Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple uppdaterar coronastatistik – nu kan du kolla ditt län


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1770225547.jpg
Apples statistik över hur människor rör sig under den pågående pandemin har uppdaterats med hundratals nya regioner, bland annat svenska län.iwf1lEogB44

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrade just hur Apple kan ha data men kom på att iPhone samlat platsdata hela tiden, Viktiga platser till exempel. Antar att det är bråttom med iOS 13.5 ändå, vad nu exakt den kommer att göra. Skicka allt till Apple och Google? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag undrade just hur Apple kan ha data men kom på att iPhone samlat platsdata hela tiden, Viktiga platser till exempel. Antar att det är bråttom med iOS 13.5 ändå, vad nu exakt den kommer att göra. Skicka allt till Apple och Google? ?

Dom här går igenom vilken anonymiserad data som samlas in.

 

https://podcasts.apple.com/se/podcast/techbubbel-teknik-datorer-smartphones-och-mycket-mer/id1442286976?i=1000473132813 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag undrade just hur Apple kan ha data men kom på att iPhone samlat platsdata hela tiden, Viktiga platser till exempel. Antar att det är bråttom med iOS 13.5 ändå, vad nu exakt den kommer att göra. Skicka allt till Apple och Google? ?

Enligt Apples datasida: "Rapporter publiceras dagligen och speglar förfrågningar om vägbeskrivning i Apple Maps."

Undrar hur mycket sådan data säger egentligen. Vägbeskrivning använder jag sällan till nya adresser, ofta räcker det med att titta på kartan. Och jag antar att de flesta klarar av sina vardagsresor, till/från jobb, skola, IKEA, dagis, gym mm, utan att fråga efter vägen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt Apples datasida: "Rapporter publiceras dagligen och speglar förfrågningar om vägbeskrivning i Apple Maps."

Undrar hur mycket sådan data säger egentligen. Vägbeskrivning använder jag sällan till nya adresser, ofta räcker det med att titta på kartan. Och jag antar att de flesta klarar av sina vardagsresor, till/från jobb, skola, IKEA, dagis, gym mm, utan att fråga efter vägen.

Jag tror att de försöker spegla hur ofta folk reser överhuvudtaget. Men det kan ju vara så att folk reser oftare till bekanta mål och mer sällan till okända.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag undrade just hur Apple kan ha data men kom på att iPhone samlat platsdata hela tiden, Viktiga platser till exempel. Antar att det är bråttom med iOS 13.5 ändå, vad nu exakt den kommer att göra. Skicka allt till Apple och Google? ?

Har stängt av allt sånt, viktiga platser, platsbaserade ads, avinstallerat kartor etc. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...