Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela iCloud bildbibliotek


Anders Mellström
 Share

Rekommendera Poster

Anders Mellström

Jag planerar att flytta alla mina bilder till iCloud, dels för att macen börjar bli full och dels för att jag vill kunna visa mina bilder på olika enheter. Då jag och min fru har två olika apple-id:n så tänker jag mig att använda familjedelning. Min fråga är nu, om vi använder familjedelning inom familjen, kommer vi kunna se och använda varandras bilder? Alltså, "huvudbiblioteket" är koppla till mitt id, om jag slår på familjedelning och kopplar hennes id till mitt, kommer jag då kunna komma åt hennes bilder och således skapa album m.m. från både mina och hennes bilder?

 

Tack för svar.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så iCloud Bildbibliotek fungerar att du kan flytta det till molnet. Utan det man kan göra är att välja att optimera lagring så kommer små miniatyrer av bilderna att ligga på datorn.

 

Nej man kommer inte kunna se varandras huvudbibliotek utan man komme bara se sitt eget. Det man får göra är att skapa Delade Album på utvalda bilder för att dela med sig. Det går inte att dela med sig av hela biblioteket.

 

Tänk på att Delade Album komprimerar bilder som är större än 2048 pixlar på bredden.

Mer info här. https://support.apple.com/sv-se/HT202786

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström

Ok, tack för snabbt svar. Då får jag helt enkelt tänka om vad gäller Familjedelning.

 

Vad gäller iCloud-bildbiblioteket så funkar det alltså så här:

Jag har en massa bilder på min dator. Jag slår på iCloud-lagring, då flyttas mina originalbilder till iCloud och komprimerade versioner av bilderna sparas på datorn. Jag kan härifrån skapa album som sedan kan konsumeras på andra enheter (Apple TV, iPad m.m.). Stämmer detta?

 

En annan fråga, upplever du att iCloud-biblioteketet är en bra lösning eller finns det andra varianter som jag bör titta på?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Anders Mellström säger:

Vad gäller iCloud-bildbiblioteket så funkar det alltså så här:

Jag har en massa bilder på min dator. Jag slår på iCloud-lagring, då flyttas mina originalbilder till iCloud och komprimerade versioner av bilderna sparas på datorn. Jag kan härifrån skapa album som sedan kan konsumeras på andra enheter (Apple TV, iPad m.m.). Stämmer detta?

100% korrekt :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Anders Mellström säger:

En annan fråga, upplever du att iCloud-biblioteketet är en bra lösning eller finns det andra varianter som jag bör titta på?

 

/Anders

Jag har inte så stor erfarenhet på andra lösningar som tex Google Foto utan jag är helt inkörd på iCloud Bibliotek med delade album. Så jag är inte rätt person att ge råd om någon annan tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Anders Mellström säger:

 

 

En annan fråga, upplever du att iCloud-biblioteketet är en bra lösning eller finns det andra varianter som jag bör titta på?

 

/Anders

Det beror på. Vad är problemet som iCloud bilder är en lösning på? Ska bilderna/albumen avnjutas hemma (=på samma nätverk)? Är du redan helt inne i Apple ekosystem så att kameran är en iPhone, alla skärmar är iOS eller macOS? Talar vi om 1000, 10000tals eller 100000tals bilder? Hur mycket pyssel vill du ha med ditt lagringssystem? Hur säkerhetskopierar du? Vad får det kosta? Vem kan du tänka dig acceptera ha insyn i ditt moln?
en extern hårddisk med Bilderbiblioteket som delas i nätverket (antingen ansluten till dator eller router) en NAS eller Google Foto är alla varianter som du bör titta på.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström

Tack lappen71.

 

Sven, för att svara på dina frågor. Jag har bilder, vet inte hur många men bortåt 1 TB är det nog. Macens utrymme börjar ta slut, jag har hittills flyttat över bilder årsvis till egna bildbibliotek på en extern hårddisk men jag känner att det är struligt att hålla på med samt att det inte är så behändigt om man vill kolla på gamla bilder.

Efter att ha googlat runt lite så tror jag att jag kommer baka ihop alla bildbibliotek till ett, spara det på en extern disk och sedan använda detta som huvudbibliotek, samtidigt som jag slår på iCloud för att få dels en backup av alla bilder på ett säkert ställe (som man nog ändå får säga att iCloud är), och dels kan jag dela bilder och album m.m. till andra enheter.

Jag säkerhetskopierar min dator idag till en Time Capsule, men någon skrev att använda den som backupdisk OCH fillagringsyta inte var att rekommendera.

Jag har inga problem att spara saker och ting i molnet och vill gärna ha så lite pyssel som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Anders Mellström säger:

Tack lappen71.

 

Sven, för att svara på dina frågor. Jag har bilder, vet inte hur många men bortåt 1 TB är det nog. Macens utrymme börjar ta slut, jag har hittills flyttat över bilder årsvis till egna bildbibliotek på en extern hårddisk men jag känner att det är struligt att hålla på med samt att det inte är så behändigt om man vill kolla på gamla bilder.

Efter att ha googlat runt lite så tror jag att jag kommer baka ihop alla bildbibliotek till ett, spara det på en extern disk och sedan använda detta som huvudbibliotek,

 

samtidigt som jag slår på iCloud för att få dels en backup av alla bilder på ett säkert ställe (som man nog ändå får säga att iCloud är), och dels kan jag dela bilder och album m.m. till andra enheter.

 

Jag säkerhetskopierar min dator idag till en Time Capsule, men någon skrev att använda den som backupdisk OCH fillagringsyta inte var att rekommendera.

 

Jag har inga problem att spara saker och ting i molnet och vill gärna ha så lite pyssel som möjligt.

Bra idé att ha alla foton i ett Bilder bibliotek på extern disk, den kan du ha kopplad till din dator, även delad så andra datorer på ditt nätverk kan nå den.

 

iCloud bilder är inte en säkerhetskopia!  Återkommande trådar här berättar om användares svårigheter. Kastar du bort en bild från Bilder biblioteket försvinner den från iCloud bilder och alla dina enheter. Däremot är det en utmärkt synkningstjänst och smidigt sätt att dela bilder med andra. Säker är den i betydelsen att Apple slarvar inte bort bilderna. Vem som granskar dina bilder på väg dit eller tillbaka till dig kan den konspiratoriske få fundera över.

 

Fortsätt säkerhetskopiera med Time Machine. Se till att din externa disk med Bilder bibliotek inkluderas! Helt riktigt att säkerhetskopian ska vara ensam på sin disk.

 

Vill du ha så lite pyssel som möjligt och bara använder Applegrejor fungerar detta utmärkt.

är android-telefoner och/eller mycket Google-tjänster inblandade så kan Google Foto också vara mycket smidigt.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht6d60d10f/mac

@Raphael vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström

Hej @sefr,

tack för info. Det beror kanske på vad man lägger i ordet säkerhetskopia. Om jag raderar en bild på hårddisken så försvinner den från iCloud, det vet jag. Jag tänker mer om något råkar hända med hårddisken, den försvinner eller att man spiller kaffe i den så den går sönder ... eller att något allvarligare händer. Då kan det vara bra att ha en kopia av sina bilder på ett ställe "utanför hemmet".

Har för avsikt att fortsätta använda min Time Capsule ändå.

Trippelsäkrad!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även vara viktigt att upplysa om att om man slänger en bild från iCloud Bildbibliotek så har man 30 dagar på sig att hämta upp den igen. Den försvinner helt och fullt först efter 30 dagar om man inte tömmer ”Senast raderade” innan dess. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström

Tack för all info. Arbetet är nu igång med att synka alla mina bilder upp till iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...