Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket utrymme behöver jag?


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Ska köpa Apples nya budgetlur men velar lite på lagringsutrymme. Är priskänslig så vill inte köpa mer än jag behöver.

 

Haft lurar med olika mycket utrymme (har ingen nu för jämförelse) men har haft 32 GB utan problem, dock värt att tänka på att jag använde molntjänst då vilket jag inte har för avsikt att göra nu.

 

Hittade dessa guidande artiklar:

 

https://www.giffgaff.com/blog/how-much-storage-do-you-really-need-on-your-phone/

 

https://www.lifewire.com/how-much-video-can-iphone-record-2000304

 

Från första artikeln valde jag följande:

 

5 GB för 800-1000 bilder (1 GB = 200 bilder)
30 GB för 60 min UHD video (5 GB = 10 min UHD video)
1 GB för 200 låtar
10 GB för appar och spel (i mitt fall främst appar, spelar inga spel utöver CandyCrush)
5 GB för 2-3 filmer

= 51 GB

 

Egentligen tror jag inte att jag kommer att ha någon film men tog med det "ifall att" och låtar är också tveksamt om jag måste ha offline. Har dock aldrig så stora spellistor oavsett.

 

Appar tog jag 10 GB bara för att ha utrymme för många, även om det kan bli färre. Ibland kan det bli en del appar även om jag ofta går igenom vad jag använder och ej och avinstallerar.

 

Största utrymmet lär nog bli för bilder och videor. Jag kommer att föra över bilder och videor från telefon till dator regelbundet. Sen kommer jag inte att göra 60 min långa videor men det kan ju hända att man göra fler stycken som kanske närma sig 60 min totalt, så därför jag valde det.

 

På andra länken står det dock att 60 min 4K video i 24, 30 eller 60 b/s inte ens kommer upp i 30 GB utan 8-24 GB beroende på b/s. Då borde i varje fall 30 GB ger bra spelutrymme.

 

Någon som vet hur mycket utrymme som finns på 64 GB iPhone? Alltså efter OS och förinstallerade appar.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 32 GB på min SE och abonnerar på utrymme i Google. Jag tar regelbundet bort från mobilen. Man kan ju abonnera på iCloud och välja optimera lagring. Man behöver inte så mycket utrymme om det inte är så att man behöver tillgång till mycket när man är offline.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Jag har 32 GB på min SE och abonnerar på utrymme i Google. Jag tar regelbundet bort från mobilen. Man kan ju abonnera på iCloud och välja optimera lagring. Man behöver inte så mycket utrymme om det inte är så att man behöver tillgång till mycket när man är offline.

Jo, jag känner till båda molntjänsterna men jag vill av olika skäl inte använda (eller betala) för dessa. Därför jag vill vara säker på om 64 GB räcker eller ej.

 

Använde Flickr ett tag som erbjöd 1 TB gatis laringsutrymme men det är inte heller intressant. Alltså oavsett gratis eller ej. Jag vill endast ha mitt material fysiskt på telefonen (och jag vet om riskerna med detta ifall telefonen skulle försvinna/gå sönder exempelvis).

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Jane Doe säger:

Jo, jag känner till båda molntjänsterna men jag vill av olika skäl inte använda (eller betala) för dessa. Därför jag vill vara säker på om 64 GB räcker eller ej.

 

Använde Flickr ett tag som erbjöd 1 TB gatis laringsutrymme men det är inte heller intressant. Alltså oavsett gratis eller ej. Jag vill endast ha mitt material fysiskt på telefonen (och jag vet om riskerna med detta ifall telefonen skulle försvinna/gå sönder exempelvis).

64 GB räcker tills det tar slut. Mer exakt än så kan jag inte svara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föra över och tömma telefonen på bilder dagligen så räcker väl 64GB?

Jäkla bökigt om inte annat men klart det går.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Jane Doe säger:

Jo, jag känner till båda molntjänsterna men jag vill av olika skäl inte använda (eller betala) för dessa. Därför jag vill vara säker på om 64 GB räcker eller ej.

 

Använde Flickr ett tag som erbjöd 1 TB gatis laringsutrymme men det är inte heller intressant. Alltså oavsett gratis eller ej. Jag vill endast ha mitt material fysiskt på telefonen (och jag vet om riskerna med detta ifall telefonen skulle försvinna/gå sönder exempelvis).

Ingen lagring är gratis. Vi måste alla betala oavsett hur vi väljer att lagra våra data.
Jag har själv funnit iCloud vara så smidig att det nu känns som en självklar del av användarupplevelsen av iOS. iPhone optimerar hela tiden lagringen utan att jag behöver bry mig om hur. Intelligent automation är BRA!

Hur mycket utrymme du behöver kan bara du själv veta men det blir mycket svårare när du exkluderar iCloud. Jag själv prenumererar på 200GB iCloud som börjar bli fylld och består mest av foton och dokument. 29 spänn i månaden är kaffepengar och som hittat.

Jag har 128GB i mobilen vilket känns lagom tillsammans med iCloud. Hade säkert klarat mig med 64. UTAN iCloud hade den siffran rusat iväg kraftigt. Kanske rent av en halv terabyte med alla filer jag har och hade kostat långt mer än iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32GB är för lite för mig, Tycker det är väldigt smidigt och lättare att dela/bifoga bilder, filmer från kamerarullen än att behöva dra ned från någon molntjänst före. Sen tar mina appar upp ca 15GB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, SirKnasen säger:

Föra över och tömma telefonen på bilder dagligen så räcker väl 64GB?

Jäkla bökigt om inte annat men klart det går.

Inte dagligen men regelbundet. Jag fotar och filmar inte dagligen. Men det kan ju addera upp efter en tid och då tömmer jag telefonen (eller när jag vill komma åt materialet på datorn).

 

Förstår att det vore bökigt om det skulle ske på daglig basis. Jag överför från telefon till dator då jag också föredrar att redigera på datorn.

 

48 minuter sedan, mikaellq säger:

Ingen lagring är gratis. Vi måste alla betala oavsett hur vi väljer att lagra våra data.
Jag har själv funnit iCloud vara så smidig att det nu känns som en självklar del av användarupplevelsen av iOS. iPhone optimerar hela tiden lagringen utan att jag behöver bry mig om hur. Intelligent automation är BRA!

Hur mycket utrymme du behöver kan bara du själv veta men det blir mycket svårare när du exkluderar iCloud. Jag själv prenumererar på 200GB iCloud som börjar bli fylld och består mest av foton och dokument. 29 spänn i månaden är kaffepengar och som hittat.

Jag har 128GB i mobilen vilket känns lagom tillsammans med iCloud. Hade säkert klarat mig med 64. UTAN iCloud hade den siffran rusat iväg kraftigt. Kanske rent av en halv terabyte med alla filer jag har och hade kostat långt mer än iCloud.

 

Vet inte vad du menar. Flickr hade 1 TB gratis lagringsutrymme (vet inte om de fortfarande har, tror det ändrades). Inte för att jag använde ens en bråkdel.

 

Man får tycka molntjänster som iCloud är hur smidigt som helst, men det är inget jag planerar att använda som sagt. Bara att acceptera att vissa vill annorlunda.

 

Ja, det låter som du har mycket. I dagsläget funkar en dator med 256 GB med råge, även 128 GB. Då har det gjort det i flera år också. Ser att det kan ändras så smått men jag har absolut inte behov av flera TB som vissa människor har. Jag lagrar dock inget annat än mitt eget material alltså knappt någon musik och absolut inga filmer.

 

Funderar mest på hur mycket utrymme som finns kvar på 64 GB efter OS och förinstallerade appar. Installerar t.ex. fler appar i telefon än program på datorn som jämförelse.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

32GB är för lite för mig, Tycker det är väldigt smidigt och lättare att dela/bifoga bilder, filmer från kamerarullen än att behöva dra ned från någon molntjänst före. Sen tar mina appar upp ca 15GB. 

Ja, 32 GB skulle nog bli för lite även för mig när jag inte tänker använda molntjänster.

 

Ingår förinstallerade appar i dessa 15 GB eller är det bara appar du själv har hämtat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Jane Doe säger:

Ja, 32 GB skulle nog bli för lite även för mig när jag inte tänker använda molntjänster.

 

Ingår förinstallerade appar i dessa 15 GB eller är det bara appar du själv har hämtat?

System ca 8 GB (där ingår medföljande appar och annat antar jag). Kollade apparna jag installerat, de tar tillsammans upp över 12GB just nu. Brukar avinstallera vissa och sedan installera om vissa appar då de ”växer” med tiden, tex Facebook. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Jane Doe säger:

Inte dagligen men regelbundet. Jag fotar och filmar inte dagligen. Men det kan ju addera upp efter en tid och då tömmer jag telefonen (eller när jag vill komma åt materialet på datorn).

 

Förstår att det vore bökigt om det skulle ske på daglig basis. Jag överför från telefon till dator då jag också föredrar att redigera på datorn.

 

 

Vet inte vad du menar. Flickr hade 1 TB gratis lagringsutrymme (vet inte om de fortfarande har, tror det ändrades). Inte för att jag använde ens en bråkdel.

 

Man får tycka molntjänster som iCloud är hur smidigt som helst, men det är inget jag planerar att använda som sagt. Bara att acceptera att vissa vill annorlunda.

 

Ja, det låter som du har mycket. I dagsläget funkar en dator med 256 GB med råge, även 128 GB. Då har det gjort det i flera år också. Ser att det kan ändras så smått men jag har absolut inte behov av flera TB som vissa människor har. Jag lagrar dock inget annat än mitt eget material alltså knappt någon musik och absolut inga filmer.

 

Funderar mest på hur mycket utrymme som finns kvar på 64 GB efter OS och förinstallerade appar. Installerar t.ex. fler appar i telefon än program på datorn som jämförelse.

Men hur har du tänkt det med backup/säkerhetskopiering om du inte överför på daglig basis?

Du kommer leva farligt om du är rädd om dina bilder.

De där 9kr/mån för 50GB iCloudutrymme kanske plötsligt inte är så farligt? Eller finns det fler bakomliggande orsaker till varför du inte vill använda dig av iCloud eller annan automatisk molnbaserad backuplösning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju 50Gb iCloud för 9kr i månaden, kör detta sedan flera år. Det täcker mina behov bra och det är smidigt på detta sätt att föra över material mellan mobilen och datorn. Jag har 32Gb i min mobil. :)

 

Framförallt är det iCloud bildbibliotek som jag använder, och jag har mycket över där fortfarande. Sparar undan ibland till fysisk media. Rensar och donar i båda datorn och mobilen. 

Men om du inte vill använda en molntjänst så är 64Gb nog minimum och troligen 128 för att det ska flyta på om det blir för jobbigt att spara undan och tömma mobilen regelbundet för att inte få slut på utrymmet. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Jane Doe säger:

Jag vill endast ha mitt material fysiskt på telefonen (och jag vet om riskerna med detta ifall telefonen skulle försvinna/gå sönder exempelvis).

Obegripligt i min värld. Men vi väljer själva. Jag använder inte iCloud men backar min iPhone någorlunda regelbundet till iMacen men jag sparar oftast ner bilder omedelbart om de är betydelsefulla. Tar jag bilder vill jag ju inte förlora dem. Varför skulle jag annars ta bilder om de inte är betydelsefulla? Jag tror inte du upplevt smärtan av att förlora ett eller ett par års bildbank bara för att du varit slö och inte brytt dig. Du skulle inte skriva så annars. Min dotter råkade ut för att hårddisken i hennes iMac tvärdog. Hon hade två externa hårddiskar men backade inte upp. Det försvann ett år av hennes senare tonår och 7-8,000:- ville sveriges ledande företag ha för att rekonstruera disken. OM det överhuvudtaget gick. Vi hade inte de pengarna så den disken ligger fortfarande i min hårddisksamling. Törs inte dra upp detta trots att det gått tio år. Det gör ont i henne fortfarande på den punkten.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med det sagt är det logiskt att välja en mobil med lite utrymme. På så vis tvingas man föra över material oftare vilket potentiellt (om man har en backuplösning till datorn) gör att filerna (bilderna och filmerna) inte står och faller med den mobila enheten (den kan ju gå sönder, tappas eller stjälas). :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Jane Doe säger:

Ska köpa Apples nya budgetlur men velar lite på lagringsutrymme.

Tänk också på att du inte kan fylla telefonen full för då hänger den sig. Du måste alltid ha "skvalpmån" kvar i minnet. Så med nyare iOS och Appar som kan mer än någonsin och med en utveckling  som bara drar i väg så behövs det mer minne än förr. Plus lite till för säkerhets skull. Jag lurar (!) på att köpa en SE 2 till frun med 128 GB minne dels för att prisskillnaden är minimal från 64 GB ( och jag vet att jag kommer att ångra det om jag inte gör det ) och dels för skälet jag angav ovan: allt blir större med accelererande fart.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Men hur har du tänkt det med backup/säkerhetskopiering om du inte överför på daglig basis?

Du kommer leva farligt om du är rädd om dina bilder.

De där 9kr/mån för 50GB iCloudutrymme kanske plötsligt inte är så farligt? Eller finns det fler bakomliggande orsaker till varför du inte vill använda dig av iCloud eller annan automatisk molnbaserad backuplösning?

Anledningen till att jag inte överför på daglig basis beror på att jag inte alltid har nytt (eller viktigt) material att överföra på daglig basis. De gånger jag har det är de gånger jag överför. Folk kanske fotar och filmar dagligen men inte jag. Det sker då och då. Vissa bilder eller klipp är inte heller viktiga utan tas mer för att skicka och visa någon något.

 

Det handlar inte om pengar. Google erbjuder t.ex. 15 GB gratis lagringsutrymme som räcker långt för mig (om jag skulle vilja använda molntjänster).

 

8 timmar sedan, Axelman säger:

Obegripligt i min värld. Men vi väljer själva. Jag använder inte iCloud men backar min iPhone någorlunda regelbundet till iMacen men jag sparar oftast ner bilder omedelbart om de är betydelsefulla. Tar jag bilder vill jag ju inte förlora dem. Varför skulle jag annars ta bilder om de inte är betydelsefulla? Jag tror inte du upplevt smärtan av att förlora ett eller ett par års bildbank bara för att du varit slö och inte brytt dig. Du skulle inte skriva så annars. Min dotter råkade ut för att hårddisken i hennes iMac tvärdog. Hon hade två externa hårddiskar men backade inte upp. Det försvann ett år av hennes senare tonår och 7-8,000:- ville sveriges ledande företag ha för att rekonstruera disken. OM det överhuvudtaget gick. Vi hade inte de pengarna så den disken ligger fortfarande i min hårddisksamling. Törs inte dra upp detta trots att det gått tio år. Det gör ont i henne fortfarande på den punkten.

Jag överför också bilder och klipp ganska omedelbart om jag anser att de är värdefulla. Därför skrev jag "regelbundet" men inte på daglig basis eftersom det skulle betyda att jag varje dag skulle ta värdefulla bilder eller klipp, det stämmer inte. Långt ifrån. Imponerad om det finns folk som faktiskt tar så värdefulla bilder och klipp varje dag.

 

Jag har faktiskt full förståelse för vikten att regelbundet göra backup. Uppskattar verkligen Time Machine här, främst för att den regelbundet påminner mig. Fick en läxa för många år sedan (som tack och lov inte innebar någon större förlust, förlorade bara ett begränsat antal bilder) och har sen dess backup på datorns hårddisk. Tanken är att göra fler backups (köpa fler hårddiskar) längre fram. Dock är min datamängd så liten nu att de flesta hårddiskar känns enorma. Kanske blir ett USB-minne tills jag har större mängder att tala om.

 

Även skapat ett fysiskt fotoalbum av utvalda favoriter hos Önskefoto. Mitt viktigaste projekt nu är att göra tvärtom, digitalisera fysiska foton.

 

7 timmar sedan, Axelman säger:

Tänk också på att du inte kan fylla telefonen full för då hänger den sig. Du måste alltid ha "skvalpmån" kvar i minnet. Så med nyare iOS och Appar som kan mer än någonsin och med en utveckling  som bara drar i väg så behövs det mer minne än förr. Plus lite till för säkerhets skull. Jag lurar (!) på att köpa en SE 2 till frun med 128 GB minne dels för att prisskillnaden är minimal från 64 GB ( och jag vet att jag kommer att ångra det om jag inte gör det ) och dels för skälet jag angav ovan: allt blir större med accelererande fart.

600 kr kanske inte är så stor prisskillnad, men samtidigt känns det inte värt det om jag inte kommer att utnyttja det. Egentligen är det inte trovärdigt att jag kommer ha flera hundra bilder i telefonen eftersom jag kommer att överföra regelbundet till datorn. Jag rensar ofta (både på telefon och datorn) och skulle bli sjukt stressad av att ha flera tusen bilder i telefonen som vissa tydligen kan ha (vare sig de ligger i molnet eller fysiskt i telefonen). Vill alltid ha det på datorn och organisera där.

 

Man kan bara hoppas att de med 256 eller extrema 512 GB lagring främst behöver lagringen för spellistor och filmer offline och inte till bilder eller klipp. De om något behöver ju använda molntjänster om de sällan eller aldrig tömmer telefonen.

 

Kan faktiskt känna att ett begränsat lagringsutrymme också tvingar mig till att överföra eller hålla koll på vad jag använder och ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det sagt är ju molntjänster alltid ett alternativ. Det är inget jag kommer att använda just nu, men man ska aldrig säga aldrig. Kan tänka mig att om jag är på resande fot och inte har möjlighet att överföra viktigt material att jag i just den situationen utnyttjar en molntjänst. Att det skulle röra sig om några 50 GB ser jag dock som ganska orimligt.

 

Frågade Apple support hur mycket utrymme system och förinstallerade appar upptar av 64 GB. Fick svaret att det rör sig om 11 till 14 GB d.v.s. 50-53 GB ska vara ledigt av 64 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det kanske främst ett skäl till att välja 128 framför 64 GB och det är ifall man skulle befinna sig i en situation med ostabil eller ingen Internetuppkoppling alls. Då finns ju inte möjligheten att utnyttja en molntjänst. Dock förlorar man möjligheten till backup också.

 

Tveksamt om denna situation skulle uppstå dock. Att man saknar Internetuppkoppling och får slut på utrymme.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen iphone, men lagrar alla bilder / filmer på 64GB minneskort. Funderar på att byta ner mig till 32GB, det blir mer lätthanterligt då... så man orkar föra över regelbundet till iphoto osv. (sedan har jag google foto som kopierar alla bilder/filmer till molnet, om än i reducerad kvalitet (gratisversionen), det räcker som tillfällig säkerhetskopia) 

 

Jag röstar alltså utan att vidare veta att 64GB borde räcka för de flesta som inte filmar en väldigt massa.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, poi ran säger:

Jag har ingen iphone, men lagrar alla bilder / filmer på 64GB minneskort. Funderar på att byta ner mig till 32GB, det blir mer lätthanterligt då... så man orkar föra över regelbundet till iphoto osv. (sedan har jag google foto som kopierar alla bilder/filmer till molnet, om än i reducerad kvalitet (gratisversionen), det räcker som tillfällig säkerhetskopia) 

 

Jag röstar alltså utan att vidare veta att 64GB borde räcka för de flesta som inte filmar en väldigt massa.

Gäller bara bilder som är större än 16MP så bilder tagna med en iPhone kommer alltid vara i original storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som tipsar om bildström? Själv kör jag det. Alla bilder jag tar reläas över till min Mac via iCloud. Det man vet att alla bilder man tar finns i datorn så man får då och då rensa bort i telefonen. 32 GB i dag är ganska lite om telefonen är ny. Ett alternativ är att köpa en begagnad telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, peranders säger:

Det är ingen som tipsar om bildström? Själv kör jag det. Alla bilder jag tar reläas över till min Mac via iCloud. Det man vet att alla bilder man tar finns i datorn så man får då och då rensa bort i telefonen. 32 GB i dag är ganska lite om telefonen är ny. Ett alternativ är att köpa en begagnad telefon.

Därför att det är med största säkerhet en funktion som kommer att försvinna. Om man läser på Apples hemsida så är det en funktion som inte fungerar för nya Apple-ID och det tolkar jag som att funktionen är påväg bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...