Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låsa skrivborden på plats?


Vivacia
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en macbook från 2018, uppdaterad till Catalina.

Min fråga är, när jag har flera "skrivbord" öppna samtidigt, hur hindrar jag dem från att möblera om sig själva?

Jag lägger dem i en ordning så jag vet var jag har allt och sen beroende på hur jag hoppar mellan dem så byter de plats så jag till slut inte hittar nånting utan att ta upp översikten.

Hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt här. Jag har fyra skrivbord (Skrivbord 1 - 4). Enda sättet för mig att byta plats mellan dem det är om jag flyttar dem i översikten, dvs om jag flyttar Skrivbord 1 mellan t ex 3 och 4 då numreras allt om så då blir Skrivbord 1 till 3 och Skrivbord 2 - 3 numreras om till 1 - 2. Jag har faktiskt aldrig varit med om att de byter plats av sig själva. 

Så jag undrar lite, hur gör du? :)
Jag byter skrivbord genom översikten eller så flyttar jag med ctrl + piltangent höger/vänster. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Jag förstår inte riktigt här. Jag har fyra skrivbord (Skrivbord 1 - 4). Enda sättet för mig att byta plats mellan dem det är om jag flyttar dem i översikten, dvs om jag flyttar Skrivbord 1 mellan t ex 3 och 4 då numreras allt om så då blir Skrivbord 1 till 3 och Skrivbord 2 - 3 numreras om till 1 - 2. Jag har faktiskt aldrig varit med om att de byter plats av sig själva. 

Så jag undrar lite, hur gör du? :)
Jag byter skrivbord genom översikten eller så flyttar jag med ctrl + piltangent höger/vänster. 
 

Oj, Jag gör ingenting. Eller det kanske är just det jag gör. Aha, nu förstår jag! Det jag ser som skrivbord är när exempelvis Crome är i helskärmsläge. Jag har ett skrivbord plus fyra program i helskärmsläge. Då möbleras de om allteftersom jag använder dem. Men om jag då gör dem till skrivbord och lägger fönstren på dem så ligger de alltså stilla! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså skrivbordet är ju arbetsytan bakom programmen, det är inte programfönstren. Om du har flera program öppna i helskärmsläge på samma skrivbord, då kommer de byta plats i översikten utifrån det program som var aktivt senast. Men det är fortfarande ett och samma skrivbord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...