Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot USB: rätt fil och filformat av OS? dmg/pkg/app


HvH_Sweden
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en iMac från 2009 som jag skulle ominstallera och rensa helt.

Tyvärr lyckas jag inte ominstallera ett OS. Har testat alla olika start-kommandon för att se om jag kan installera från datorns hårddisk.

Har även provat att göra en Boot USB med olika verktyg och från beskrivningar på nätet.

Skall installer Sierra eller El Capitan och har ladda ner dmg-filer. Har sen öppnat filerna och fått pkg-filer.

Nu har jag en ny MacBook Air 2020 med Catalina och där kan man inte se paketets innehåll, eller starta så man får en installer-fil i Applications.

Har då laddat ner en fil som heter 'Installera OS X El Capitan.app'  

Har försökt i Terminal men i texten som skall användas står det endast Capitan.app

Dessutom heter ju Applications, Program på min svenska dator. Vad gäller här?

 

Har även testat Diskmaker X 6.app och Diskdriller, samt skapa en USB från dmg på min Windowsdator med Transmac.

Inget har lyckats. Hmm..

 

Tacksam för input och hjälp!

Hälsningar

Helen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vilken 2009'a har du?

 

Early och Mid - Upp till El Capitan (10.11)

Late - High Sierra  (10.13)

 

Som maximalt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har testa detta flera gånger, men det fungerar tyvärr  inte.
Min fil heter ’Installera OS X El Capitan.app' och i apples textrad står det Capitan.app. Har provat att döpa om filen, samt även skriva annat i Terminal, men det fungerar inte. 
I Appels textrad står det Applications och på min dator heter det Program.

Oklart och konstigt. Lättare i PC att fixa sånt här. Appel verkar inte vilja göra det lätt för dom som vill fixa lite själv. Synd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, HvH_Sweden säger:

Tack, har testa detta flera gånger, men det fungerar tyvärr  inte.
Min fil heter ’Installera OS X El Capitan.app' och i apples textrad står det Capitan.app. Har provat att döpa om filen, samt även skriva annat i Terminal, men det fungerar inte. 
I Appels textrad står det Applications och på min dator heter det Program.

Oklart och konstigt. Lättare i PC att fixa sånt här. Appel verkar inte vilja göra det lätt för dom som vill fixa lite själv. Synd!

Du ska använda engelska i Terminalen precis som där står. Du behöver inte bry dig om att det står på svenska i din dator när det gäller filnamn och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Du ska använda engelska i Terminalen precis som där står. Du behöver inte bry dig om att det står på svenska i din dator när det gäller filnamn och annat.

Tack, och vad tror du om själva filnamnet som är olika?

(Jag har testa med originalnamn och även bytt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, HvH_Sweden säger:

Tack, och vad tror du om själva filnamnet som är olika?

(Jag har testa med originalnamn och även bytt.)

Du tänker för mycket i kombination med att du inte vet hur raderna med text ska tolkas.
Det står inte ”Capitan.app” enbart utan ”El\ Capitan.app” och så vidare.
Textsträngarna med kommandon är väldigt speciellt utformade och det enda du behöver hålla reda på är vad ditt USB-minne heter.

Detta är den enda text du ska ändra i textraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Du tänker för mycket i kombination med att du inte vet hur raderna med text ska tolkas.
Det står inte ”Capitan.app” enbart utan ”El\ Capitan.app” och så vidare.
Textsträngarna med kommandon är väldigt speciellt utformade och det enda du behöver hålla reda på är vad ditt USB-minne heter.

Detta är den enda text du ska ändra i textraden.

Ok, tack! Skall testa igen. ??‍♀️?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade igen och det blir bara så här:

Last login: Thu Apr 23 22:33:36 on ttys000

hvh@AirsomthorHelen ~ % sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Password:

sudo: /Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found

hvh@AirsomthorHelen ~ %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, HvH_Sweden säger:

Testade igen och det blir bara så här:

Last login: Thu Apr 23 22:33:36 on ttys000

hvh@AirsomthorHelen ~ % sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Password:

sudo: /Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found

hvh@AirsomthorHelen ~ %

Har du laddat ned El Capitan? Viktigt från länken jag gav:

”OS X El Capitan
El Capitan hämtas som en skivavbild. Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitan och kör installationsprogrammet InstallMacOSX.pkg som finns där i. Då installeras en app som heter Installera OS X El Capitan i mappen Program. Du skapar den startbara installeraren från den här appen, inte från skivavbilden eller .pkg-installeraren.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Har du laddat ned El Capitan? Viktigt från länken jag gav:

”OS X El Capitan
El Capitan hämtas som en skivavbild. Öppna skivavbilden på en Mac som är kompatibel med El Capitan och kör installationsprogrammet InstallMacOSX.pkg som finns där i. Då installeras en app som heter Installera OS X El Capitan i mappen Program. Du skapar den startbara installeraren från den här appen, inte från skivavbilden eller .pkg-installeraren.”

Har testat med min nya MacBook 2020 med Catalina vill inte köra El Capitan.

Hittade därför en kopia av själva .app-filen och laddade ner den från nätet.

Lyckades hämta 'installeraren' från pkg via ett program. (Paketets innehåll går inte att se numera på Catalina.) Är nog Catalina som är största problemet misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, HvH_Sweden säger:

Har testat med min nya MacBook 2020 med Catalina vill inte köra El Capitan.

Hittade därför en kopia av själva .app-filen och laddade ner den från nätet.

Lyckades hämta 'installeraren' från pkg via ett program. (Paketets innehåll går inte att se numera på Catalina.) Är nog Catalina som är största problemet misstänker jag.

Som citatet säger behöver du med Apples metod göra detta på en dator som är kompatibel med El Capitan. Men testa appen jag länkade till, den är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Som citatet säger behöver du med Apples metod göra detta på en dator som är kompatibel med El Capitan. Men testa appen jag länkade till, den är gratis.

Tack! Ja så är det nog.Min dator är nog inte kompatibelt med El Captain.

Skall testa ditt tips.

Fråga.. vilken fil är det som behövs?  .app / exet / iso /??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, HvH_Sweden säger:

Tack! Ja så är det nog.Min dator är nog inte kompatibelt med El Captain.

Skall testa ditt tips.

Fråga.. vilken fil är det som behövs?  .app / exet / iso /??

Länkarna till respektive version av Mac OS X finns i länken jag gav. Det är det format som laddas ned som du ska använda. Eventuellt får du hjälpa appen på traven att hitta rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac är kompatibel med senast det OS den kom med. En ny Macbook Air är inte kompatibel med El Capitan. För ny dator - för gammalt OS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Raphael säger:

En Mac är kompatibel med senast det OS den kom med. En ny Macbook Air är inte kompatibel med El Capitan. För ny dator - för gammalt OS. 

Hej! Jag skall bara använda den nya datorn för att göra en usb boot till en gammal iMac. Alltså inte installera det på den nya MacBook:en.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://macdaddy.io/install-disk-creator/ som Alix länkade till borde funka. Öppna "Install OS X El Capitan.app" i det programmet, välj att skapa en bootbar USB-sticka. Kolla att du valt rätt. Har inte provat själv, men det är så det brukar funka. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, poi ran säger:

https://macdaddy.io/install-disk-creator/ som Alix länkade till borde funka. Öppna "Install OS X El Capitan.app" i det programmet, välj att skapa en bootbar USB-sticka. Kolla att du valt rätt. Har inte provat själv, men det är så det brukar funka. 

Jag har gjort det och det funkar i alla fall i High Sierra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Tror jag måste låna en äldre Mac. Min MacBook Air 2020 med Catalina tillåter inte en hel del. Jag kan ladda ner ”Alex program” men inte sen själva El Capitan från den länken där. Hmm.. Är väl för stora skillnader på årsmodellerna här. Återkommer när jag testa med annan dator,

Tack så länge alla! ??‍♀️Helen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, HvH_Sweden säger:

Tack! Tror jag måste låna en äldre Mac. Min MacBook Air 2020 med Catalina tillåter inte en hel del. Jag kan ladda ner ”Alex program” men inte sen själva El Capitan från den länken där. Hmm.. Är väl för stora skillnader på årsmodellerna här. Återkommer när jag testa med annan dator,

Tack så länge alla! ??‍♀️Helen

Testa detta kommando i Terminalen (Verktygsprogram) i Catalina:

softwareupdate --fetch-full-installer --full-installer-version 10.11.6

Jag får felmeddelande av okänd orsak, men det kanske funkar för dig. I så fall hamnar El Capitan i din programmapp.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix & poi ran & mfl..

Stort Tack för all hjälp!

Det fungerade med macdaddy! 

När jag äntligen lyckades ladda ner rätt fil gick det som smort, även i Catalina.

Annat sätt att ladda ner en dmg och sen försöka avbryta en installation för att få rätt fil fungerade inte för mig i Catalina.

Så gött att det gick! 

Tack ännu en gång för er välvilja att hjälpa till! 
???

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...