Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Irriterande ljudformatsproblem


BWesslan
 Share

Rekommendera Poster

Då och då har jag behov av att spela in musik live med hög ljudkvalitet och med video. En enkel och snabb metod är då att använda QuickTime. Där kan man ställa in 2 olika ljudkvaliteter. Den högsta håller måttliga 16 Bit och 44.1 kHz. Den lägre kvaliteten spelar in ljud i AAC-kvalitet vilket kan anses en aning budget. Problemet är att när man använder den högsta kvaliteten så är ljudformatet inte kompatibelt med varken Garageband eller Logic. Jag använder även Cubase 10 och där går det inte heller. Jag vill gärna post-bearbeta ljudet en aning med EQ och lite effekt. Det är helt enkelt jävligt dåligt! Jag har genom åren varit med om kompatibilitets-problem i Mac med precis samma saker. Är det nån där ute som har nån ide om nån lösning. Macar kostar mycket pengar men levererar ganska dåligt inom områden de ska vara bra på. Då jag för ett antal år sedan även använde PC så tycker jag att det var enklare att lösa denna typ av problem. Det är helt otroligt att QuickTimes ljudformat inte är kompatibelt med apples egna ljudprogram. Lösningen får då bli den mer omständiga vägen. Video spelas in med ett program och ljud med ett annat. Sen får man sammanfoga båda på bästa sätt i Garageband, Logic eller Cubase.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att du inte får välja bättre samplingsfrekvens och bitdjup beror säkert på vilka inställningar du har, alternativt på ljudkortets begränsningar. Kolla i mappen Program > Verktygsprogram efter verktyget Ljud/Midi-inställningar , menyn Fönster > Visa ljudinställningar. Där ser du datorns inbyggda och anslutna ljudmoduler och de inställningar som kan göras. Om du inte har en väldigt gammal dator kan du säkert välja minst 24 bit/48 000 KHz.

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är inte problemet val av ljudkvalitet utan att formatet i QuickTime inte är kompatibelt med Garageband eller Logic. Har du inte läst inlägget? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du anger i GarageBand att du vill importera video, då kommer du också få in ljudet som ett separat spår. När det gäller kvalitet, proffsen använder en kamera för video och en separat utrustning för ljudet. Proffs kör ju med tidkoder och filmklappor. Och i GarageBand/Logic kan du lägga ljud mot videon. Men QT bör vara tillräcklig om du inte är proffs. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, BWesslan säger:

Men nu är inte problemet val av ljudkvalitet utan att formatet i QuickTime inte är kompatibelt med Garageband eller Logic. Har du inte läst inlägget? 

Du gnällde ju på att ljudkvaliteten var "måttlig". När du väljer "Maximal" som alternativ för ljudkvalitet används ljudkortets maximala förmåga, alternativt de inställningar som satts enligt mitt tidigare inlägg. Ljudet lagras då om jag inte minns fel i formatet aiff, linjär pcm, liten endian. Om programmet du ska använda ljudet i inte klarar att importera det formatet är det väl bara att extrahera ljudet och konvertera i valfri konverterare (finns ju massor gratis och för några kronor). Annars kan du väl hämta QuickTime Player 7 från Apple. I den får man ju välja ljudformat och kvalitet när man sparar inspelningen. Jag har inte koll på om den funkar för de senaste operativen (eller vilket operativ du kör).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, DittDatt säger:

QuickTime Player 7 från Apple. I den får man ju välja ljudformat och kvalitet när man sparar inspelningen. Jag har inte koll på om den funkar för de senaste operativen (eller vilket operativ du kör).

Fungerar inte i Catalina, men tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-15 på 23:03, BWesslan säger:

. Det är helt otroligt att QuickTimes ljudformat inte är kompatibelt med apples egna ljudprogram.

Testade med QuickTime Spelaren att spela in 96 kHz 32-bit flyttal vilket är max som min dator klarar av och det får nog anses som bra kvalitet. Inget som helst problem att spela upp den filen i GarageBand. QT är kompatibelt med GB! Förstår inte vad du gör som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver GarageBand över v10 för att importera QT (video) och då får du in ljudet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...