Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska batteriet på ny iPhone laddas bäst?


Devilfun
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj bästaste ni här gott folks. Köpte en ny IPhone 11 PRO idag. Jag undrar för alla säger så olika. Jag förstod att batteriet skall laddas ur efter man öppna asken, så det gjorde jag. Men hur länge skall man ladda första gången. Några säger tills den är fullladdad, andra säger 12 timmar, andra säger 24 timmar. Hoppas att ni kan hjälpa mig gott folks. 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tror inte du ska oroa dig över det. Bara att börja använda och ladda när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte. Håll telefonen laddad, så håller batteriet länge.

 

Jag har laddat fullt när jag skaffat nya grejor (iPhone 4, 6, X) och sedan laddat varje kväll. På kvällen innan laddning brukar det vara 70-80% laddning kvar. Mina batterier har hittills hållit väldigt bra. (Peppar, peppar, ta i trä). Mitt intryck är att användning med 70-100% laddning verkar vara bra för batteriet.

 

Bekanta som laddar bara när det verkligen behövs (d.v.s. vid 5-10% kvar i batteriet) och sedan inte hinner ladda till mer än 30% innan de måste dra ur laddaren och dra vidare verkar slita ut batterierna väldigt snabbt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

i Batteriinställningarna kan du ställa in optimerad laddning, det funkar förenklat så att telefonen inte laddar fullt direkt på natten, det är tydligen inte bra, utan väntar med att fylla på det sista till strax innan telefonen väcker dig.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Devilfun säger:

Halloj bästaste ni här gott folks. Köpte en ny IPhone 11 PRO idag. Jag undrar för alla säger så olika. Jag förstod att batteriet skall laddas ur efter man öppna asken, så det gjorde jag. Men hur länge skall man ladda första gången. Några säger tills den är fullladdad, andra säger 12 timmar, andra säger 24 timmar. Hoppas att ni kan hjälpa mig gott folks. 

 

Var någonstans förstod du att batteriet skulle först laddas ur och vem säger att det ska laddas i 24 timmar? Det låter som NiCd-instruktioner från 80-talet. Följ bara apples instruktioner så kommer det fungera utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Postad (redigerade)
Citat

Den citerade vill nog inte citeras.

 

Kalibrering handlar väl bara om att få korrekt information om hur fulladdat batteriet är, det påverkar väl inte dess livslängd alls?

 

iOS koll på mina vanor verkar till stor del baseras på min väckarklocka.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Pocahontas locked this ämne
  • Pocahontas unlocked this ämne
Pocahontas

Öppnar upp tråden igen och ändrar den intetsägande rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-11 på 19:02, Devilfun säger:

Halloj bästaste ni här gott folks. Köpte en ny IPhone 11 PRO idag. Jag undrar för alla säger så olika. Jag förstod att batteriet skall laddas ur efter man öppna asken, så det gjorde jag. Men hur länge skall man ladda första gången. Några säger tills den är fullladdad, andra säger 12 timmar, andra säger 24 timmar. Hoppas att ni kan hjälpa mig gott folks. 


Och var fick du all denna informationen? Alla råd du nämnde är skadligt för batteriet i längden. Att ladda ur batteriet slösar ju en cykel, och att hålla batteriet i laddaren efter att den nått 100 % sliter också på livslängden. När batteriet är fullt så är det fullt. Vad skulle batteriet pyssla med i de 10-20 timmarna extra som det sitter i laddaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta krångla. Ladda batteriet när du vill, hur du vill, hur länge du vill.

Har du en telefon i 2år så kommer du inte märka den skillnad i batterihälsa genom att följa alla dessa råd.

 

Det enda du ska tänka på är att undvika att dra ur batteriet så telefonen stänger av sig själv. 

Annars är det bara att använda den och oroa dig inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-11 på 20:00, Mattiasgbg säger:

i Batteriinställningarna kan du ställa in optimerad laddning, det funkar förenklat så att telefonen inte laddar fullt direkt på natten, det är tydligen inte bra, utan väntar med att fylla på det sista till strax innan telefonen väcker dig.

Har aldrig fungerat, den laddar upp till 100% oavsett om det är påslaget eller ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd telefonen och strunta i att krångla. Vi har aldrig brytt oss i att finlira med batteriet. Har mycket viktigare saker för oss än att gå och tänka på det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag finlirar med batteriet. Trots att jag kan byta det på en kvart. Jag har inget bättre för mig.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, lappen71 säger:

Sluta krångla. Ladda batteriet när du vill, hur du vill, hur länge du vill.

Har du en telefon i 2år så kommer du inte märka den skillnad i batterihälsa genom att följa alla dessa råd.

 

Det enda du ska tänka på är att undvika att dra ur batteriet så telefonen stänger av sig själv. 

Annars är det bara att använda den och oroa dig inte så mycket.

Skön slit- och släng-attityd där.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Följde råd från en av er som svarat och det verkar vara den bästa rådet. Tack jätte snälla för ni som varit seriösa med svar ??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 6S+ har under två år varit kopplad till laddare mer än den använts. Trots det är batteritiden väldigt bra. Den har aldrig varit helt urladdad så den stängt av sig i min ägo. 
Tror inte det är någon större fara så länge man använder Apple original laddare och kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, gizthewiz säger:

Skön slit- och släng-attityd där.

Batteriet är tillverkad för den behandlingen. Inte meningen att du ska sitta och glo på batteriindikatorn (som inte heller stämmer till 100%) och pricka in rätt % för att minimera slitaget.

Har aldrig och kommer aldrig göra det och mina mobilbatterier håller mer än två år.

Ni får göra som ni vill och oroa er så ni får magsår ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar även jag på att iOS fixar det tekniska så att jag kan bekymra mig om annat, om jag nu bekymrar mig öht. :P

 

C12E5727-B231-4514-9ABD-0E353356AEAE.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2020-05-13 på 10:00, iMarc säger:

Har aldrig fungerat, den laddar upp till 100% oavsett om det är påslaget eller ej

Alltså fungerar det. RTFM bitte!

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimerad laddning fungerar alldeles ypperligt för mig. 

iOS har lärt sig när jag laddar utefter hur jag jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2020-05-13 på 11:58, lappen71 säger:

Batteriet är tillverkad för den behandlingen. Inte meningen att du ska sitta och glo på batteriindikatorn (som inte heller stämmer till 100%) och pricka in rätt % för att minimera slitaget.

Har aldrig och kommer aldrig göra det och mina mobilbatterier håller mer än två år.

Ni får göra som ni vill och oroa er så ni får magsår ;) 

Au contraire. Batteriet är inte konstruerat för den behandlingen. Men det finns en minimal av tillverkarna inbyggd säkerhetsfunktion. Men du kanske inte läste länken jag bifogade? Batteriet är däremot konstruerat för att leverera en jämnhög spänning över hela laddspektrat. Men du kanske är elektroingenjör och då får jag resignera. 
 

Och drygt två år är väl fortfarande en kort levnad för en elektronikprodukt mtp resursfrågan i allmänhet och litiumprocessen i synnerhet. 

Redigerad av gizthewiz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, gizthewiz säger:

Au contraire. Batteriet är inte konstruerat för den behandlingen. Men det finns en minimal av tillverkarna inbyggd säkerhetsfunktion. Men du kanske inte läste länken jag bifogade? Batteriet är däremot konstruerat för att leverera en jämnhög spänning över hela laddspektrat. Men du kanske är elektroingenjör och då får jag resignera. 
 

Och drygt två år är väl fortfarande en kort levnad för en elektronikprodukt mtp resursfrågan i allmänhet och litiumprocessen i synnerhet. 

Tro vad du vill. Bryr mig inte.

 

Nej hur ska jag kunna läsa länken du bifogade när den inte fungerar. 

 

 

Skärmavbild 2020-05-18 kl. 16.47.38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Tro vad du vill. Bryr mig inte.

 

Nej hur ska jag kunna läsa länken du bifogade när den inte fungerar. 

 

Spoiler

Skärmavbild 2020-05-18 kl. 16.47.38.png

 

Det är knas med forumprogramvaran. Den länkar konstigt ibland. Artikeln finns här.

 

Sedan är det så att man faktiskt kan förlänga batteriets livslängd om man vill. Vill man inte det, ja, det står var och en fritt att låta bli.

 

Apples batterier är naturligtvis gjorda för att laddas hela natten, i alla fall i den meningen att de inte exploderar. Men det sliter på batterierna, utan tvekan. Apple står inte över batterikemin i den meningen.

 

Dock, det nya sättet att ladda batterier med batterioptimering, det är skonsammare. För de med fasta vanor torde det duga alldeles utmärkt.

 

Jag hoppas dock att det kommer sätt som man själv kan få ange vilken procent man vill ladda. Det är tekniskt möjligt redan idag. Till Android finns det åtminstone en app som möjliggör detta på rootade telefoner. AccA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...