Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta in SSD i 12" iBook G4 2005.


poi ran
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har en iBook G4 från 2005, den samlar mest damm just nu, men tänkte man kanske kan ha den till något roligt.

https://everymac.com/systems/apple/ibook/specs/ibook_g4_1.33_12.html

 

Funkar bra, även om batteriet är klent, den har som synes en rätt ok CPU och har nog 1GB RAM tror jag. Eller, 1.2. Hm. 
 

Fast, det skulle vara ännu roligare med en SSD i den. Jag råkar ha en IDE-SSD av äldre typ liggande, ungefär en sådan här:

https://www.newegg.com/transcend-64gb/p/N82E16820208893 (den här kanske är lite nyare, vet ej. Min är rev 2 tror jag.) 

Hur som helst, inget prestandamonster, men när jag ändå har en liggande som sagt. Det blir snabbare än roterande disk, och mindre ömtåligt hoppas jag. Och roligare.

 

Tänkte följa den här guiden: https://www.ifixit.com/Guide/iBook+G4+12-Inch+1.33+GHz+Hard+Drive+Replacement/703

Rated som difficult, men jag brukar tänka "friskt kopplat, hälften vunnet" och har bytt logikkort på ett par Macbook Pro tidigare. Går det så går det.
Det som bekymrar mig är att denna ibook ju är gjord i 15 år gammal PLAST. Är det ens någon ide att försöka plocka isär den eller kommer massa plastclips osv att spricka så den blir glapp och dan, och ful? 

 

(tänkte rengöra fläktarna också, de vurrar och har sig vid belastning, så tänker nog ändå öppna den delvis)

 

 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan sisådär testade jag en IDE-adapter för CF-kort i en Ibook G4 12" Late 2004. Det gick inte. Men jag minns att det var ett djäkla skruvande. Ungefär som att man tar en hårddisk och bygger en dator runt den. Men det var mest omständligt, inte direkt svårt. Någon plastflärp sprack nog, men inget som hade någon kritisk betydelse. Jag tror jag fixade det med tunt snöre och kontaktlim (!)*. Sent i höstas blev datorn lågornas rov (eller snarare väldigt rökskadad) nere i källarförrådet. Jag höll den uppdaterad, så att säga, med denna ”webbläsare”. Systemcertifikat från Sierra fanns då. TenfourFox finns väl också (?). Ett tag körde jag Lubuntu PPC på den, det funkade bra.

 

*Edit: Nej, nu kom jag på att det var en aluminiumram som sprack.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad har du att förlora?

 

Kör på och ha kul!!

:travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...ja, får väl göra det, när man får tid över, hela dagen rök till att byta stabilisatorstag på bilen.

Mycket märkligt förresten att det ska vara så enormt krångligt att byta hårddisk. Var lite inne på att köra SSD via firewire om det skulle gå, men vet inte om det är värt det, inte lika kul heller.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, poi ran säger:

Mycket märkligt förresten att det ska vara så enormt krångligt att byta hårddisk.

Ja, konstigt. På min gamla Pismo från 2000 var det lätt, och även på senare Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...