Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oregelbundet lagg vid videoredigering


carol_grandpierre
 Share

Rekommendera Poster

carol_grandpierre

Hej!
Jag har en uppdaterad MacBook pro 2011 (ny SSD HD, 12gb ram) och sitter och redigerar film i Premiere pro 2018. 

Jag redigerar film i upplösning som tidigare inte varit något problem (1080 25fps). Oftast så fungerar allt bra och jag upplever ingen större problem med lagg. Men vid andra tillfällen så är det "tvärstopp" vid samma belastning.
Det fungerar inte ens att "prewieva" oredigerade klipp i programmet.

Jag tror att det är något problem med processorn (eller någon annan hårdvara). De gångerna som programmet fungerar bra så sätter fläkten igång och arbetar ordentligt, andra gånger är det heltyst.

Är det någon som vet om/hur man kan felsöka detta? Eller någon som har annat tips på vad det kan vara?
 

Saker jag redan testat:
Nedgradera från Catalina till el capitan (fungerade bra till en början).
Optimerat inställningarna i premiere pro.

Mvh / Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, carol_grandpierre säger:

MacBook pro 2011

Om du har 15-tumsmodellen så var det något problem med grafikkortet på den modellen. Apple hade ett utbytesprogram som tog slut för några år sedan. Fick du detta gjort?

 

Några andra problem som du märker (i något annat program).

 

Säker start kan vara bra att testa. (Håll nere skift under uppstart tills du ser förloppsindikatorn, logga in, starta sedan om som vanligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, carol_grandpierre säger:


Jag tror att det är något problem med processorn 

Är det någon som vet om/hur man kan felsöka detta? Eller någon som har annat tips på vad det kan vara?
 

Jag har inte till denna dag varit med om en rapport på forumet där någon har fått ett processorhaveri.

...

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla växelfilen så du inte har för lite RAM-minne. OM datorn har 1 GB i växelfil efter en vecka är det i regel inget problem. Har du 4 GB efter ett par timmar behöver du mer RAM-minne. MBP 2011 alla modeller klarar 16 GB RAM.

 

1858893540_Skrmavbild2020-04-22kl_10_18_30.png.2b1c37c6027b1e5b9b3144f1c20bf3d0.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carol_grandpierre
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Om du har 15-tumsmodellen så var det något problem med grafikkortet på den modellen. Apple hade ett utbytesprogram som tog slut för några år sedan. Fick du detta gjort?

 

Några andra problem som du märker (i något annat program).

 

Säker start kan vara bra att testa. (Håll nere skift under uppstart tills du ser förloppsindikatorn, logga in, starta sedan om som vanligt.)

Ja, jag funderade på om det kunde vara ngt med grafikkortet också. 
Jag har 13 tummarn. Vet du om man, på något sätt, kan se om grafikkortet är skadat/inte fungerar som det skall?
Skall testa säker uppstart!

 

 

45 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har inte till denna dag varit med om en rapport på forumet där någon har fått ett processorhaveri.

...

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Ok, nej det är antagligen inte processorn då. 


Yes, bra synpunkt. Brukar ha som regel att köra med typ 50gb ledigt.

Det skumma är att den fungerar jätte bra ibland. 
Jag har 12gb ram. Datorn funkade, ursprungligen, bra att redigera i samma kvalité med 4gb ram. 
+ att jag har den grejjen med fläkten som kickar igång ibland och ibland inte (vilket jag tänkte kanske tydde på att något i hårdvaran fungerar inte som det skall).

Tack för svar!

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gardera dig.

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, carol_grandpierre säger:

Ja, jag funderade på om det kunde vara ngt med grafikkortet också. 
Jag har 13 tummarn. Vet du om man, på något sätt, kan se om grafikkortet är skadat/inte fungerar som det skall?
Skall testa säker uppstart!

 

 

Ok, nej det är antagligen inte processorn då. 


Yes, bra synpunkt. Brukar ha som regel att köra med typ 50gb ledigt.

Det skumma är att den fungerar jätte bra ibland. 
Jag har 12gb ram. Datorn funkade, ursprungligen, bra att redigera i samma kvalité med 4gb ram
+ att jag har den grejjen med fläkten som kickar igång ibland och ibland inte (vilket jag tänkte kanske tydde på att något i hårdvaran fungerar inte som det skall).

Tack för svar!

 


 

Kan dina problem ha något samband med uppgraderat internminne?

 

Kan korrupt internminne vara orsaken till dina problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...