Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Affinity vs Adobe?


Uppohoppa
 Share

Rekommendera Poster

Jag är sällananvändare och har tidigare kört Adobe-programmen, främst Photoshop och InDesign. Ett tag hade jag Adobe CC men efter att jag bytt arbetsplats har jag inte prenumerationen kvar längre. Med tanke på att jag inte avser att använda programmen så ofta tycker jag inte det är värt att betala månadshyran. Hur står sig egentligen Affinity Photo och Publisher i förhållande till Adobe-programmen? Går det öppna/spara/konvertera filer till Affinity-format eller är formatet detsamma? Hur går det med öppna/spara/redigera pdfer? Hur funkar det med gamla RAW-filer som är modifierade i Adobe? Är de gamla RAW-filerna/modifieringarna körda och jag måste börja om från början med dessa filer?

 

Vad kommer jag att sakna i Affinity gentemot Adobe? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För pengarna är Affinityserien helt suverän. Har alla deras program till Macen. Man får dock vänja om sig en del hur saker och ting fungerar. Överföring mellan Adobes grejor fungerar ganska bra om man har rätt inställningar. Troligen kommer man sakna en del funktioner från Adobe, men det omvända gäller förmodligen också. Ibland märks det lite att man är en ganska ny spelare och att programmen skulle behöva mogna till sig lite, vilket förmodligen kommer att ske. Ambition finns det uppenbarligen gott om hos utvecklaren. Saknar man alla typsnitt från originaldokumentet, så kan ibland importerad text bli lite mer deformerad än motsvarande import i Adobes program. Själv saknar jag DXF-import i Designer, men är denna funktion för all del rätt usel i Illustrator också (tycker jag som CAD-gubbe). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affinity Photo läser Photoshop PSD och PSB, så om du har justerat RAW-filer i Adobe och sparat dem i Photoshop-format så kan du få in dem i Affinity Photos med lager och allt. Även TIFF och JPEG kan givetvis också importeras. Och så har den stöd för mängder av RAW-format (Jag har för mig att den kör Apples core image import av RAW). 

Affinity Publisher läser InDesign Markup Language (IDML) filer. Har man en äldre InDesign får man exportera till PDF och ta det den vägen. Publisher kan öppna PDF:er, men det har varit lite strul med PDF/X4 import/redigering i första versionen 1.0, den är uppe i 1.8 nu med 1.9 på gång - jag kan faktiskt inte svara på om detta är fixat för jag använder inte det. :)

Svårt säga vad man kommer sakna från Adobe. Affinity har ju lite annan miljö, lite annat gränssnitt. Det blir en inlärningskurva. Det är lite tycke och smak. Det finns saker som Adobe har som inte Affinity har och tvärtom. Jag slutade köra Adobe för några år sedan och kör andra alternativ. Tyckte Photoshop blev allt mer överlastat... Gillade Photoshop t o m typ 6 så det var länge sen. :)




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge funderat på att lämna Adobe-miljön, särskilt efter att de gick över till prenumerationsmodellen. En bunt tusenlappar tickar iväg, år efter år och när man slutar betala har man ingen licens kvar. Av nån anledning har jag missat Affinity, men nu blev det köp omgående - licenser man äger till en bråkdel av årsavgiften till Adobe. Alla funktioner jag använder verkar finnas också. Tack för detta tips! Vilket lyft mitt i Coronamisären. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar, tack! Jag kom på att jag har en hel del RAW-filer .CR2 med tillhörande .XMP som jag inte sparat undan till färdiga filer .PSD.... Någon som vet om jag kan lyfta in .CR2-filen med tillhörande .XMP-justeringar och behålla allt när jag tar in det i Affinity?

 

Jag har en gammal version liggande av Adobe CS6. Vad skulle ni råda mig till... att återinstallera CS6 eller satsa på Affinity? Jag räknar mig inte till proffsanvändarna. Abonnemang på Adobe CC är för dyrt tycker jag och är alltså inte aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Uppohoppa säger:

Intressanta svar, tack! Jag kom på att jag har en hel del RAW-filer .CR2 med tillhörande .XMP som jag inte sparat undan till färdiga filer .PSD.... Någon som vet om jag kan lyfta in .CR2-filen med tillhörande .XMP-justeringar och behålla allt när jag tar in det i Affinity?

 

Jag har en gammal version liggande av Adobe CS6. Vad skulle ni råda mig till... att återinstallera CS6 eller satsa på Affinity? Jag räknar mig inte till proffsanvändarna. Abonnemang på Adobe CC är för dyrt tycker jag och är alltså inte aktuellt.

Jag tror inte att du ens kan installera eller köra CS6 på MacOS Sierra eller nyare system, så det är nog en ickefråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag tror inte att du ens kan installera eller köra CS6 på MacOS Sierra eller nyare system, så det är nog en ickefråga.

Aha, tänkte inte på att det kunde vara ett problem. Då lutar det alltså åt Affinity ändå... Verkar vara det enda vettiga alternativet. 

 

Men Affinity har ju funnits några år och har förmodligen uppdaterats en del. Någon som vet vad en årlig uppdatering, eller vad det nu kan handla om, har kostat? Jag menar att det skulle ju lätt kunna rinna iväg och bli en årlig kostnad som är lika stor som att hyra (Adobe).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan importera .cr2 men inte med justeringar. Affinity använder Macens inbyggda Core Image för RAW-import. Adobe kör helt sin egen grej. 
 

Jag har inte betalat något för uppgradering av Affinity. De är gratis. Jag tror att 2.0 kommer att kosta. Affinity Photos är på 1.8 nu. Det tog 4 år för Affinity från 1.0 till 1.8. Jag har haft Affinity Photos sedan den kom ut. Så 1.1 - 1.9 = gratis. Nytt köp 2.0, sen 2.1 -2.9 gratis. Nytt köp 3.0. Osv. Har för mig att jag sett ngt meddelande om det. 
Men jag har inte betalat en uppgradering på fyra år och jag har den senaste versionen. :) 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man öppna Affinity från "Bilder"?

(som med Luminar)

Redigerad av BjornS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Uppohoppa säger:

satsa på Affinity? .....Abonnemang på Adobe CC är för dyrt .....

Passa på nu. Trial version 90 dagar gratis, eller köp 299 kr (halva priset) före 20 maj.  Covid-19 kampanj. https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
det är det värt att prova!

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, BjornS säger:

Kan man öppna Affinity från "Bilder"?

(som med Luminar)

Ja. Det är ju bara en inställning i Bilder. Fungerar utmärkt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Affinity så kan man även använda några Affinity-filter inuti Bilder, så man behöver inte köra hela Affinity från Bilder. De ligger i samma meny som där man kör externa program inuti Bilder. Jag har bl a Affinity Retouch och Affinity Develop där. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Raphael säger:

Du kan importera .cr2 men inte med justeringar. Affinity använder Macens inbyggda Core Image för RAW-import. Adobe kör helt sin egen grej. 
 

Jag har inte betalat något för uppgradering av Affinity. De är gratis. Jag tror att 2.0 kommer att kosta. Affinity Photos är på 1.8 nu. Det tog 4 år för Affinity från 1.0 till 1.8. Jag har haft Affinity Photos sedan den kom ut. Så 1.1 - 1.9 = gratis. Nytt köp 2.0, sen 2.1 -2.9 gratis. Nytt köp 3.0. Osv. Har för mig att jag sett ngt meddelande om det. 
Men jag har inte betalat en uppgradering på fyra år och jag har den senaste versionen. :) 

 

 

 

 

Gott nog att jag kan ta in .CR2-filerna och uppgraderingskostnaderna låter ju överkomliga. Tack för bra och tydliga svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det går att öppna InDesign-filer (.INDD och .IND heter väl filtyperna, sitter vid en annan dator just nu) i Affinity?

 

Finns det pdf-redigerare (likt Adobe Acrobat) i Affinity?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Uppohoppa säger:

Någon som vet hur det går att öppna InDesign-filer (.INDD och .IND heter väl filtyperna, sitter vid en annan dator just nu) i Affinity?

 

Finns det pdf-redigerare (likt Adobe Acrobat) i Affinity?

Det verkar inte gå att öppna inDesign-filer (.indd) rakt av. Däremot kan man öppna InDesign-filer exporterade som idml. Problemet är väl att man måste ha tillgång till Indesign för att göra den exporten. Jag testade lite snabbt nu att exportera en fil till idml i InDesign och det såg bra ut när jag öppnade den i Affinity Publisher.  En lösning om man inte har Indesign är kanske att ta hem en 30-dagars demo av Indesign och exportera allt man har i ett svep. Borde gå att scripta till och med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppohoppa
13 timmar sedan, DittDatt säger:

Det verkar inte gå att öppna inDesign-filer (.indd) rakt av. Däremot kan man öppna InDesign-filer exporterade som idml. Problemet är väl att man måste ha tillgång till Indesign för att göra den exporten. Jag testade lite snabbt nu att exportera en fil till idml i InDesign och det såg bra ut när jag öppnade den i Affinity Publisher.  En lösning om man inte har Indesign är kanske att ta hem en 30-dagars demo av Indesign och exportera allt man har i ett svep. Borde gå att scripta till och med.

Ok, bra att veta. Det skulle onekligen kännas rätt bra att lugga Adobe via demoversion. Allt mer talar för att jag lämnar Adobe-träsket, eller Adobe har snarare redan lämnat mig. För vad har vi för garantier att abonnemangspriset inte skjuter i höjden. Eller... vi har ju egentligen inga garantier för någonting, särskilt i dessa tider.

 

Men... om det inte skulle ligga någon dold funktion för bäst-före-datum i Affinity äger jag ju ändå rätten att använda det tills jag själv väljer att inte fortsätta använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe är bara för större företag och byråer idag, inte för privatanvändare eller småföretagare. Iaf om man ser till prisnivån. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppohoppa
2020-05-02 på 16:54, Raphael säger:

Adobe är bara för större företag och byråer idag, inte för privatanvändare eller småföretagare. Iaf om man ser till prisnivån. 
 

Ja det verkar så. Tyvärr prisar Adobe ut sig utan att riktigt tänka på konsekvenserna för sig själva. Det hade varit smartare att behålla elements-versionerna för oss snålisar med hopp om att vi ska klamra oss fast vid Adobe-programmen och till slut behöva fullversionerna. Men jag är väl bakåtsträvare.. ? Nu har jag i alla fall skaffat Affinity men ännu inte provat att använda dem.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Uppohoppa säger:

Ja det verkar så. Tyvärr prisar Adobe ut sig utan att riktigt tänka på konsekvenserna för sig själva. Det hade varit smartare att behålla elements-versionerna för oss snålisar med hopp om att vi ska klamra oss fast vid Adobe-programmen och till slut behöva fullversionerna. Men jag är väl bakåtsträvare.. ? Nu har jag i alla fall skaffat Affinity men ännu inte provat att använda dem.  

Det går ju i vågor. Adobe köpte ju PageMaker av Aldus men lyckades inte bygga vidare på det och göra nåt bra av det. På grund av det tog QuarkXPress hela layout/dtp-marknaden men blev snabbt för stöddiga och fläskade på priserna för uppdateringar så att folk kved. När Adobe släppte Indesign i slutet av 90-talet till en bråkdel av priset för Quark och dessutom mycket smidigare samt välintegrerat med Photoshop så tog det inte lång tid innan Quark i princip försvann från marknaden. Så om Adobe blir för stöddiga kan slutet vara nära för dem också. Mig tappar de i alla fall nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Adobe var luriga där, även om InDesign var billig till en början så var det inte bra. Flera buggar och Quark var mer välutvecklat. Men Adobe lyckades få in sin på de stora tidningarna och det gjorde att InDesign tog över i Sverige. Quark fanns bara på Mac de första åren, och flera tidningar gick över till Windows för det var billigare som system också. Quark finns fortfarande kvar och uppdateras löpande. 
 

PageMaker var ett utmärkt program på sin tid. Jag körde det på flera företag och det var humana priser. Byråerna körde InDesign eller Quark, men PageMaker levde kvar en tid för småföretagare som gjorde sitt eget infomaterial osv. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

flera tidningar gick över till Windows för det var billigare som system också

Fast det är det ju inte. Hårdvaran kan vara billigare, men (intern)supporten är dyrare.

Här är EN källa.

https://www.jamf.com/blog/total-cost-of-ownership-mac-versus-pc-in-the-enterprise/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Fast det är det ju inte. Hårdvaran kan vara billigare, men (intern)supporten är dyrare.

Här är EN källa.

https://www.jamf.com/blog/total-cost-of-ownership-mac-versus-pc-in-the-enterprise/

Jo jag vet, men motivation bakom tidningars och reklambyråers övergång till Windows i slutet av 90-talet var ändå för att hårdvaran var billigare. De kanske inte behövde samma support som andra företag, jag vet inte, eller att supporten de behövde var mer relaterad till de mjukvaror de använde - dvs Adobe. Jag minns själv debatten i slutet av 90-talet. :)

Nå, nu har vi Affinity som ett alternativ till Adobe för småföretagare etc. Sen finns det ju även andra lösningar, men Affinity erbjuder ju flera som samverkar ihop vilket gör det till ett intressant alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Raphael säger:

Jo jag vet, men motivation bakom tidningars och reklambyråers övergång till Windows i slutet av 90-talet var ändå för att hårdvaran var billigare. De kanske inte behövde samma support som andra företag, jag vet inte, eller att supporten de behövde var mer relaterad till de mjukvaror de använde - dvs Adobe. Jag minns själv debatten i slutet av 90-talet. :)

Nå, nu har vi Affinity som ett alternativ till Adobe för småföretagare etc. Sen finns det ju även andra lösningar, men Affinity erbjuder ju flera som samverkar ihop vilket gör det till ett intressant alternativ. 

Eftersom Windows behövde mer support, fanns det fler som kunde ”supporta” Windows.

 
Jag hade en vän som jobbade på ett statligt verk, när vi försökte introducera Mac, gick inte det eftersom det inte fanns någon support att tillgå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul historiebeskrivningar. Jag var faktiskt PageMaker-användare en gång, hoppade över Quark (för dyrt som jag minns och så var det väl något hårdvarulås), därefter InDesign och nu Affinity alltså. Inget varar för evigt. Tack för all input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...