Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jämförelse: Så står sig nya Iphone SE mot Iphone 8


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

"Aggressivt lågt pris"... jo om man tycker att 15.000:- är ganska normalt. image.png.8565266fd0c87d8a9f0c9f0260b01388.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5495kr för 64GB modellen, ska bli intressant att se vad den kostar med 24 mån abonnemang 4GB surf hos Halebop. Där kostar iPhone 11 64GB 539kr/månad med 4GB surf (kontantpriset är 9195kr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone 11 har förstås mycket längre batteritid men det kan bli denna i höst ändå. Bryr mig inte om lull-lull. Vill bara ha en smartphone för att ringa och surfa med. Kameran används iofs ganska flitigt men är ändå lågprioriterad .för mig.

Svart. Alltid i svart för mig. :nerd:


apple-iphone-se-2020-launch-price-sale-s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säljs sista lagret av iPhone 7 ut för under 3 400 kr. Jag är inte övertygad om att nya iPhone SE är värd 2 100 kr mer även fast den har bättre hårdvara. 
 

Jag tycker det är en styggelse att de slopat det separata hörlursuttaget. Tycker även den stora skärmen är en styggelse. 
Men de förändringarna kom redan för flera år sedan. Jag tycker ändå de är fel. :) 

 

Mobilerna har blivit för stora! Redan iPhone 5 var på gränsen... 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Raphael säger:

Nu säljs sista lagret av iPhone 7 ut för under 3 400 kr. Jag är inte övertygad om att nya iPhone SE är värd 2 100 kr mer även fast den har bättre hårdvara. 
 

Jag tycker det är en styggelse att de slopat det separata hörlursuttaget. Tycker även den stora skärmen är en styggelse. 
Men de förändringarna kom redan för flera år sedan. Jag tycker ändå de är fel. :) 

 

Mobilerna har blivit för stora! Redan iPhone 5 var på gränsen... 

 

Håller med dig i allt. Utom att SE är värd mer för den kommer att fungera bra längre med modernare elektronik. Utslaget krona per år vinner SE är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte nyss batteri på min SE, ett batteri som visade sig vara original. Det får räcka för ett tag. Men nya SE är helt klart den jag skaffar efter att min SE har tackat för sig. Vi får SE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog bestämt mig för att ge frun en SE 2. :bultandehjarta: Då har jag två SE att leka med..... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

Nu säljs sista lagret av iPhone 7 ut för under 3 400 kr. Jag är inte övertygad om att nya iPhone SE är värd 2 100 kr mer även fast den har bättre hårdvara. 
 

Jag tycker det är en styggelse att de slopat det separata hörlursuttaget. Tycker även den stora skärmen är en styggelse. 
Men de förändringarna kom redan för flera år sedan. Jag tycker ändå de är fel. :) 

 

Mobilerna har blivit för stora! Redan iPhone 5 var på gränsen... 

 

Vill du ha under 4” skärm menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Vill du ha under 4” skärm menar du?

Jag var nöjd med 3.5" skärmen i min iPhone 3GS och 4. Jag gillar formfaktorn på 3GS, den var skönare att hålla i än iPhone 4. Så om man tänker de mjukare och rundare hörnen från nya  iPhone serien, men med skärmen och storleken på en iPhone 3GS, då skulle jag vara rätt så nöjd faktiskt. :) 

Jag förstår att det finns de som vill ha en stor skärm etc, men det borde finnas kvar ett alternativ för oss som vill ha en liten mobil. Jag har en bärbar dator, jag jobbar i den. Jag behöver inte ha en stor skärm i mobilen. En skärm på 3.5" räcker för att fota med, kolla lite mejl, kolla SMS/iMessage och lyssna på musik. Jag kollar film i datorn, inte behöver jag det i telefonen. Spelar inte spel osv. Visst har jag en del app:ar i mobilen, som navigering och lite annat, lite omvandlare, räknare osv, men det klarar sig med mindre skärm. 

Jag vill ha något litet som går ner i kavajfickan på ett enkelt sätt. :) Det erbjuder inte Apple sedan iPhone 4, tyvärr. Så för mig har utvecklingen gått bakåt. Allt större och tyngre telefoner. iPhone 3GS och 4 hade bästa skärmen och lagom formfaktor, där 3GS var skönast i handen. 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 pro 5.8” känns som den ultimata storleken för mig för tillfället. Min XR 6.1” är på gränsen till för stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en 4" mobil med bara skärm, som en iPhone 11 dvs utan hemknapp och så, då skulle ju den bli mindre än den gamla iPhone SE och komma ner i storlek som en iPhone 3 GS / 4. Det skulle vara intressant för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Men en 4" mobil med bara skärm, som en iPhone 11 dvs utan hemknapp och så, då skulle ju den bli mindre än den gamla iPhone SE och komma ner i storlek som en iPhone 3 GS / 4. Det skulle vara intressant för mig. 

Kommer ihåg för drygt 20 år sen då mobilerna skulle vara så små som möjligt som typ Nokia 8210. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Men en 4" mobil med bara skärm, som en iPhone 11 dvs utan hemknapp och så, då skulle ju den bli mindre än den gamla iPhone SE och komma ner i storlek som en iPhone 3 GS / 4. Det skulle vara intressant för mig. 

Jag tycker 4” är lite för litet, ansträngande för ögonen, så de jag har används i princip enbart för att ringa med och fotografera. 
Tycker 4.7” är helt perfekt, men gillade inte 7ans skärm, fick huvudvärk, ansträngande för ögonen. Tycker 6s skärm är bättre än 7, även 5C. Mycket behagligare för ögonen. Men bästa skärmen hittills för mig är 6s Plus, men då är det ju 5,5”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Jag tycker 4” är lite för litet, ansträngande för ögonen, så de jag har används i princip enbart för att ringa med och fotografera. 
Tycker 4.7” är helt perfekt, men gillade inte 7ans skärm, fick huvudvärk, ansträngande för ögonen. Tycker 6s skärm är bättre än 7, även 5C. Mycket behagligare för ögonen. Men bästa skärmen hittills för mig är 6s Plus, men då är det ju 5,5”. 

Är det nån skillnad på skärmen mellan 6s och 7:an? Har för mig att dom var likadana?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, cokeman säger:

Kommer ihåg för drygt 20 år sen då mobilerna skulle vara så små som möjligt som typ Nokia 8210. 

Det var tider det! Jag hade en liknande i grått och silver med en batteritid som borde få dagens smartmobiler till att skämmas. :) 

 

Jag tyckte faktiskt om den! :wub:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, cokeman säger:

Är det nån skillnad på skärmen mellan 6s och 7:an? Har för mig att dom var likadana?

Ja kontrasten är högre på 7an

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, iMarc säger:

Ja kontrasten är högre på 7an

Det är väl en inställningsfråga bara? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Raphael säger:

Det är väl en inställningsfråga bara? 

Jupp default_laugh.png.69e1a26f01d35cadbffd6cbeed5d6b1a.png

Spoiler

Skärmavbild 2020-04-17 kl. 08.34.12.png

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMarc säger:

Ja kontrasten är högre på 7an

 

31 minuter sedan, Raphael säger:

Det är väl en inställningsfråga bara? 

Nej.

 

"Apple has boosted peak brightness on the iPhone 7 by 25%, introduced support for a wider (P3) colour gamut and better color management."

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/09/09/iphone-7-vs-iphone-6s-whats-the-difference/#7472bdcb74f8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrast är väl samma?

9 timmar sedan, iMarc säger:

Ja kontrasten är högre på 7an

46 minuter sedan, Raphael säger:

Det är väl en inställningsfråga bara? 

Kontrasten är inbyggd, men ljusstyrkan kan förstås sänkas. Från GSMArena (6s respektive 7):
 

Display Contrast ratio: 1481 (nominal), 3.783 (sunlight) Contrast ratio: 1603:1 (nominal), 3.964 (sunlight)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Då är det ljusstyrkan och grällfärgerna jag inte tål

Det jag skriver stöder att kontrasten är högre i 7 jämfört med 6s. WCG ger förstås fler färger. Ljusstyrkan kan du justera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Det jag skriver stöder att kontrasten är högre i 7 jämfört med 6s. WCG ger förstås fler färger. Ljusstyrkan kan du justera.

Ja men då är det kontrasten. Sätter jag full ljusstyrka på 6s Plus så klarar mina ögon det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är både okunnig och ointresserad av iPhones så tog jag mig en halvtimma för att sätta mig in i utbudet och vad som skiljer dem åt eftersom jag tänker uppgradera frun med en SE2. Konstaterar att det är en kommitté som har bestämt utbudet. Sicket rörigt skit utan konsekvens och begriplighet. :superirriterad: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...