Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fjärrhjälp


roland.gunneflo
 Share

Rekommendera Poster

roland.gunneflo

Jag skulle i dessa Corona-tider vilja hjälpa min snart 96-åriga svärmor att hantera sin iPad! Det behövs något, såsom bilder och videos på barn, barnbarn och barnbarnsbarn, kanske FaceTime, kanske streama för att muntra upp henne i dessa tider. Gärna så att jag kan ta över den helt men även peka på var hon ska arbeta. Som förstås så får det inte vara krångligt för henne att starta, utan helst kan det få ligga latent i bakgrunden och hon bara godkänner att jag tar över. Vet tyvärr inte vilket OS hon har då det är en äldre padda från svågern. Själv har jag iPad med 13.3.1. Kan nog få svågern att göra installationen då jag sitter ”en bit bort”.
PS. Gärna gratis, dvs utan månadskostnad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att GP hade någon artikel om just sådant senaste veckan. Det gick ut på att parkera en iPad hemma hos någon och sedan ställa in en sorts autosvar på FaceTime, tror att det gjordes i någon hjälpmedelsinställning.

Ska försöka komma ihåg att leta i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, roland.gunneflo säger:

Jag skulle i dessa Corona-tider vilja hjälpa min snart 96-åriga svärmor att hantera sin iPad! Det behövs något, såsom bilder och videos på barn, barnbarn och barnbarnsbarn, kanske FaceTime.....

Hur når iPad internet? Eget dataSIM eller wifi?

fjärrstyra vet jag inte.

Autosvara FaceTime, kan det vara något? Engelsk text men menyerna ser likadana ut på svenska https://mcmw.abilitynet.org.uk/auto-answer-call-ios-13-iphone-ipad-and-ipod-touch

eller styra med Siri? Kanske lättare än att klicka på ikoner

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att det inte finns någon lösning för att fjärrstyra en iPad. Jag har själv letat efter en sådan i åratal utan framgång. Däremot finns en nästan lika bra variant: TeamViewer. Man installerar en app på paddan som sedan gör det möjligt att se skärmen på den från TeamViewer på din dator och prata med personen samtidigt. Man kan inte fjärrstyra paddan, men däremot person som sitter framför paddan och se exakt vad som händer på skärmen. För privat användning är TeamViewer gratis och funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roland.gunneflo

Så snabba svar!

Jag läste artikeln i GP men vi har fått svärmor att svara i FaceTime! Mycket uppskattat. Både av alla oss men även henne! Nu är det att gå vidare. Klicka på filer i mail, spara videos och filer, svara på mail, etc.

 

Om ingen annan, och kanske enklare, variant än TeamViewer finns, så får jag hitta ett sätt att få det installerat på hennes iPad.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...