Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mojave på iMac seg


beppewolgers
 Share

Rekommendera Poster

beppewolgers

Hej där!
 

Har Mojave på en iMac från 2015, 16 gb internminne. 300 gb av 1 tb minne kvar. Datorn har blivit lite seg,

fattar det kommer med åldern och fler och fler fikler osv. Men framför allt så laggar det när jag ska printa.

Från word, eller förhandsvisning, det badbollar i upp till 5 minuter innan det sätter igång. har datorn

varit på i en timme kan det gå direkt, men särskilt när jag startar upp är det omöjligt printa.

har gjort säker start. finns det plist fil att radera eller annat knep, tack för svar.

 

ps. lägger min fråga i mac os x ämne för gäller väl systemet, eller också har jag fel.

Ursäkta i så fa fall.

 

ps: mailen seg också. går inte att söka i mailen på en halvtimme efter det man startat.

men testar jag efter nån timme så går det snabbt, skriver in några bokstäver i sökfältet,

sedan hittar den mailet jag söker direkt. men innan händer nada.

 

P

 

 

Redigerad av beppewolgers
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbast och enklast är att installera om systemet för att komma åt trassliga operativsystem. MEN: tar det lång tid att starta upp är det förmodligen hårddisken som tänker hälsa hem. Så gör backup ASAP. 

...

Din dator har bra med kräm, men lider av en från början kass hårddisk. Är den fem år gammal kan den lida av ett antal fel som defekta sektorer och kärvande mekanik. Släng i en SSD så blir den som ny. Den är fem gånger snabbare än en mekanisk och behöver dessutom inte tänka innan den sätter igång.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beppewolgers

Hej där! Tack för svar! Backupar både via iCloud och manuellt på extern varje dag. ska kolla det där med ssd kostar ju en slant men kan ju definitivt vara värt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, beppewolgers säger:

Hej där! Tack för svar! Backupar både via iCloud och manuellt på extern varje dag. ska kolla det där med ssd kostar ju en slant men kan ju definitivt vara värt det!

Det mesta i din dator är bra. Utom hårddisken som har prestanda från 90-talet. En SSD förbättrar hela datorn. Processorn går inte fortare, men allt som involverar hårddisken blixtrar. Uppstart går på 1/5 av tiden. Öppnande av program, spara filer, flytta filer mm. Dessutom hanteras tillfälliga filer blixtsnabbt. Det gör att om RAM-minnet skulle ta slut och datorn skriver till hårddisken tillfälligt, så hanteras detta så bra att det verkar som om man har mer RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beppewolgers
2 timmar sedan, Axelman säger:

Det mesta i din dator är bra. Utom hårddisken som har prestanda från 90-talet. En SSD förbättrar hela datorn. Processorn går inte fortare, men allt som involverar hårddisken blixtrar. Uppstart går på 1/5 av tiden. Öppnande av program, spara filer, flytta filer mm. Dessutom hanteras tillfälliga filer blixtsnabbt. Det gör att om RAM-minnet skulle ta slut och datorn skriver till hårddisken tillfälligt, så hanteras detta så bra att det verkar som om man har mer RAM-minne.

Låter som en dröm! Let's do it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...