Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Externa högtalare till Mac mini


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa ett par externa högtalare till Mac mini men har noll koll på högtalare. Jag har inga höga krav mer än att det ska vara ganska bra/hög volym då dessa främst kommer att användas för att se film/serier på datorn på lite avstånd. Hört att inbyggda högtalaren i Mac mini inte ska vara så bra, osäker på om de menar ljudkvalitén eller ljudvolymen?

 

Har aldrig haft externa högtalare till en vanlig TV (och vi har inte haft dyra TV-apparater) så kraven är inte så höga. Bara jag hör. När jag sitter vid datorn och arbetar blir det ändå hörlurar snarare än högtalare, så dessa är främst för avstånd.

 

Vad är det man ska kolla efter? Vad bör de ha för anslutning?

 

Budget max 1000 kr men gärna närmare 500 kr. Kikade på dessa men osäker om de passar Mac mini eller syftet (står RCA anslutning, vet inte ens vad RCA är...) https://www.inet.se/produkt/6307284/edifier-r980t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Tack för länkarna och tipset, ska kika på den. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oklart om du vill ansluta högtalarna till TV:n eller Mac Minin.

Det kanske är att föredra att ansluta högtalarna till TV:n om du vill ha ljud i dessa externa högtalare även vid kollande från andra källor än Mac Minin.

Hur är Mac Minin ansluten till TV:n? Via HDMI får du både bild och ljud.

 

Vad har TV:n för anslutningar?

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av mac mini har du? Klicka på äpplet i övre högra hörnet och sedan på "Om den här datorn".

 

Hur ansluter du datorn till skärm/skärmar? Har någon av skärmarna ljudutgång? Om flera skärmar används, ska primärt den ena användas med högtalarna? Tänk på att en TV är en skärm.

 

Om du inser att du har för mycket pengar så kanske en TV kan vara ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, SirKnasen säger:

Lite oklart om du vill ansluta högtalarna till TV:n eller Mac Minin.

Det kanske är att föredra att ansluta högtalarna till TV:n om du vill ha ljud i dessa externa högtalare även vid kollande från andra källor än Mac Minin.

Hur är Mac Minin ansluten till TV:n? Via HDMI får du både bild och ljud.

 

Vad har TV:n för anslutningar?

Det är ingen TV jag ska ansluta till utan en datorskärm. Är det att föredra att ansluta högtalare till skärmen istället för Mac mini?

 

Mac mini kommer att ansluta till skärmen via DisplayPort.

 

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vilken modell av mac mini har du? Klicka på äpplet i övre högra hörnet och sedan på "Om den här datorn".

 

Hur ansluter du datorn till skärm/skärmar? Har någon av skärmarna ljudutgång? Om flera skärmar används, ska primärt den ena användas med högtalarna? Tänk på att en TV är en skärm.

 

Om du inser att du har för mycket pengar så kanske en TV kan vara ett alternativ.

Det blir basmodellen av Mac mini 2018 fast med större SSD från i år.

 

Det är som sagt ingen TV utan en datorskärm. Tänkte inte på att detta kunde misstolkas. Skärmen är främst en datorskärm men jag har valt att satsa på en lite större (27-tum) så att den även kan fungera för att streama film och serier.

 

Har faktiskt funderat på att köpa en TV-skärm på 32- eller 43-tum, men jag är rädd för att det inte funkar lika som en datorskärm. En datorskärm större än 27-tum blir tyvärr för dyrt för mig. TV-apparaterna är av någon anledning billigare. Hört att man bland annat ska titta efter Chroma 4:4:4 och 60Hz, men känner att jag har för många frågetecken. Sen input lag, nu spelar jag inga spel men det kanske har betydelse ändå.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte en tv som datorskärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, lappen71 säger:

Använd inte en tv som datorskärm

Det är inte min plan heller. Jag ska tvärtom använda datorskärmen som TV-skärm, helt rimligt tycker jag som främst använder en dator.

 

Spelar det någon roll om jag kopplar högtalarna till Mac mini eller till datorskärmen? Båda har ju hörlursuttag.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Använd inte en tv som datorskärm

För filmtitttande är det väl ingen dum idé, men för att det ska funka smidigt behövs även en vanlig datorskärm, och en placering av grejerna som möjliggör kabeldragningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt dator? https://support.apple.com/kb/SP659?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

Relevanta portar är en HDMI och en Dunderbolt.

HDMI skickar ut både ljud och bild.

Thunderbolt skickar ut video (Displayport).

 

Om skärmen har HDMI så skulle jag använda det och sedan om möjligt ansluta lurarna till skärmen och högtalarna till datorns ljudutgång. Då kan man lätt skicka ut musik i högtalarna om man vill utan att blanda in skärmen under uppspelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

För filmtitttande är det väl ingen dum idé, men för att det ska funka smidigt behövs även en vanlig datorskärm, och en placering av grejerna som möjliggör kabeldragningen.

Nej, för filmtittande är det inte fel. Fast om man som jag främst använder den som dator men bara vill ha möjlighet att kolla på film så är datorskärm bättre (om man inte kan/vill köra både och förstås). Alltså man kan ju kolla på film på allt med skärm, men det är ju klart trevligare med större skärm.

 

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Rätt dator? https://support.apple.com/kb/SP659?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

Relevanta portar är en HDMI och en Dunderbolt.

HDMI skickar ut både ljud och bild.

Thunderbolt skickar ut video (Displayport).

 

Om skärmen har HDMI så skulle jag använda det och sedan om möjligt ansluta lurarna till skärmen och högtalarna till datorns ljudutgång. Då kan man lätt skicka ut musik i högtalarna om man vill utan att blanda in skärmen under uppspelningen.

Rätt dator är https://support.apple.com/kb/SP782?locale=sv_SE

 

Så koppla högtalare till Mac mini och hörlurar till skärmen? Låter vettigt. Skulle kännas konstigt att koppla hörlurarna till Mac mini faktiskt även om det går.

 

Oklart varför du skulle välja HDMI dock. Vad jag har förstått är DisplayPort bäst. Tänkte köra med USB-C till DisplayPort kabel. HDMI vore kanske logiskt till en TV-skärm dock, vet inte om TV-skärmar har DisplayPort ens.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I normala fall får man med ljud även via Displayport.

Vissa skärmar har begränsad upplösning via HDMI var vid Displayport kan vara nödvändigt för högsta upplösning.

Kolla skärmens specifikationer/manual

 

Har jag förstått det hela rätt att det är ett par mindre datorhögtalare som efterfrågas för att kopplas till en MacMini som även har en helt vanlig datorskärm ansluten?

Någon "vanlig TV" existerar inte alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har ett litet program som heter Boom som förbättrar ljudet som kommer ut från Minin. Kan rekommendera det!

Har haft det länge och det är mkt bra! Borde finnas i App Store !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Peter 99 säger:

litet program som heter Boom som förbättrar ljudet

På vilket sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

På vilket sätt?

Det är  som en equeliser eller hur det nu stavas. Tar jag bort programmet så låter det dåligt dvs inte lika mkt effekt på ljudet. Du kan ställa in det som du vill och jag tycker att det blir bättre ljud helt enkelt!

Det är inte bara det att det blir "bättre" utan ljudet blir fylligare och låter mer som en stereo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Peter 99 säger:

Det är  som en equeliser eller hur det nu stavas. Tar jag bort programmet så låter det dåligt dvs inte lika mkt effekt på ljudet. Du kan ställa in det som du vill och jag tycker att det blir bättre ljud helt enkelt!

Det är inte bara det att det blir "bättre" utan ljudet blir fylligare och låter mer som en stereo.

Så den försöker alltså på något vid kompensera för en dålig högtalares dåliga frekvensomfång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Peter 99 säger:

Hej,

Jag har ett litet program som heter Boom som förbättrar ljudet som kommer ut från Minin.

 

30 minuter sedan, Peter 99 säger:

Det är inte bara det att det blir "bättre" utan ljudet blir fylligare och låter mer som en stereo.

 

Ljud som kommer ut från Minin är en nödlösning och låter crap hur man än gör. Skaffa hyfsade högtalare. Nuförtiden får man ganska bra prylar för en tusing.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag HarmanKardon Soundsticks via en DAC via USB. Låter mumma för kaffepengar! ( Dvs min kaffekassa. Dricker mycket och dyrt kaffe.... default_laugh.png.dfb196b9baf82ffc27ee97e85dad07cf.png )

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Själv kör jag HarmanKardon Soundsticks via en DAC via USB. Låter mumma för kaffepengar! ( Dvs min kaffekassa. Dricker mycket och dyrt kaffe.... default_laugh.png.dfb196b9baf82ffc27ee97e85dad07cf.png )

Jag hade dom ett tag. Tyvärr var det stul med elen i min lght så om jag hade på datorn och musik på och släckte ljusröret i köket så lät det som f-n i mina datorhögtalare.  Pga  detta sålde jag dom efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dumma frågor här kanske men...

 

Om datorskärmen har inbyggda högtalare, vilka högtalare är det då som används? De i Mac mini eller skärmens?

 

Om jag kopplar externa högtalare till Mac mini och skärmen har inbyggda, blir det då högtalarnas?

 

Någon som vet vilken effekt Mac mini har på sina inbyggda högtalare? Funderar på om de är bättre eller sämre än de inbyggda i skärmen (3 W x 2).

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Jane Doe säger:

Lite dumma frågor här kanske men...

 

Om datorskärmen har inbyggda högtalare, vilka högtalare är det då som används? De i Mac mini eller skärmens?

 

Om jag kopplar externa högtalare till Mac mini och skärmen har inbyggda, blir det då högtalarnas?

 

Någon som vet vilken effekt Mac mini har på sina inbyggda högtalare? Funderar på om de är bättre eller sämre än de inbyggda i skärmen (3 W x 2).

Minins högtalare är antagligen sämre eftersom skärmen ofta är placerad bättre ur lyssnarens perspektiv.

 

Välj ljudutgång i ljudmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...