Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Streama film till TV-skärmen via Safari i iPad.


Britta
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver utöka TV:ns användbarhet och behöver goda råd. Har Samsung SmartTV (QE49Q7F med HDR och 4K) från 2018 och iPad sjätte generationen. TV.n saknar AirPlay, finns i senare modeller. Streaming-apparna på TV:n räcker i stort sett för mina behov, men den har ett uselt Internet som inte går att streama film med. Det är meningen att filmer ska ses via appar, säger Samsung-supporten. 

Jag vill kunna streama film via paddans Safari från mindre distributörer som t.ex DrakenFilm och TriArt, och kunna se de filmerna på TV-skärmen. I och för sig MUBI också, har sett att de har en app, men den saknas i Samsungs apputbud.

 

Har tittat närmare på Chromecast, har inte hittat något som pekar på att det ska gå att spegla paddans skärm och titta på film via paddans Safari. Såg en skrivning chromecast-kompatibla(!) webbplatser. 

Har också försökt begripa om det skulle funka med hjälp av AppleTV. Är inte helt säker på att det gör det. Det verkar som att både Chromecast och Apple-TV vill vara med och bestämma vad som ska släppa igenom.

Och både Chromecast och AppleTV har så mycket mer än jag behöver. Men kanske är AppleTV det som behövs för att utöka TV:n användbarhet.

 

Två frågor:

Finns det nån sladd med nån grej på som skulle kunna koppla ihop TV och iPad?

Om det inte finns nån sån sladd, vilken variant av AppleTV ska jag köpa?

 

Tacksam för goda tips!

Hälsningar Britta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Med Airplay kan du spela i stort sett vilken video som helst, till exempel från Safari. Dock stöds inte 4K i dagsläget. I så fall är en adapter från Lightning-till-HDMI (med 4K-stöd) bättre om du vill använda din TV fulla potential.

 

Å andra sidan kanske inte källmaterialet är 4K (?).

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga på en gång att du kommer inte att bli nöjd med att använda en iPad och ansluta med kabel.

För den har aspect ratio (Bildformat) på 4:3 och din tv har 16:9 och det betyder att du kommer få svarta kanter uppe och nere. Gjorde det misstaget själv när jag var på resande fot och använde iPad för att titta på film på hotell.

 

Så AirPlay eller Chromecast är det bästa alternativet när det gäller att få rätt bildformat.

Sen om Chromecast kommer fungerar det är jag inte rätt person att svara på.

AirPlay däremot är jag 99% säker på kommer fungera men då blir det dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 minuter sedan, lappen71 säger:

Kan säga på en gång att du kommer inte att bli nöjd med att använda en iPad och ansluta med kabel.

För den har aspect ratio (Bildformat) på 4:3 och din tv har 16:9 och det betyder att du kommer få svarta kanter uppe och nere. Gjorde det misstaget själv när jag var på resande fot och använde iPad för att titta på film på hotell.

Fast om du spelar en video så blir det väl inte "skärmspegling", utan videon spelas i det format den är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, marcushedenstrom säger:

Fast om du spelar en video så blir det väl inte "skärmspegling", utan videon spelas i det format den är?

Tro mig det blir exakt som jag säger :) 

Jag spenderade en hel månad i Thailand men en iPad fylld men filmer/serier och fick "genomlida" fel bildformat. Provade alla inställningar jag kunde tänka mig utan att det blev rätt.

Använde jag min då iPhone 7 plus som har 9:16 bildformat blev det rätt (9.16 stående,16:9 liggande)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Marcus och Pocahontas!

 

Marcus, det kan mycket väl vara så att källmaterialet inte är 4K. Du skriver ..Med AirPlay...Betyder det att "adapter från Lightning-till-HDMI (med 4K-stöd)" ger TV:n AirPlay? Och att det sen bara är att klicka på AirPlay-symbolen som ibland går att se i överkanten på paddan?

Heter adaptern något speciellt eller finns det bara adapter? Med 4K-stöd, är det förutsättningen för att adepterna ska funka med min TV. eller är det ett löfte om att adaptern kommer att funka längre fram när 4K-stöd blir möjligt?

 

Pocahontas, har läst om Samsung-TV och iPad här på forumet bland annat. Ett problem som kan uppstå är att TV:n går igång och stänger av sig lite hur som helst?

Jag har försökt läsa olika varianter på beskrivningar, utan att riktigt begripa. Så vitt jag förstår så finns ingen Safari-app i Apple-TV,  jag måste ha paddan som Safari-källa och starta filmen där? Och paddans och TV:ns skärm pratar med varandra fyller filmen ut TV-skärmen på ett bra sätt och allt är frid och fröjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lappen, tack för svar. 

 

Lappen och Marcus, just att bildformatet ska funka bra är en av anledningarna till att jag söker hjälp i forumet före shopping. Vill ha ett bildformat som ger filmer rättvisa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, du skriver AirPlay, just det som min TV saknar. Hur ska min TV få AirPlay?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
11 minuter sedan, lappen71 säger:

Tro mig det blir exakt som jag säger :) 

Ok, skumt då har jag missförstått den där adaptern helt. Låter ju sjukt. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 minuter sedan, Britta säger:

Lappen, du skriver AirPlay, just det som min TV saknar. Hur ska min TV få AirPlay?

Då behöver du en TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Ok, skumt då har jag missförstått den där adaptern helt. Låter ju sjukt. :dumstrut:

Det adaptern gör är att visa hela skärmen precis som med vilken dator som helst.

Och eftersom en iPad har annat bildformat än tv´n kommer det se konstigt ut.

Fanns möjligheten att ändra bildformat i inställningarna på en iPad vore detta ett ickeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Britta säger:

Lappen, du skriver AirPlay, just det som min TV saknar. Hur ska min TV få AirPlay?

Som Marcus skriver då måste du skaffa en Apple Tv.

Enligt mig så är det en förbättring mot smart-tv funktionen som du har inbyggd i tv´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Draken Film är viktig så finns den som App till Apple Tv.

Då slipper du använda iPad som källa utan du kan använda Apple Tv direkt.

 

https://apps.apple.com/se/app/draken-film/id1309067252#?platform=appleTV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får Apple TV+ i ett år gratis snart, vad jag sett så finns inget stöd för Chromecast ännu, ej heller för Playstation 4 Pro. Är det klokt att försöka få tag i en beg Apple TV?

Har en Samsung 2K TV. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tolkar jag svaren:

 

-AppleTV kommer att få min TV att uppföra sig som att den har AirPlay. Och då kommer då kommer TV:n att funka precis som jag vill.

-Jag kan inte räkna med med nån sladd med grej på, och ingen av er har ändrat min skeptiska inställning till Cromecast. 

-Apple kommer inte att sätta stopp för filmstreaming via Safari. Och dessutom finns app till Draken Film. 

 

AppleTV+ nämns också, men den är inte gratis, vad den nu kan innehålla. Men har jag väl köpt och installerat en AppleTV tillkommer inga kostnader, om jag inte vill ha AppleTV.

Kostnader för att titta på film löser jag på egen hand med de olika streamingtjänsterna.

 

Och Apple TV 4K 32 GB är att rekommendera.

 

Tack alla för hjälpen!

Var rädda om er.

Hälsningar Britta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas,  

AppleTV 4K är lika med 5:e generationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 minuter sedan, Britta säger:

Pocahontas,  

AppleTV 4K är lika med 5:e generationen?

Japp det är 5:e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YouTube-appen finns i AppleTV, sitter ofta o njuter av musik, typ denna och mycket annat.

Storbild är toppen  :-) 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Ok, skumt då har jag missförstått den där adaptern helt. Låter ju sjukt. :dumstrut:

Jag skickade utan konstigheter över https://www.imdb.com/title/tt5900600/ från SVT play och Cloud Atlas från Apples hyrbutik till TV från iphone med HDMI-adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Hej, efter ovanstående diskussion har jag köpt en AppleTV 4K. Det visade sig att just där SamsungTV:n står råder viss medieskugga, ska sätta upp en acesspunkt. 

Det var lätt att ansluta iPaden, är ännu inte säker på hur det kommer att fungera att få upp bilden med internetstreamad film från padda till TV-skärm. Det visar sig när medieskuggan är åtgärdad.

Bra grej: Det fanns appar till både DrakenFilm och MUBI att hämta ner till AppleTV.

 

Hittade en skrivning på TriArts hemsida att det inte går att streama film från dem via iPhone och iPad! Datorer ska fungera enligt dem.

Har därför försökt ansluta min gamla MacBook Pro late 11 till AppleTV:n. Det finns en piffig genväg till Datorer i AppleTV. För att min dator ska synas där, måste jag slå på Hemmadelning i datorns inställningar. Delning/Mediedelning/Hemmadelning.

Begreppet Mediedelning finns inte i min dator, bifogar bild på vad som finns. 

 

Är min dator för gammal eller kan man välja en annan väg? Jag är inte i första hand  intresserad av att dela innehållet i datorn. Men jag vill kunna använda internet på datorn och se bilden i Samsung-TV:n.

Förslag på det?

 

Delning.jpg

Redigerad av Britta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utforskar skärmdelningsvarianter. Provade att ställa in Sidecar mellan MacBook och iPad, dvs dela skärm mellan de bägge, det funkar inte. MacBook får inte vara äldre än 2015. Min är late 2011. Tyder på att det kan bli problem mellan MacBook och AppleTV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...