Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken version av Windows 10?


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill köpa Windows 10, 64-bitar till min Mac och det verkar vara en djungel. Det finns ju OEM-versioner från någon hundring. Så hur kan man då sälja icke-OEM för närmare 1300 spänn?

 

Vad betyder ESD och MUI?

Vad är det för nackdelar med OEM?

Något mer jag behöver veta som jag inte vet att jag bör fråga?

 

501313067_Skrmavbild2020-05-12kl_20_38_21.thumb.png.2c88f2ed6e60c5e3e0c473ca4bc4270d.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper aktivering från Ebay för en femtiolapp. Funkar utmärkt. MS validerar så snällt så. Inte mitt fel. Men ominstallation är förstås inte att tänka på. Med tanke på vad det handlar om skulle jag aldrig köpa något dyrt av MS.

 

dump.thumb.jpg.dd5583e035a9f291c8385a9262e6b594.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare windows-versioner så fungerade OEM endast om man körde den på verklig hårdvara (d.v.s. med bootcamp). För att kunna köra på virtuell hårdvara (i Parallels eller i VirtualBox) så behövde man svindyr licens.

Jag tycker också att det är en djungel... 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, TB-000 säger:

I tidigare windows-versioner så fungerade OEM endast om man körde den på verklig hårdvara (d.v.s. med bootcamp). För att kunna köra på virtuell hårdvara (i Parallels eller i VirtualBox) så behövde man svindyr licens.

Jag kör på en MBP 2011 Windows 7 OEM både i Bootcamp och i Parallels desktop utan problem.

 

1 timme sedan, Alix säger:

Jag köper aktivering från Ebay för en femtiolapp. Funkar utmärkt. MS validerar så snällt så. Inte mitt fel. Men ominstallation är förstås inte att tänka på.

Det skulle ju kosta en hel femtilapp till om/när det blir nödvändigt. Tror både du och jag skulle ha råd med det. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag vill köpa Windows 10, 64-bitar till min Mac och det verkar vara en djungel. Det finns ju OEM-versioner från någon hundring. Så hur kan man då sälja icke-OEM för närmare 1300 spänn?

 

Vad betyder ESD och MUI?

Vad är det för nackdelar med OEM?

Något mer jag behöver veta som jag inte vet att jag bör fråga?

 

501313067_Skrmavbild2020-05-12kl_20_38_21.thumb.png.2c88f2ed6e60c5e3e0c473ca4bc4270d.png

 

Jag köpte en Retail Windows 10 Pro för under 300kr. Finns att köpa på Tradera. Har installerat på 4 datorer trots det var licens för två. Kört ca 1 år fungerar hur bra som helst. Uppdaterad till 19.02 för ett tag sedan, inga problem med uppdateringar. Har kollat med olika program även använt kommandotolken och den är permanent aktiverad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag köper aktivering från Ebay för en femtiolapp. Funkar utmärkt. MS validerar så snällt så. Inte mitt fel. Men ominstallation är förstås inte att tänka på. Med tanke på vad det handlar om skulle jag aldrig köpa något dyrt av MS.

 

dump.thumb.jpg.dd5583e035a9f291c8385a9262e6b594.jpg

Har ominstallerat flera gånger, inga problem. Men var det en OEM du köpte då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag kör på en MBP 2011 Windows 7 OEM både i Bootcamp och i Parallels desktop utan problem.

 

Det skulle ju kosta en hel femtilapp till om/när det blir nödvändigt. Tror både du och jag skulle ha råd med det. :) 

 Varför betala när det är gratis att uppgradera från 7 till 10?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, iMarc säger:

Har ominstallerat flera gånger, inga problem. Men var det en OEM du köpte då?

Det hette så här:

 

dump.png.ece38cba74b75a494ca22b3638585e41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag vill köpa Windows 10, 64-bitar till min Mac och det verkar vara en djungel. Det finns ju OEM-versioner från någon hundring. Så hur kan man då sälja icke-OEM för närmare 1300 spänn?

 

Vad betyder ESD och MUI?

Vad är det för nackdelar med OEM?

Något mer jag behöver veta som jag inte vet att jag bör fråga?

 

 

 

Enklast är väl att ladda hem Windows 10 från Microsoft, skapa en startbar USB-sticka eller DVD, installera och låta bli att aktivera. Operativet kommer att fungera utan aktivering, bara lite dialogrutor som tjatar ibland och vissa funktioner som försvinner (minns inte vilka, men det är inga stora grejer).

 

Ladda ner: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Läs här: https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/

Redigerad av DittDatt
  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, DittDatt säger:

Enklast är väl att ladda hem Windows 10 från Microsoft, skapa en startbar USB-sticka eller DVD, installera och låta bli att aktivera. Operativet kommer att fungera utan aktivering, bara lite dialogrutor som tjatar ibland och vissa funktioner som försvinner (minns inte vilka, men det är inga stora grejer).

Med en redan aktiverad Windows 7 kommer Windows 10 att kunna aktiveras med samma licensnyckel. (om samma version, t ex Home)

Redigerad av polken
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det bara dumt att lägga pengar på OEM-licens (får bara installeras på maskinvara som aldrig haft ett operativsystem tidigare) eller på Ebay-nycklar, etc. Ska man installera olagligt så är det väl lika bra att göra det gratis? Om licensen inte gäller så gäller den inte och att ha betalat hjälper ju inte om den inte gäller. Att aktivera Windows gratis med ett [k] är inga som helst problem. Google hjälper dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, polken säger:

Med en redan aktiverad Windows 7 kommer Windows 10 att kunna aktiveras med samma licensnyckel. (om samma version, t ex Home)

Jo, men det är inte lagligare än att installera ett [k] eller annan piratlicens. Det går att stjäla blommor i parken utan problem, men det gör det inte lagligt.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727348/windows-10-gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, DittDatt säger:

Jo, men det är inte lagligare än att installera ett [k] eller annan piratlicens. Det går att stjäla blommor i parken utan problem, men det gör det inte lagligt.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727348/windows-10-gratis

Det som står i den artikeln stämmer inte. Det går bra att installera med windows7-nyckeln och har gått i flera år på det sätt som beskrivs. Man behöver inte ange ny licensnyckel. Artikeln borde vara daterad slutet 2016 för då stämde den eftersom det under en period krävde betald Win10-licens . Kravet togs senare bort (2018?).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Ok OEM. 

Men pengarna i sjön, för Telly82... Han kan lika gärna spola ner pengarna på toa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, polken säger:

Det som står i den artikeln stämmer inte. Det går bra att installera med windows7-nyckeln och har gått i flera år på det sätt som beskrivs. Man behöver inte ange ny licensnyckel. Artikeln borde vara daterad slutet 2016 för då stämde den eftersom det under en period krävde betald Win10-licens . Kravet togs senare bort (2018?).
 

Så Microsoft känner inte till villkoren för licensiering av Windows? :)
Du blandar ihop begreppen: Det är tekniskt möjligt att göra så. Men blir det en laglig licens enligt Microsofts villkor? Nej! Du kan ju rent tekniskt köpa en licens av Microsoft Office för Mac och sedan installera den på hundra datorer. Fungerar tekniskt, men är inte lagligt.
Notera att jag inte lägger några moraliska aspekter i hur man gör. Jag menar bara att det är dumt att betala för något som olagligt - Ebay, OEM, gamla Windowslicenser etc - när man lika gärna kan få det gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Men blir det en laglig licens enligt Microsofts villkor? Nej!

Hur skaffar jag en laglig licens på billigaste sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Så Microsoft känner inte till villkoren för licensiering av Windows? :)
Du blandar ihop begreppen: Det är tekniskt möjligt att göra så. Men blir det en laglig licens enligt Microsofts villkor? Nej! Du kan ju rent tekniskt köpa en licens av Microsoft Office för Mac och sedan installera den på hundra datorer. Fungerar tekniskt, men är inte lagligt.
Notera att jag inte lägger några moraliska aspekter i hur man gör. Jag menar bara att det är dumt att betala för något som olagligt - Ebay, OEM, gamla Windowslicenser etc - när man lika gärna kan få det gratis.

Ja jag skulle aldrig betala fullpris, eller normalpris för någon Windows produkt. Men jag köpte min för under 300kr eftersom jag orkar inte hålla på med KMS Pico titt som tätt så fort MS upptäcker att Windows inte är aktiverat vilket resulterar i uteblivna uppdateringar, och annat krångel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur skaffar jag en laglig licens på billigaste sätt?

Här på Tradera

7886F87B-B41B-4665-9CE2-4D67BA21D556.png

1B65E8BB-A0AE-4ED9-8A61-3C27DC32234B.png

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här diskuteras ju ganska ofta, men tror inte MS eller skatteverket håller med om att de får tillräckligt mycket från "ebay"-licenser. Närapå att jämföra med key-makers, i min bok. Lika bra att antingen köra oaktiverat (det mesta funkar ju ändå) eller uppgradera gratis från Windows 7 - för då får man åtminstone en fungerande Win 10 utan risk för att något crack ställer till det. (köra kms eller liknande skulle jag, fegis, hålla mig ifrån då det känns rätt onödigt för Windows)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, iMarc säger:

Ja den jag köpte av var certifierad återförsäljare för Microsoft.

Eftersom du verkar tillhöra rätt målgrupp och när jag ändå har dig på tråden: Är du intresserad av att köpa en äkta guldtacka för tusen kronor? Garanterat äkta, 1 kg, 24 karat. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag vill köpa Windows 10, 64-bitar till min Mac och det verkar vara en djungel.

"Bill Gates signature edition" så klart! :D

 

 

 

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...