Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gammal iMac, något att spara?


paxbonum
 Share

Rekommendera Poster

har en gammal imac 10.6.8. på skivverktygen blir skivan röd och så står det att skivan ej går att reparera och ska lämnas in till auktoriserad appleverkstad. Att radera verkar inte fungera heller för det är grått och går inte att välja. Det går att starta olika program men tar väldigt lång tid och de hänger sig lätt. Känns som den inte är så användbar längre men vill höra om det finns något jag kan göra själv för att få igång den igen. Den är så gammal så jag vill inte lägga pengar på att laga något. Skulle ha nytta av den om jag kunde ha den som extraskärm till min nyare mac eller bara som enkel surfdator ... eller är den redo för återvinning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, paxbonum säger:

har en gammal imac 10.6.8. på skivverktygen blir skivan röd och så står det att skivan ej går att reparera och ska lämnas in till auktoriserad appleverkstad. Att radera verkar inte fungera heller för det är grått och går inte att välja. Det går att starta olika program men tar väldigt lång tid och de hänger sig lätt. Känns som den inte är så användbar längre men vill höra om det finns något jag kan göra själv för att få igång den igen. Den är så gammal så jag vill inte lägga pengar på att laga något. Skulle ha nytta av den om jag kunde ha den som extraskärm till min nyare mac eller bara som enkel surfdator ... eller är den redo för återvinning?

Vilken modell är det? Äpplet > Om den här datorn. Den behöver sannolikt en ny hårddisk, helst en SSD, kanske också mer RAM. Vill eller kan du inte lägga ned pengar på den kan du försöka sälja den eller skicka den till återvinning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, paxbonum säger:

har en gammal imac 10.6.8. på skivverktygen blir skivan röd och så står det att skivan ej går att reparera och ska lämnas in till auktoriserad appleverkstad. Att radera verkar inte fungera heller för det är grått och går inte att välja. Det går att starta olika program men tar väldigt lång tid och de hänger sig lätt. Känns som den inte är så användbar längre men vill höra om det finns något jag kan göra själv för att få igång den igen. Den är så gammal så jag vill inte lägga pengar på att laga något. Skulle ha nytta av den om jag kunde ha den som extraskärm till min nyare mac eller bara som enkel surfdator ... eller är den redo för återvinning?

Är den äldre än 2011 är det återvinning som jag tänker. 2011 gjorde Apple en uppgradering av hårdvaran så en 2011 är 100% kraftfullare än 2010. En sådan med SSD-hårddisk och max RAM är fullt duglig än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar !

 

2.4 ghz intel core 2 duo

 

har bytt hårddisk en gång till en 2 tb samsung HD204UI media

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, paxbonum säger:

Tack för svar !

 

2.4 ghz intel core 2 duo

 

har bytt hårddisk en gång till en 2 tb samsung HD204UI media

Det är då troligen en 2008. Du kan ha den till musikmaskin via iTunes eller att visa bilder/fotografier. Som dator är den passé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, paxbonum säger:

Tack för svar !

 

2.4 ghz intel core 2 duo

 

har bytt hårddisk en gång till en 2 tb samsung HD204UI media

Om det är en Early 2008 så har jag en sådan med Catalina på (via moddning). Den har fått en SSD och har 4 GB RAM. Funkar utmärkt som surfdator och allt det som inte är processor-, grafik- eller minnesintensivt. Den startar på en halvminut. B) 

 

Men lägger du inte pengar på den är detta förstås inte möjligt att uppnå. :) 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då vet jag. den börjar snabba på sig nu så den kan ju få jobba så länge de funkar! Tack för era svar!

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte koppla ihop min nya dator med den gamla men jag kanske gör fel. det står att den är parkopplad sen står det ansluten i någon sekund. sen byter den till ej ansluten. använde bluetooth och det stod en kod på gamla datorn som jag skrev in på den nya. Men jag kanske inte gjorde rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, paxbonum säger:

Jag försökte koppla ihop min nya dator med den gamla men jag kanske gör fel. det står att den är parkopplad sen står det ansluten i någon sekund. sen byter den till ej ansluten. använde bluetooth och det stod en kod på gamla datorn som jag skrev in på den nya. Men jag kanske inte gjorde rätt?

Vad vill du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Gammal iMac, något att spara?

Parkoppling är relaterat till trådlösa BT-enheter som mus och tangentbord.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

skulle vilja kunna spara det jag vill tex. om jag laddar ner något när jag surfar osv. från gamla på nya datorn som är lite säkrare tänker jag (tänker inte på gammalt som redan finns sen tidigare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, paxbonum säger:

ok

skulle vilja kunna spara det jag vill tex. om jag laddar ner något när jag surfar osv. från gamla på nya datorn som är lite säkrare tänker jag (tänker inte på gammalt som redan finns sen tidigare)

Är inte säker på vad du vill, men varför inte surfa med nya datorn och spara på nya datorn? Du krånglar i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, paxbonum säger:

Och kunna nu filer på nya datorn på den gamla vore ju bra

 

Koppla in dina datorer på samma nätverk och använd fildelning.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har macbookar med samma cpu. Med 4gb minne funkade de ok i 10.6.8, men mycket dåligt i nyare OS. Vi uppgraderade till 6GB vilket var enkelt och gjorde stor skillnad.

 

Sedan uppgraderade vi till SSD och det gjorde ännu större skillnad. Helt ok burkar fortfarande, för surfning, ordbehandling, osv. Vi har uppgraderat till 10.11 och 10.15. Båda dessa datorer är inloggade på icloud och det är då mycket enkelt att dela dokument mellan dem. (så länge det inte är gigantiska filer på flera gigabyte, då funkar fildelning på hemnätet eller usb-minne bättre) 

 

Ska man köpa en begagnad imac idag letar man efter några år nyare burkar, men om man redan har en som funkar bra så kan det vara värt lite extra minne och SSD - tycker jag alltså, andra kan tycka annat. 

 

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac 27" 2010 som jag satt i mer minne och en 1TB SSD.

Passade blåsa ren den från damm, rengöra fläktbladen när jag var isär med den.

Fungerar klockrent och förhoppningsvis håller den några år till.

 

Lite kul när jag hade köpt den så märkte jag att förra ägaren troligtvis aldrig pressat den så fläktarna gått igång på högvarv. För jag installerade iStat Menus där man kan manuellt kan köra fläktarna och när jag drog på dom på fullt för att testa dom så snöade det i köket av damm ?

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan ha blivit korrupt av någon anledning. Kan du inte boota från en USB med exempelvis OS X El Capitan och blåsa den? Värt ett försök i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...