Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min son spelade spel på min Macbook Pro och den beter sig väldigt konstigt


Mallens
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, Pocahontas säger:

Låt Spotlight söka på om du fått in MacKeeper

Tack, ska kolla det :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Dags att installera en reklamblockerare...? Till Safari finns Adblock pro tex.

...

Kolla om din brandvägg är aktiverad. 

Systeminställningar/Säkerhet och integritet/Brandvägg. 

...

När du ändå är där gå in i Brandväggsalternativ och kryssa i Dolt läge. Det förbättrar din säkerhet.

Tack, ska kolla det direkt :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, cokeman säger:

Du har ju kört med Malewarebytes testa även att skanna datorn med Bitdefender som kan hitta saker som MB missat. https://apps.apple.com/se/app/bitdefender-virus-scanner/id500154009?mt=12

 

När du startar OnyX så skrev jag innan som du kanske missa? "köra endast underhåll med förvals inställningar." Det räcker med underhålls fliken på standard om du är ovan användare. Sen kan du ju experimentera lite om du är nyfiken men se till att ha en backup innan.

 

Satsa på en reklamblockerare som typ AdGuard eller uBlock Origin.

Använder du Safari så är det endast AdGuard som gäller. https://apps.apple.com/se/app/adguard-för-safari/id1440147259?mt=12

Sorry, jag missade att du hade skrivit vad jag skulle göra med onyX. Ska prova det. Vad är det för resultat jag är ute efter med det programmet? 

 

Och tack för tips angående reklamblockerare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mallens säger:

Sorry, jag missade att du hade skrivit vad jag skulle göra med onyX. Ska prova det. Vad är det för resultat jag är ute efter med det programmet? 

 

Och tack för tips angående reklamblockerare. 

Det städar upp en del i filsystemet som kan störa eller slöa ner datorn.

Många avancerade användare gör det hellre manuellt men då måste du veta vad du gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen TACK alla som engagerat sig!

 

Datorn har blivit något bättre men hänger fortfarande upp sig på vissa webbsidor (bland annat den här) och badbollen snurrar ganska ofta.. 

 

Mitt sista alternativ som jag inte vet funkar är att fabriksåterställa datorn. Vad tror ni om det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mallens säger:

Mitt sista alternativ som jag inte vet funkar är att fabriksåterställa datorn. Vad tror ni om det? 

Se till att du har en backup på ALLT du vill ha kvar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mallens säger:

Verkligen TACK alla som engagerat sig!

 

Datorn har blivit något bättre men hänger fortfarande upp sig på vissa webbsidor (bland annat den här) och badbollen snurrar ganska ofta.. 

 

Mitt sista alternativ som jag inte vet funkar är att fabriksåterställa datorn. Vad tror ni om det? 

Har du testat säker start med hålla inne shift tangenten + start och släpp när du ser Apple loggan och låt allt starta upp riktigt och sen starta om som vanligt.

 

Kan också vara hårddisken som börjar ge upp om du har en gammal Macbook.

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, cokeman säger:

Har du testat säker start med hålla inne shift tangenten + start och släpp när du ser Apple loggan och låt allt starta upp riktigt och sen starta om som vanligt.

 

Kan också vara hårddisken som börjar ge upp om du har en gammal Macbook.

Jag har gjort säker start några gånger. Kanske något bättre. Jag vet inte. 

 

Datorn är inköpt på hösten 2017 så knappt 3 år. Lite längre borde väl hårddisken hålla? Dessutom har jag aldrig fyllt den med mer än ca 40% (om det nu spelar någon roll?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-04-23 på 20:24, Mallens säger:

 

Datorn är inköpt på hösten 2017 så knappt 3 år. Lite längre borde väl hårddisken hålla? Dessutom har jag aldrig fyllt den med mer än ca 40% (om det nu spelar någon roll?)

Det finns bara två sorters hårddiskar. Den som har gått sönder och den som kommer att gå sönder. Om du tänker så blir du aldrig överraskad när det händer. Hårddisken är det ömtåligaste i en dator och när den fyller tre ökar felande diskar markant i statistiken.

...

Du ska/får aldrig fylla hårddisken full. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Axelman säger:

Det finns bara två sorters hårddiskar. Den som har gått sönder och den som kommer att gå sönder. Om du tänker så blir du aldrig överraskad när det händer. Hårddisken är det ömtåligaste i en dator och när den fyller tre ökar felande diskar markant i statistiken.

...

Du ska/får aldrig fylla hårddisken full. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Jag kanske har varit lyckligt lottad då som haft datorer som hållit betydligt längre än tre år. Visserligen PC, men trodde nog att Mac höll längre.. 

 

Jag har ca 52 GB ledigt och aldrig haft så lite som 20 - 10 GB. 

Redigerad av Mallens
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mallens säger:

Jag kanske har varit lyckligt lottad då som haft datorer som hållit betydligt längre än tre år. Visserligen PC, men trodde nog att Mac höll längre.. 

Hoppla. Inte blanda äpplen och päron! :) Det är samma hårddiskar överallt och alla har samma problem. Om en hårddisk pajjar är det inte Mac eller PC det är frågan om. Det är frågan om en hårddisk i en dator som går sönder. Hårddiskar är det sköraste i en dator och kan gå sönder. Det är bara så verkligheten ser ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Mallens säger:

Jag kanske har varit lyckligt lottad då som haft datorer som hållit betydligt längre än tre år. Visserligen PC, men trodde nog att Mac höll längre.. 

Min yngsta Mac är snart 9 år. Hårddisken håller än, men jag kör backup ofta. :) 

Och så sitter det en SSD som systemet ligger på, så den mekaniska disken blir inte så ofta använd. Men den går ju så länga Macen är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...