Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig GPS


asson
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan
Jag har en series 5 GPS+cellular. När jag springer utan att ha min iPhone med mig stämmer inte GPS alls. Banan som är 2.28km lång blir olika lång vid varje tillfälle. Som sämst 2.97 km och är 700 m för långt. Det syns också på den kartbild som genereras, massa konstiga krokar hit och dit. Jag valde den här modellen för att slippa dra på mobilen när jag springer men uppenbarligen är klockan värdelös som löparklocka utan mobilen. Någon som upplevt samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/HT205547

4. För noggrannare GPS-angivelser när du går, springer eller cyklar utomhus väljer du lämplig träningstyp och tar med iPhone-enheten. För noggrannare GPS-angivelser kan du också kalibrera din Apple Watch. Apple Watch Series 2 och senare har inbyggd GPS som ger dig mer korrekt information om distans och hastigheter vid träning utomhus, utan den parkopplade iPhone-enheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Klockan borde vara kalibrerad. Jag får återgå till min gamla gardin forerunner istället. Jag vill inte ha en massa prylar när jag springer. 

Redigerad av asson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju assisted GPS som fungerar bäst av att ha mobilnät. Har du ett eSIM i klockan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har ett eSim. Jag testade att kalibrera om klockan utan att ha iPhone med mig. Men det går inte alls. Efter ca 500m gång så sa klockan att gått 1km. Klockan kan helt enkelt hitta sateliten på ett tillförlitligt sätt. Jag gick enligt den blå linjen.

 

Nu ska jag kalibrera om igen men ta mobilen med mig 

F38A0484-D25B-4CE7-9408-BEB185E2A257.jpeg

Redigerad av asson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nog ingen betydelse hur mycket jag än kalibrerar om klockan om mottagningen mellan klockan och satelliten bryts med jämna mellanrum. Enbart klockan duger helt enkelt inte som löparklocka priset till trots. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

littlemaze
22 minuter sedan, asson säger:

Det har nog ingen betydelse hur mycket jag än kalibrerar om klockan om mottagningen mellan klockan och satelliten bryts med jämna mellanrum. Enbart klockan duger helt enkelt inte som löparklocka priset till trots. 

Du har nog svaret själv på ditt problem. Klockan duger utmärkt som aktivitetsklocka. Använder den själv när jag går/springer och cyklar -väg/-stig/-skog /paddlar allt funkar även utan telefon, som jag heller inte vill ha med mig. Jag kan få avvikelser att jag springer utanför vägen på andra sidan vägen ibland men inte det som du visar upp. 

 

Jag skulle tro att du har nåt fel på klockan. Du säger att mottagningen mellan klockan och satelliten bryts. Bara att reklamera, så ska det inte fungera. Om det inte är så att det skulle finns extremt mycket som stör signalen ifrån din omgivning? Har du testat att använda den på andra ställen?

IMG_485A24DA020C-1.thumb.jpeg.4dfc07eaa90f68187cf757c48f73bd61.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att något är fel men att signalen bryts baserar jag på hur trackingen ser ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, asson säger:

Jag har ett eSim. Jag testade att kalibrera om klockan utan att ha iPhone med mig. Men det går inte alls. Efter ca 500m gång så sa klockan att gått 1km. Klockan kan helt enkelt hitta sateliten på ett tillförlitligt sätt. Jag gick enligt den blå linjen.

 

Nu ska jag kalibrera om igen men ta mobilen med mig 

F38A0484-D25B-4CE7-9408-BEB185E2A257.jpeg

Saker som kan få spårningen att se ut så där är:

Du har precis slagit på klockan/GP-funktionen. (Den kan behöva någon minut att hitta satelliter.)

Det är inte fri sikt till himlen. (Höga hus, höga träd och liknande stör.)

 

Men det ser ändå ut som om något är fel på klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Konsigt. Min Series 3 utan cellular funkar mer eller mindre perfekt där jag springer. Den sista avstickaren är korrekt. :)

 

 

IMG_6A7FD7C03572-1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
54 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Konsigt. Min Series 3 utan cellular funkar mer eller mindre perfekt där jag springer. Den sista avstickaren är korrekt. :)

 

 

IMG_6A7FD7C03572-1.jpeg

Minst tre gånger sprang du förbi pizzerian. Problem med att orientera dig?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Minst tre gånger sprang du förbi pizzerian. Problem med att orientera dig?

Fem faktiskt. :) Svårt att hålla motivationen uppe när man känner doften men det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från apple.se:
”Några armband innehåller magneter som kan störa kompassfunktionen på Apple Watch.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...