Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är/gör "krb5kdc" kerberos


boevil
 Share

Go to solution Solved by Raphael,

Rekommendera Poster

En bekant till mig startade sin gamla MacBook air för första gången på något/några år. (jag vet inte vilket system, men troligen mycket gammalt… ElCaptain e.dyl)

Efter ett tag fick hon meddelandet "Vill du tillåta krb5kdc inkommande nätverksanslutningar" och hon ringde mig.

Jag rådde henne att neka, men jag har ingen aning om vad "krb5kdc" är. En sökning på nätet leder till massor av information om "Kerberos" och tydligen har programmet med datasäkerhet att göra… men jag fattar inte.

Ska hon tillåta krb5kdc att ansluta eller ej, och varför eller varför inte i så fall?

 

ps. Jag kan inte besöka henne så jag kan inte kontrollera närmre själv.

Redigerad av boevil
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en funktion i Mac OS för säker kommunikation mellan två datorer. Det är ett särskilt system och standard och båda de anslutna datorerna ska köra det, man loggar in och sen gäller inloggningens certifikat i 10 timmar framåt. 
 

Det hon har fått upp är en fråga från den inbyggda brandväggen, och den kan komma upp om klockan är felställd. Med tanke på att datorn är gammal och har varit inaktiv under många år så är det inte förvånande om klockan är fel. Så ställ klockan i systemet, men den borde uppdatera sig själv genom internet. Tid, datum och årtal ska uppdateras. Framförallt dyker detta upp om klockan är ställd på 2001 eller ännu tidigare. Det har med certifikat etc att göra.


 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Så...

1. Ställ klockan rätt. 

2. Stäng av datorn. 
3. Starta datorn i säkert läge: Håll ner shift-tangenten vid uppstart, logga in. 
4. Starta om datorn. 
 

Nu ska den inte fråga om krb5krc längre. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Raphael säger:

Så...

1. Ställ klockan rätt. 

2. Stäng av datorn. 
3. Starta datorn i säkert läge: Håll ner shift-tangenten vid uppstart, logga in. 
4. Starta om datorn. 
 

Nu ska den inte fråga om krb5krc längre. 

TACK !

Du hade rätt, klockan gick "mycket fel" och datorn hade inte kontakt med internet eftersom wifi- lösenordet inte var det samma som sist datorn användes.

Hon ska nu testa att följa dina steg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi har haft några trådar här tidigare om diverse märkligheter som uppstår när klockan står fel. :)

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...