Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini eller MacBook Air som desktop


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Jag har lite beslutsångest över vilken Mac jag ska köpa. Budget max 12k. Det står mellan Mac mini med i3/8GB/256GB för ca 10k och MacBook Air med i3/8GB/256GB för ca 12k (priser är med rabatt).

 

Datorn kommer att användas som stationär dator 100% av tiden men med möjligheten att förflytta den till en annan bostad vid nått enstaka tillfälle. Tanken med Mac mini är att bara ta med den och tangentbord/mus för att koppla upp till en redan existerande skärm t.ex. en TV.

 

Det jag gör är att surfa på webben, dokumentera, streama film och serier, enkel webbutveckling (installera WordPress lokalt för att arbeta offline) samt enkel foto-/videoredigering (1080p/4K filer från iPhone i iMovie).

 

Det som talar emot Mac mini är dess grafik (Intel UHD Graphics 630), men hur mycket bättre är grafiken som finns i MacBook Air (Intel Iris Plus G4)? Grafiken i Mac mini kanske är fullt tillräcklig för mig oavsett?

 

Det som talar emot MacBook Air är att den kanske blir onödigt varm/låter mycket i jämförelse med vad en Mac mini skulle göra (speciellt om jag använder den i clamshell mode). Ogillar skarpt fläktljud men värmen är främst ett problem när man använder den som en laptop (direktkontakt). Även skönt att slippa tänka på batteriet med en Mac mini, vet inte hur välskött batteriet skulle bli som desktop. Vill helst slippa att tänka på något batteri överhuvudtaget.

 

Vad säger ni, köra på Mac mini eller finns det någon poäng i att välja MacBook Air (bortsett från portabiliteten som inte är av betydelse för mig)?

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Mini alla dagar i veckan. Du är rädd för att grafikkortet inte ska räcka till för redigering av 4K filmer från en iPhone. Vad sitter det för grafikkort i en iPhone? Om den klarar av att redigera sina egna filmer du tror inte att en Mac Mini skulle klara av det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Mac Mini alla dagar i veckan. Du är rädd för att grafikkortet inte ska räcka till för redigering av 4K filmer från en iPhone. Vad sitter det för grafikkort i en iPhone? Om den klarar av att redigera sina egna filmer du tror inte att en Mac Mini skulle klara av det då?

Haha, good point. Tror det är mångas kritik mot grafiken som fick mig att tveka. De kanske har andra behov dock. Sen blir det kanske snabbt missförstånd när man nämner videoredigering och 4K då det är skillnad på videofiler från en iPhone och en tung kamera.

 

Då vet jag nu. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

7 timmar sedan, Jane Doe säger:

Det som talar emot Mac mini är dess grafik (Intel UHD Graphics 630), men hur mycket bättre är grafiken som finns i MacBook Air (Intel Iris Plus G4)? Grafiken i Mac mini kanske är fullt tillräcklig för mig oavsett?

Båda är lågpris och ungefär likvärdiga. Dvs lika mediokra.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac mini är ett bra val. Tyvärr tar Apple som vanligt hutlöst betalt om man vill ha skarpare processor eller mer RAM. Jag hade kanske försökt hålla ögonen öppna efter en begagnad mini (av nyare modell) med i7 och 16GB ram. Att lägga till RAM själv på mini går väl men är inte så enkelt numera om man får tro guiderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte i7 processor eller 16 GB RAM. ?

 

Förhandsbokat ett tangentbord. Så fort den är på väg så lägger jag en beställning på Mac mini, skärm och allt.

 

Undrar dock en sak. Ska jag koppla Mac mini till skärmen via DisplayPort eller HDMI? Skärmen har 4K upplösning i 60Hz på 27-tum och erbjuder både HDMI 2.0 och DisplayPort 1.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...