någon forumist ska svara.

t ex så här: skriv i adressfältet: synkronisera kontakter iphone macbook
Många länkar kommer fram, nr 2 verkar bra, kolla den: https://support.apple.com/sv-se/HT205754
Om du inte får det att fungera, fråga igen. Ange macOS respektive iOS, bifoga gärna skärmdump på inställningar. Då är det lättare ge och få hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, sefr säger:

Hur gör du när du söker svar på dator eller telefonproblem?

Apple har handböcker för apparater och appar. Går lätt att läsa och få tips man inte tänkt på. Detta forum har en sökfunktion som inte är bra. Googlesök är bättre. Går snabbare än att någon forumist ska svara.

t ex så här: skriv i adressfältet: synkronisera kontakter iphone macbook
Många länkar kommer fram, nr 2 verkar bra, kolla den: https://support.apple.com/sv-se/HT205754
Om du inte får det att fungera, fråga igen. Ange macOS respektive iOS, bifoga gärna skärmdump på inställningar. Då är det lättare ge och få hjälp

Förlåt min otydlighet. Jag kollar givetvis Apples supportsidor innan jag frågar här.
 

Det länken i ditt svar beskriver ser jag så självklart att jag glömde nämna det.

 

Jag har valt Kontakter under iCloud i både min iPhone Xs med iOS 13.4.1 och min MacBook Pro med High Sierra.

Det tycks ju synka åt ena hållet men inte det andra, därav min rubrik "Märklig synk"

 

Det fungerade utan problem på min gamla iPhone 4s med iOS 9

Redigerad av Mons
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte så många inställningar för att det ska bli fel. Är iCloud aktiverat på alla enheter så ska det fungerar. Och eftersom du säger att det fungerar från macOS till iOS har du inställningen på datorn rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på telefonen: inställningar>kontakter>förvalt konto>står icloud där och är ibockat?

på telefonen, appen Kontakter, tryck på grupper i övre vänstra hörnet, är " Alla iCloud" ibockat?

om det inte fungerar, stäng appen Kontakter, starta efter en minut.

systematiskt steg för steg finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT203521

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Stereotypen

Ibland kan problem åtgärdas genom att alla enheter loggas ut, för att sedan loggas in en i taget igen.

 

Förtydligande: ALLA enhetr skall vara utloggade innan den första påbörjar inloggning.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

datorn: inställningar>kontakter>förvalt konto>står icloud där och är ibockat?

på telefonen, appen Kontakter, tryck på grupper i övre vänstra hörnet, är " Alla iCloud" ibockat?

om det inte fungerar, stäng appen Kontakter, starta efter en minut.

systematiskt steg för steg finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT203521

 

Du menar väl? För jag letade och letade och hittade inte det valet :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
41 minuter sedan, lappen71 säger:

Du menar väl? För jag letade och letade och hittade inte det valet :) 

Eftersom du i tidigt inlägg skrivit att datorinställningarna var OK så letade jag inte efter fallgropar där.

Kollade däremot i min telefon. Eftersom TS har en Xs så utgick jag från att han har senaste iOS.

På min iPhone 7, iOS 13.4.1 så kan jag välja det jag skrev, " på telefonen", se dump. På förvalt konto, klicka på iCloud och alternativ kommer fram, i mitt fall finns gmail också

inställn1.png

inställn2.png

Redigerad av sefr
förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

Eftersom du i tidigt inlägg skrivit att datorinställningarna var OK så letade jag inte efter fallgropar där.

Kollade däremot i min telefon. Eftersom TS har en Xs så utgick jag från att han har senaste iOS.

På min iPhone 7, iOS 13.4.1 så kan jag välja det jag skrev, " på telefonen"

inställn1.png

inställn2.png

Du har i ditt inlägg skrivit "på telefonen" på två ställen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Du har i ditt inlägg skrivit "på telefonen" på två ställen :)

Ja, med flit. För tydlighet.

2 åtgärder, båda på telefonen. Den ena i Inställningar, den andra i appen Kontakter.

Eftersom TS möjligen missat någon inställning så ville jag minimera möjligheten till tveksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sefr säger:

Ja, med flit. För tydlighet.

2 åtgärder, båda på telefonen. Den ena i Inställningar, den andra i appen Kontakter.

Eftersom TS möjligen missat någon inställning så ville jag minimera möjligheten till tveksamhet.

Den första inställningen finns inte i telefonen för alla.

 

IMG_1623.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, lappen71 säger:

Den första inställningen finns inte i telefonen för alla.

 

IMG_1623.jpeg

Precis så ser det ut i min telefon.

Jag har ingen rad som heter "Förvalt konto"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort allt ni tipsat om utan att få ordning på eländet.

 

Det jag skriver in i Kontakter på min iPhone dyker ej upp i datorn.

Det jag skriver in i Kontakter i datorn dyker upp direkt i min iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mons säger:

Precis så ser det ut i min telefon.

Jag har ingen rad som heter "Förvalt konto"

Då har du i alla fall ingen tredje-parts app med kontakter som kan ge förvirring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mons säger:

Jag har gjort allt ni tipsat om utan att få ordning på eländet.

 

Det jag skriver in i Kontakter på min iPhone dyker ej upp i datorn.

Det jag skriver in i Kontakter i datorn dyker upp direkt i min iPhone

Om du loggar in på www.icloud.com, dyker det du skriver in på telefonen upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

Om du loggar in på www.icloud.com, dyker det du skriver in på telefonen upp?

 

Tack för att du tar mig på allvar.

 

Jag skapade en kontakt på datorn med namnet "A dator"

Sen skapade jag en kontakt i iPhonen med namnet "A Iphone"

 

Så här ser det ut i www.icloud.com:

icloud_com.png.8c618f5ddeb49c3ed0b1d9e2190c8df4.png

 

På min iPhone ser det ut så här:

iPhone.thumb.jpeg.cdf0dc9fd89f3ed2cefaccf5c6368835.jpeg

 

Medan det på min dator ser ut så här:

MacBook.png.95e2fdba50ebef9bcc76b228f5283ea3.png

 

 

Visst är det märkligt?

 

Har också kollat hur fint det synkar mellan båda enheterna gällande Kalender och Anteckningar 

 

Till vardags hjälper jag besökare med IT-frågor på biblioteket.

Har hjälpt massor att synka deras iPhone och iPad via iCloud.

 

Men det här övergår mitt förstånd

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Mons säger:

 

 

Medan det på min dator ser ut så här:

MacBook.png.95e2fdba50ebef9bcc76b228f5283ea3.png

 

 

Visst är det märkligt?

 

 

Ja, märkligt. Men då vet du att något stör synkroniseringen mellan iCloud och Kontakter i datorn. Det brukar ju lösa sig om man loggar ur båda enheterna, startar om datorn i säker start, sedan startar om datorn igen, loggar in i icloud, sedan startar telefonen, loggar in i icloud. Men det fungerar alltså inte hos dig.

Då kan det vara något fel i Biblioteksfil eller motsvarande för Kontakter. Jag har hittat en tråd där några hade problem som liknar ditt, macOS High Sierra. Läs hela tråden och i sista inlägget finns en metod som fungerade för skribenten. Notera att kommandot för att hitta Biblioteksfilen inte är rätt, ska vara: i ett Finderfönster, välj Gå, tryck Alt-tangenten och den dolda Biblioteksfilen kommer upp som ett möjligt alternativ, sedan kan du följa instruktionen.

https://forums.macrumors.com/threads/icloud-contacts-not-syncing-on-macos-high-sierra.2098461/

om du inte vill/kan detta så skulle jag prova installera om macOS.

Eller leva med problemet, skicka nya kontakter från iPhone till dator med AirDrop tills en lösning dyker upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
55 minuter sedan, sefr säger:

Ja, märkligt. Men då vet du att något stör synkroniseringen mellan iCloud och Kontakter i datorn. Det brukar ju lösa sig om man loggar ur båda enheterna, startar om datorn i säker start, sedan startar om datorn igen, loggar in i icloud, sedan startar telefonen, loggar in i icloud. Men det fungerar alltså inte hos dig.

Då kan det vara något fel i Biblioteksfil eller motsvarande för Kontakter. Jag har hittat en tråd där några hade problem som liknar ditt, macOS High Sierra. Läs hela tråden och i sista inlägget finns en metod som fungerade för skribenten. Notera att kommandot för att hitta Biblioteksfilen inte är rätt, ska vara: i ett Finderfönster, välj Gå, tryck Alt-tangenten och den dolda Biblioteksfilen kommer upp som ett möjligt alternativ, sedan kan du följa instruktionen.

https://forums.macrumors.com/threads/icloud-contacts-not-syncing-on-macos-high-sierra.2098461/

om du inte vill/kan detta så skulle jag prova installera om macOS.

Eller leva med problemet, skicka nya kontakter från iPhone till dator med AirDrop tills en lösning dyker upp.

När jag loggade ut och in på iCloud exakt efter din instruktion så tycks det nu fungera.

Tusen tack för hjälpen, både du och ni andra

 

Men jag lyckades få två av alla kontakter i datorn både under Alla iCloud och På min Mac

Redigerad av Mons
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

När jag loggade ut och in på iCloud exakt efter din instruktion så tycks det nu fungera.

Tusen tack för hjälpen, både du och ni andra

 

Men jag lyckades få två av alla kontakter i datorn både under Alla iCloud och På min Mac

Skönt att du kommit vidare. Lite dubblettstädning återstår alltså. Men datorn kanske stammar, eller har du gammalt damm i skrymslena. Upprepning? https://www.99mac.se/forum/t/307691-dubbelt-icloud-i-kontakter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

Skönt att du kommit vidare. Lite dubblettstädning återstår alltså. Men datorn kanske stammar, eller har du gammalt damm i skrymslena. Upprepning? https://www.99mac.se/forum/t/307691-dubbelt-icloud-i-kontakter

Vilket gammalt mög du hittat. Trodde jag raderat min profil där. Hur gör man det?

Högst olämpligt med skärmdumpar med personuppgifter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mons säger:

Vilket gammalt mög du hittat. Trodde jag raderat min profil där. Hur gör man det?

Högst olämpligt med skärmdumpar med personuppgifter

 

 

Det får du fråga admin på 99mac.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

Vilket gammalt mög du hittat. Trodde jag raderat min profil där. Hur gör man det?

Högst olämpligt med skärmdumpar med personuppgifter

 

 

Jag ber om ursäkt om jag visat personuppgifter på ett sätt du anser olämpligt.

Nu är vi långt från trådens ursprungliga ämne.

Ibland blir jag förvånad över dina frågor. Du har nämnt om ditt arbete att professionellt rådgiva och handleda inom IT samt att du läser manualer och supportdokument. Om din profil är raderad eller inte ändrar ingenting gällande den länk jag angivit. Om forumet 99mac är i drift så kan inläggen läsas av vem som helst. Om forumet läggs ner finns ett antal ögonblicksbilder som dumpar hos sökmotorföretagen. Inläggen fortsätter att vara tillgängliga. Eftersom aliaset hade likheter med dig tyckte jag det fanns en pedagogisk poäng. En macOS-försedd gammal dator som uppdaterat sin programvara ett flertal generationer och bär sig konstigt åt, kanske man bör överväga en ny, ren installation.

Och ja, återkommande på detta forum uppmanas att man ska ha en fungerande backup, att man ska sätta sig in i appars och funktioners design innan man uttrycker sin förvåning över att apparna fungerar som de designats för och betonas att det som skrivs på internet kan ha ett mycket långt liv och bör bara innehålla personuppgifter man vill ska vara offentliga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, sefr säger:

Jag ber om ursäkt om jag visat personuppgifter på ett sätt du anser olämpligt.

Nu är vi långt från trådens ursprungliga ämne.

Ibland blir jag förvånad över dina frågor. Du har nämnt om ditt arbete att professionellt rådgiva och handleda inom IT samt att du läser manualer och supportdokument. Om din profil är raderad eller inte ändrar ingenting gällande den länk jag angivit. Om forumet 99mac är i drift så kan inläggen läsas av vem som helst. Om forumet läggs ner finns ett antal ögonblicksbilder som dumpar hos sökmotorföretagen. Inläggen fortsätter att vara tillgängliga. Eftersom aliaset hade likheter med dig tyckte jag det fanns en pedagogisk poäng. En macOS-försedd gammal dator som uppdaterat sin programvara ett flertal generationer och bär sig konstigt åt, kanske man bör överväga en ny, ren installation.

Och ja, återkommande på detta forum uppmanas att man ska ha en fungerande backup, att man ska sätta sig in i appars och funktioners design innan man uttrycker sin förvåning över att apparna fungerar som de designats för och betonas att det som skrivs på internet kan ha ett mycket långt liv och bör bara innehålla personuppgifter man vill ska vara offentliga.

Det faller ingen skugga över dig. Jag är tacksam över all hjälp.

Det är ju jag själv som slarvat och lagt ut skärmdumpen som sådan när det begav sig. Fördelen i det här forumet är att en moderator påpekar det olämpliga i dylik publicering.

 

Lev väl

Redigerad av Mons
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...