Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min son spelade spel på min Macbook Pro och den beter sig väldigt konstigt


Mallens
 Share

Rekommendera Poster

Min son spelade spel på någon websida för ett tag sedan (spel.se eller något liknande). Det första jag märkte var att jag fick "porrnotiser" i webbläsaren. Det kom fram bilder på tjejer och någon text på samma sätt som det gör när jag får email. Inte länge efter det började datorn bli väldigt konstig, badbollen kommer fram hela tiden. Scrollar jag en webbsida så hänger inte datorn med, den blir vit en kort stund innan texten (eller vad det är) nedanför kommer fram. Har jag helskärmsläge på brukar skärmen bara bli helt svart. Datorn har blivit oerhört seg. Webläsaren han använde var chrome, men safari är lika seg nu. 

 

Jag antar att han kanske råkat installera något tillägg eller liknande och jag har startat "säker start" flera gånger utan att det blivit bättre. Jag försökte ladda ner något städprogram men förstod inte hur man använde det så det raderade jag. 

 

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig? Jag pluggar och behöver min dator dagligen, men så här kan den inte hålla på.. 

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o välkommen hit.

 

Prova gratisversionen av detta programmet, kanske upptäcker det nåt skit som sonen fått ner

 

https://www.malwarebytes.com/mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan det vara "MacKeeper" som är installerat?

 

Har för mig att du skall installera "MalwareBytes"..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack @Pocahontas och @Stereotypen

 

Tyvärr verkade den inte hitta något. Se bifogad bild. 

 

Update:

Fick ett inkommande facetime-samtal, men kunde tyvärr inte svara då det stod att kameran inte var tillgänglig. Mycket märkligt då jag använde den till ett samtal för några timmar sedan. Datorn har nya konstigheter för sig hela tiden :( 

Skärmavbild 2020-04-21 kl. 20.06.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det är jag igen ? 

 

Bestämde mig för att starta om datorn. Och vilken seg omstart (håller på än). Men det som gjorde mig frågande är detta: 

62026376-1984-449B-944E-74CD26E9196A.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du håller på att installera "MacOS 10.15 Catalina".

 

Har du haft detta innan installerar du om systemet.

 

Bara du INTE har raderat hårddisken - för då är det i princip en ny dator du har, där allt det gamla och personliga är borta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara en uppdatering? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stereotypen

Jag hade redan "MacOS 10.15 Catalina" installerat på datorn. Kan det ha blivit något fel när jag installerade det förra gången? Allt på hårddisken är kvar, som tur är. 

 

@Pocahontas

Tack, ska kolla det programmet :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har påslaget automatiska uppdateringar så kommer uppdateringar av OS att laddas ner i din dator och sen kan de installeras när man startar om. Man brukar få ett meddelande om att den vill installera och då kan man välja att låta den göra det eller så trycker man på att den ska försöka om en timme eller senare...


Det kom ju en uppdatering av Catalina för en tid sedan. Och snart kommer en till... 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Min son spelade spel på min Macbook Pro och den beter sig väldigt konstigt
37 minuter sedan, Pocahontas säger:

Finns ytterligare ett program som städar, man kan testa gratis, men kostar om man vill använda det fullt ut

 

https://macpaw.com/support/cleanmymac/knowledgebase/trial

37 minuter sedan, Pocahontas säger:

Inte värt pengarna för 5 öre. Om man nu måste använda ett städ program så välj OnyX som är gratis men välj rätt version för aktuellt OS bara. https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Glöm inte ta en backup. 

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Raphael säger:

Om du har påslaget automatiska uppdateringar så kommer uppdateringar av OS att laddas ner i din dator och sen kan de installeras när man startar om. Man brukar få ett meddelande om att den vill installera och då kan man välja att låta den göra det eller så trycker man på att den ska försöka om en timme eller senare...


Det kom ju en uppdatering av Catalina för en tid sedan. Och snart kommer en till... 

Ja, det måste ju varit det jag gjort. Vanligtvis har jag inte det påslaget men kan ha råkat godkänt utan att jag kommer ihåg det. 

 

Har du haft problem med Catalina? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. 

 

5 minuter sedan, cokeman säger:

Glöm inte ta en backup. 

Menar du att jag ska göra en backup på min hårddisk innan jag installerar programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mallens säger:

Tack för tips. 

 

Menar du att jag ska göra en backup på min hårddisk innan jag installerar programmet?

Du skall alltid ta en backup med Time Machine som du säkerhetskopierar till extern hårddisk för säkerhetsskull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd också appcleaner om du vill ta bort program i sin helhet. https://freemacsoft.net/appcleaner/
 

Testa gärna en säker start och starta sen om som vanligt som löser en del småproblem. Håll nere shift knappen och start. 

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, cokeman säger:

Om man nu måste använda ett städ program så välj OnyX som är gratis men välj rätt version för aktuellt OS bara. https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Jag laddade ner programmet och startade det. Skulle ta en screen shot för att visa dig då jag inte riktigt förstod vad jag skulle göra. Då kommer den här bilden från ingenstans?! Jag känner varken igen hojen eller bilden. Är den till programmet? Jag kan inte lokalisera den någonstans heller. 

Skärmavbild 2020-04-21 kl. 21.53.56.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mallens säger:

Jag laddade ner programmet och startade det. Skulle ta en screen shot för att visa dig då jag inte riktigt förstod vad jag skulle göra. Då kommer den här bilden från ingenstans?! Jag känner varken igen hojen eller bilden. Är den till programmet? Jag kan inte lokalisera den någonstans heller. 

Skärmavbild 2020-04-21 kl. 21.53.56.png

Nej den är verkligen inte till programmet. Det skall endast vara den smala fliken bakom hojen och köra endast underhåll med förvals inställningar. Bilden måste vara nåt annat du fått på datorn. 

 

Testade själv att ladda ner senaste versionen på länken jag skickade och allt såg ok ut och ingen hoj där inte. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, cokeman säger:

Nej den är verkligen inte till programmet. Det skall endast vara den smala fliken bakom hojen och köra endast underhåll med förvals inställningar. Bilden måste vara nåt annat du fått på datorn. 

 

Testade själv att ladda ner senaste versionen på länken jag skickade och allt såg ok ut och ingen hoj där inte. ?

Men vad kan det vara som jag fått på datorn då? ? Och får jag bort det med något program? 
 

När jag har den där smala fliken bakom, vad ska jag göra? Insåg att det finns massor av olika saker att göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mallens säger:

Men vad kan det vara som jag fått på datorn då?

Har du frågat sonen vad han EGENTLIGEN gjorde? 

...

Porrnotiser i webbläsaren tyder på att sidan han har varit på en halvskum sida som smygit in prylar i webbläsaren och behöver städas med hjälpprogram. Se till att ni håller er på webbsidor som är seriösa. Då blir det inte så här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt Spotlight söka på om du fått in MacKeeper

 

Finns massor på nätet om det skitprogrammet

Vi har skrivit om det här

 

och här en länk till

https://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen/sida/4/del-4-vad-ar-mackeeper-egentligen

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Har du frågat sonen vad han EGENTLIGEN gjorde? 

...

Porrnotiser i webbläsaren tyder på att sidan han har varit på en halvskum sida som smygit in prylar i webbläsaren och behöver städas med hjälpprogram. Se till att ni håller er på webbsidor som är seriösa. Då blir det inte så här. 

Ja, jag satt typ bredvid honom när han spelade. Det var på en spelsida med massor med reklam. Jag påpekade att det var så mycket reklam men han sa att det är lugnt. Han är 10 år. Jag tror sidan hette spel.se eller något liknande. Massa reklam var det i alla fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att installera en reklamblockerare...? Till Safari finns Adblock pro tex.

...

Kolla om din brandvägg är aktiverad. 

Systeminställningar/Säkerhet och integritet/Brandvägg. 

...

När du ändå är där gå in i Brandväggsalternativ och kryssa i Dolt läge. Det förbättrar din säkerhet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mallens säger:

Men vad kan det vara som jag fått på datorn då? ? Och får jag bort det med något program? 
 

När jag har den där smala fliken bakom, vad ska jag göra? Insåg att det finns massor av olika saker att göra. 

Du har ju kört med Malewarebytes testa även att skanna datorn med Bitdefender som kan hitta saker som MB missat. https://apps.apple.com/se/app/bitdefender-virus-scanner/id500154009?mt=12

 

När du startar OnyX så skrev jag innan som du kanske missa? "köra endast underhåll med förvals inställningar." Det räcker med underhålls fliken på standard om du är ovan användare. Sen kan du ju experimentera lite om du är nyfiken men se till att ha en backup innan.

 

Satsa på en reklamblockerare som typ AdGuard eller uBlock Origin.

Använder du Safari så är det endast AdGuard som gäller. https://apps.apple.com/se/app/adguard-för-safari/id1440147259?mt=12

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Mallens säger:

Ja, det måste ju varit det jag gjort. Vanligtvis har jag inte det påslaget men kan ha råkat godkänt utan att jag kommer ihåg det. 

 

Har du haft problem med Catalina? 


Jag har inte haft problem med Catalina för jag kör det inte. ? Jag är kvar på Mojave. Jag väntar med Catalina för jag har en mjukvara som heter Ordboken och Mojave är sista versionen som kan köra det för det är ett 32 bitars program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Mallens säger:

Min son spelade spel på någon websida för ett tag sedan (spel.se eller något liknande). Det första jag märkte var att jag fick "porrnotiser" i webbläsaren. Det kom fram bilder på tjejer och någon text på samma sätt som det gör när jag får email. Inte länge efter det började datorn bli väldigt konstig, badbollen kommer fram hela tiden. Scrollar jag en webbsida så hänger inte datorn med, den blir vit en kort stund innan texten (eller vad det är) nedanför kommer fram. Har jag helskärmsläge på brukar skärmen bara bli helt svart. Datorn har blivit oerhört seg. Webläsaren han använde var chrome, men safari är lika seg nu. 

 

Jag antar att han kanske råkat installera något tillägg eller liknande och jag har startat "säker start" flera gånger utan att det blivit bättre. Jag försökte ladda ner något städprogram men förstod inte hur man använde det så det raderade jag. 

 

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig? Jag pluggar och behöver min dator dagligen, men så här kan den inte hålla på.. 

 

Tack på förhand!

 

Det låter ju som vanliga notiser i webbläsaren. De går att stänga av, men beroende på vilken webbläsare du använder så finns inställningarna på olika platser. Rensa historiken (allt, inklusive cookies) och ställ in att webbläsaren inte får visa notiser (om du kör Chrome) eller aviseringar (om du kör Safari).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...