Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med ominstallation macOS


Johaksson
 Share

Rekommendera Poster

Johaksson
Postad (redigerade)

Hej.

 

Jag har försöka söka i forumet och googlat en hel del men känner mig väldigt osäker på vad jag kan göra.

 

Problemet är att jag får upp följande felmeddelande när jag försöker installera OS, se den bifogade bilden längre ner.

 

Jag ville rensa datorn helt och göra en nyinstallation.

 

Jag startade om datorn och tryckte cmd+r och får då upp macOS-verktygsprogram. Väljer "installera om macOS".

 

Här blir jag ombedd att logga in med mitt apple-ID vilket jag gör, sen står det kontaktar app-store eller nåt sånt sen börjar själva nedladdningen.

Installationsfilen laddas ner, sen när själva installationen ska börja kommer detta felmeddelande.

 

Efter detta hade hänt kunde jag inte starta upp datorn normalt igen, den försöker typ starta men det kommer en massa text uppe i vänstra hörnet och äpplet i mitten på en svart skärm, sen startar den om igen och samma sak händer igen... så håller den på, om och om igen. Här trycker jag cmd+r igen och får upp verktygsprogrammet igen.

 

Jag tänker att jag måste kanske rensa disken innan jag installerar, så testar att rensa disken i skrivverktyget och försöker igen. Men får samma resultat.

 

Det är El Capitan som datorn försöker installera.

 

Datorn i fråga är en Macbook Pro Retina 2013.

 

Jag är inte så van användare och känner mig lite handfallen just nu. Är här någon som skulle kunna hjälpa mig?

 

Extremt tacksam för hjälp.

 

Mvh Johan

 

 

 

 

IMG_4260.jpg

Redigerad av Johaksson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

Men det beskrivs att jag ska ladda hem en installationsfil?
Jag kommer inte in i datorn, jag kan inte öppna någon program-mapp.

 

Det enda jag har tillgång till är själva verktygsprogrammet som startar när jag trycker cmd+r

 

Jag kan inte heller starta datorn i så kallat säkert läge.

Alltså jag kunde inte det innan jag raderade disken heller, nu går det såklart inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen annan Mac att ladda ner på? Och sedan skapa ett installations-USB på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

Nej tyvärr, men skulle nog kunna låna.

 

Men det är inte bara att ladda ner den filen och lägga på en sticka sen stoppa in i datorn va?

Har läst nåt om DiskmakerX ? Ska man använda det, och sen föra över det på stickan?

Sen när jag stoppat in den färdiga stickan i datorn, ska man trycka nåt speciellt för att välja att den ska läsa från stickan istället? Eller får man det valet kanske när man har klickat på "installera om macOS" och har en sticka istucken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Johaksson säger:

 

 

Men det är inte bara att ladda ner den filen och lägga på en sticka sen stoppa in i datorn va?



 

 

skapa startbar installerare på usb-sticka går fint i Terminal (finns i Verktygsprogram i programmappen på alla mac)

här är alla stegen https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

Går det lika bra att använda en portabel SSD? Har ingen sticka tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Johaksson säger:

Går det lika bra att använda en portabel SSD? Har ingen sticka tyvärr.

om du läste min länk så ser du:

"Anslut usb-flashenheten eller en annan volym som du vill använda som startbar installerare. Se till att den har minst 12 GB tillgängligt utrymme och är formaterad som Mac OS Extended."

 

så "annan volym" kan innebära SSD, notera hur den ska vara formaterad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Johaksson säger:

Går det lika bra att använda en portabel SSD? Har ingen sticka tyvärr.

OBSERVERA att den formateras om så du FÖRLORAR ALLA FILER.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

Tack för den infon Telly!

Vill inte förlora övriga filer på min SSD.

Jag får skaffa mig en sticka då och hoppas det fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Johaksson säger:

Vill inte förlora övriga filer på min SSD.

Då har du säkert backup på den, förvarad på annan plats. :) 

Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson
56 minuter sedan, Telly82 säger:

Då har du säkert backup på den, förvarad på annan plats. :) 

Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...
 

Ja jag har en uppsättning på iCloud också, sen hade jag ju på denna datorn som strular nu med.

 

Men enklare än att köpa en sticka än att ta bort allt på SSD:n och sen lägga in det igen. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

För övrigt, kan jag välja vilket OS jag vill att lägga över på stickan? Jag behöver inte ta El Capitan som datorn väljer i "installera om macOS"

 

Så länge datorn stödjer det så klart, men min dator ska väl stödja även Catalina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Johaksson säger:

För övrigt, kan jag välja vilket OS jag vill att lägga över på stickan? Jag behöver inte ta El Capitan som datorn väljer i "installera om macOS"

 

Så länge datorn stödjer det så klart, men min dator ska väl stödja även Catalina?

Jag skulle inte välja Catalina utan att NOGA kolla så ALLA program är kompatibla.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaksson

Jag fick ordning på datorn, jag såg att man tydligen kunde trycka Alt+cmd+R för att göra återställning via internet. Vilket jag för övrigt trodde att det andra alternativet som jag testat också innebar, den laddar ju ner filen från internet där med?

 

Hur som helst, när jag tryckte alt+cmd+R så kom det en jordglob som stod och snurrade i 3 min typ, sen kom jag till macOS-verktygsprogram och väljer "installera om macOS".

Där såg jag att det nu var OS Catalina som den ville installera istället. Så det fick gå.

 

Det rullade på klockrent, inga felmeddelanden och det verkar fungera än så länge! :)

Tack för alla tips och hjälp! :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...