Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag hindra min robotdammsugare från att skvallra?


Mathisen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en kinesisk robotdammsugare. Den verkar fantastiskt bra, men jag funderar också på integriteten. Den är uppkopplad på mitt gästnätverk och kan styras via app i iPhone, även om mobilen är uppkopplad på det privata nätverket och de båda enheterna alltså borde vara skilda åt? 

 

Jag är inte paranoid, men funderar såklart på om och i så fall vad dammsugaren kan "ringa hem" till Kina och berätta. Och kan jag stoppa den från det genom att på något sätt hindra utgående trafik från dammsugarens IP-adress?

 

Jag har ett nätverk uppbyggt av flera AirPorts som in sin tur är kopplat via tråd till ett Netgear-modem och ComHems bredband via kabel-TV.

 

Det här är en seriös fråga, så jag ber om seriösa svar. Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla den routers, som agerar DHCP,  dokumentation om du i routern kan spärra dammsugaren ipadress från att nå internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör den. Vet dock inte om den hämtas direkt till dammsugaren eller laddas ner via mobilappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Och vad tror ni om min idé om att låta dammsugaren ligga ensam på gästnätverket? Har det någon betydelse alls för integriteten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mathisen säger:

OK. Och vad tror ni om min idé om att låta dammsugaren ligga ensam på gästnätverket? Har det någon betydelse alls för integriteten?

Frågan är väl om man kan misstänka att robotdammsugaren är utrustad med mikrofon och/eller kamera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrofon antar jag åtminstone att den har, eftersom den är förberedd för Google Home. (Fast det kanske styrs via appen/mobilen?) Men jag är egentligen mer orolig för att den ska kunna kartlägga min internettrafik. Jag har – som man brukar säga – inget att dölja, men jag vill ändå inte bjuda Kina på den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mathisen säger:

Mikrofon antar jag åtminstone att den har, eftersom den är förberedd för Google Home.

Förmodligen ingen mikrofon.

 

Förmodligen behöver du en sådan här (eller liknande)

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/rostassistenter/google-nest-hub-smarta-hem-controller-kolsvart-p51995?gclid=EAIaIQobChMIn_r1laaQ6QIVk44YCh20NgxmEAQYASABEgIB9_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom små kinesiska dammsugarspioner är Google den sista gäst jag vill ha smygande hemma, så det är ingen risk att jag skaffar en sån. Men tack för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, DittDatt säger:

Nej, jag är helt övertygad om att det finns säkerhetsproblem med en massa prylar. Problemet är bara att veta vilka som är "välbyggda":

 

"Det bästa man kan göra det är att köpa säkra produkter, för att om de inte är välbyggda, då är de sårbara, säger Pontus Johnson." (KTH-professorn i artikeln ovan.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...