Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina och Canon Pixma - Hjälp!


catmac
 Share

Rekommendera Poster

Fin nästan ny skrivare - Canon Pixma MG4150 - blir dataskrot när Macen uppgraderats till Catalina! 

Kan det verkligen vara möjligt??? 

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg4150.html?type=drivers&language=sv&os=macos 10.15 (catalina)

Hur kan en superstark dator inte emulera ett tidigare operativsystem för att kunna tala med kringutrustningen?

Det borde den kunna göra med ena handen bakom ryggen. Skandal.

Men - viktigast av allt: Finns det någon lösning? Tacksam för hjälp!!! 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en uråldrig Pixma MG 5150 som går som klockan med Catalina.

...

Sen är det ditt ansvar att kolla INNAN du uppgraderar. Jag vet inte hur många gånger vi måste upprepa detta. Kolla innan du uppgraderar ifall något inte hänger med längre. Du kan aldrig räkna med att allt du har fungerar år efter år.

...

Sen kan du fråga INNAN du får panik. Det finns ofta lösningar.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Inte exakt samma skrivare men det låter lovande :) 

Är det något du gjort eller går det av sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, catmac säger:

Fin nästan ny skrivare - Canon Pixma MG4150 .... Skandal...

 

en skrivare med försäljningsstart 2012, pris 713 kronor. Vi kanske ser olika på "nästan ny" och "skandal".

https://digitalfotoforalla.se/fotoutrustning/fotoskrivare/canon-pixma-mg4150

Alix länk ovan är bra, leder till VueScan.

 

Sven

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, catmac säger:

Tack för svar! Inte exakt samma skrivare men det låter lovande :) 

Är det något du gjort eller går det av sig själv?

Det bara fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, catmac säger:

 

... går det av sig själv?

och gör det inte det: har skrivaren uppdaterad firmware?

från 2016  https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg4150.html?type=firmware

 

fungerar inte i alla fall? ta bort skrivaren från tillgängliga i skrivarlistan. Starta om datorn, med skrivaren på och ansluten med usb-kabel. Lägg till den igen i systeminställningar.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh14004/10.15/mac/10.15

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1077/mac

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, catmac säger:

Hur kan en superstark dator inte emulera ett tidigare operativsystem för att kunna tala med kringutrustningen?

Vet du vad det innebär att emulera ett operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det vet jag inte och det kanske inte heter så. Man talar om det i spelvärlden, men det är kanske ingen korrekt beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
bjoernowitsch

Hej! För några år sedan köpte jag en Canon Pixma iP6550. När jag skriver ut foton, behöver jag ett program som heter Easy Photo-Print, som kan laddas ner från Canons webbsida för skrivare. Den senaste versionen som passar min skrivare klarar av Mac OS 10.13.6, dvs High Sierra, vilket gör att jag inte kan uppdatera systemet till senare versioner. Jo, det går att skriva ut bilder utan det här Easy Photo-Print, men då blir det ränder på utskrifterna. Så länge jag har High Sierra installerat, får jag tjatiga påminnelser om att åtminstone uppgradera systemet till Mojave. Det finns liknande program till fotoskrivare av andra fabrikat, särskilt HP och Epson, så jag undrar hur länge de uppdaterar sina programvaror. Av miljöskäl tycker jag att apparater ska kunna fungera tills de skär ihop, utan att vara beroende av programvaror som företagen jobbar hårt med att föråldra, så att man måste krypa ner på knä inför dem och säga ja till allt de bestämmer. Jag har inte råd att köpa ny skrivare vart fjärde eller femte år! Grrrr!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Hej! För några år sedan köpte jag en Canon Pixma iP6550. När jag skriver ut foton, behöver jag ett program som heter Easy Photo-Print, som kan laddas ner från Canons webbsida för skrivare. Den senaste versionen som passar min skrivare klarar av Mac OS 10.13.6, dvs High Sierra, vilket gör att jag inte kan uppdatera systemet till senare versioner. Jo, det går att skriva ut bilder utan det här Easy Photo-Print, men då blir det ränder på utskrifterna. Så länge jag har High Sierra installerat, får jag tjatiga påminnelser om att åtminstone uppgradera systemet till Mojave. Det finns liknande program till fotoskrivare av andra fabrikat, särskilt HP och Epson, så jag undrar hur länge de uppdaterar sina programvaror. Av miljöskäl tycker jag att apparater ska kunna fungera tills de skär ihop, utan att vara beroende av programvaror som företagen jobbar hårt med att föråldra, så att man måste krypa ner på knä inför dem och säga ja till allt de bestämmer. Jag har inte råd att köpa ny skrivare vart fjärde eller femte år! Grrrr!!!

Har du testat detta? Easy-PhotoPrint Editor Ver.1.4.0 (Mac)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack och bock för din hjälp, Alix! Programmet fungerar precis som jag vill, men bara med .jpg-filer. Det spelar egentligen ingen roll, för jag använder Photoshop, där jag får mina bilder sparade i .psd-format. Tidigare har jag kunnat spara om bilderna till .tif-format, men vad spelar det för roll när utskrifterna ändå blir fina? Hur hittade du det där programmet, förresten?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Tack och bock för din hjälp, Alix! Programmet fungerar precis som jag vill, men bara med .jpg-filer. Det spelar egentligen ingen roll, för jag använder Photoshop, där jag får mina bilder sparade i .psd-format. Tidigare har jag kunnat spara om bilderna till .tif-format, men vad spelar det för roll när utskrifterna ändå blir fina? Hur hittade du det där programmet, förresten?

På Canons hemsida ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
bjoernowitsch

Beklagar, men Easy-PhotoPrint Editor fungerade inte som jag hade hoppats. Till skillnad mot det andra Easy-PhotoPrint EX 4.7.2, som är den sista versionen av programmet som Canon har släppt ut, kan det här Editor bara skriva ut .jpg-bilder, och det direkt utan några särskilda inställningar. Man kan alltså inte i förväg se hur bilden till slut kommer att se ut på papperet. När jag testade med Canons halvmatta fotopapper, fick jag se vågräta linjer tvärs över bilden, vilka också kom fram när jag skrev ut foton direkt från Photoshop eller Photoshop Elements. Det gamla Easy-PhotoPrint som jag använde till min gamla skrivare, en i560, som jag använde åren 2004-2013, men som plötsligt började skriva ut feta ränder tvärs över bilderna, vilket kostade lika mycket att reparera som att köpa en ny skrivare, kunde skriva ut foton helt perfekt, innan de här tjocka ränderna började synas. Nu har jag en Pixma iX6550, och för att kunna använda gamla Easy-PhotoPrint EX 4.7.2, har jag under natten installerat om gamla Mac OS High Sierra 10.13.6. Det fungerar perfekt! Jag är mest sur på Canon som inte har uppdaterat det här programmet, så att det går att använda i Mojave eller Catalina, för att inte tala om vad som händer när Big Sur kommer! Ska man behöva köpa ny skrivare vartannat eller vart tredje år!? Det blir ju massor med plast och metallskrot som måste tas om hand och som samlas på hög på sopstationerna. Är det här normala rutiner hos tillverkarna av skrivare? Finns det någon "snällare" tillverkare som uppdaterar sina skrivarprogram under längre tid än Canon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Finns det någon "snällare" tillverkare som uppdaterar sina skrivarprogram under längre tid än Canon?

Brother. Jag har en multi- funktionsskrivare som jag köpte 2009. Den har stötts i alla år.

 

812316ED-8EEC-4900-959C-1BE3BB051857.thumb.jpeg.9890e3f4891691731f5c0bb3733f1c84.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack, men det är inte multifunktionsskrivare jag är intresserad av i första hand. Jag vill ha en skrivare som kan få ur sig snygga fotoutskrifter i färg och svartvitt, och det i A3, men den ska ju klara mindre format också, som A4, A5 och 10x15 cm, fotoformat, alltså. Brother har jag aldrig provat på någon gång, men jag minns att en kund i en datorbutik för länge sedan hade köpt en Brother laserskrivare, men den ville inte fungera, så han blev missnöjd, och hur det slutade, har jag ingen aning om. Jag tänkte mig en Epson i stället, så om någon har en inte helt ny skrivare av det märket, skulle denne kunna berätta om hur länge skrivarprogrammet uppdateras. Easy-PhotoPrint EX 4.7.2 till min Canon Pixma iX6550, förresten, finns förstås också till Windows 10 i 32-bitarsversion, så vet någon hur gammal den versionen av det operativsystemet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Tack, men det är inte multifunktionsskrivare jag är intresserad av i första hand.

Jag svarade på din fråga. Inte vad du egentligen menade med den. Det kände jag inte till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

 

Jaha! I dag försökte jag skriva ut ett foto med min Pixma-skrivare med hjälp av Easy-PhotoPrint, men det programmet kraschade varje gång jag försökte. Programmet har fungerat bara för några dagar sedan, men i dag vägrade det stå till tjänst. Jag testade med att installera om programmet och starta om min Mac, men det var helt fruktlöst. Easy-PhotoPrint kraschade varje gång jag klickade på Skriv ut, efter att ha valt bildfil och papperssort. Snart behöver jag en ny skrivare, och en sak är säker: ALDRIG MERA CANON!!!? Det jag behöver är en bra fotoskrivare, inte alltför dyr, men som ändå kan ge snygga fotoutskrifter. Jag har sneglat på en modell från Epson, men ett problem med det märket är att jag inte kan hitta originalpapper av fotokvalitet från dem i A3-format. Annars har ju Epson mycket gott rykte när det gäller fotoskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, bjoernowitsch säger:

 

Jaha! ....Det jag behöver är en bra fotoskrivare, inte alltför dyr, men som ändå kan ge snygga fotoutskrifter. Jag har sneglat på en modell från Epson, men ett problem med det märket är att jag inte kan hitta originalpapper av fotokvalitet från dem i A3-format. ....

https://www.pricerunner.se/sp/epson-fotopapper-a3.html
hur tjockt? Hur många?

cyberphoto.se rekommenderas. Ring dem om det är någon speciell variant du söker!

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack för ditt tips, sefr!

Det jag sökte var den här skrivaren: Epson Expression Photo HD XP-15000. Där fick jag några tips av Pricerunner: https://www.pricerunner.se/pl/116-4500091/Skrivare/Epson-Expression-Photo-HD-XP-15000-priser

Av de butiker de föreslog kunde jag hitta bra papper hos Scandinavian Photo, men tyvärr inget betalningsalternativ som passade mig. Annars har jag handlat mycket av Cyberphoto, senast mina kameror. Fram tills jag hittar en lösning, kan jag använda Easy-PhotoPrint Editor, som jag har fått tips om. Nu har jag gett upp försöken att fortsätta använda gamla High Sierra, så nu sitter Catalina i min MacBook Pro i väntan på Big Sur, men när jag skrev ut ett par provbilder, fick jag ränder i höger kant av en bild i tvärformat. Det var högerkanten som kom ut sist när jag skrev ut bilden. Jag försökte en gång i Easy-PhotoPrint 1.50, sedan i 1.40. Det såg likadant ut på båda utskrifterna, men en sak märkte jag: jag kunde inte välja papperssort i programmet innan jag skrev ut. De där ränderna har förföljt mig ända sedan jag köpte min första (förra) bläckstråleskrivare, en Canon i560, år 2004. Min iX6550 är cirka 7 år gammal hos mig. Dessutom har jag fått ränder i utskrifterna från en i9950, en A3-skrivare, på min dåvarande arbetsplats, för länge sedan, men de försvann när jag använde Easy-PhotoPrint i den, precis som i min gamla i560, som jag lät köra till återbruket när den hade gjort sitt.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, bjoernowitsch säger:

....

Det jag sökte var......Pricerunner....

Av de butiker de föreslog kunde jag hitta bra papper hos Scandinavian Photo, men tyvärr inget betalningsalternativ som passade mig....

Men, det var tråkigt. ”Hittar inte program som passar, papper finns inte, betalningsalternativ passar inte”

Det verkar som företagen har svårt att uppfylla dina krav.

Hur vill du betala?

Scandinavian Photo har ju flera sätt

”I samarbete med Svea Ekonomi AB erbjuder vi kortbetalning, Swish, fakturabetalning, delbetalning, samt direktbetalning via internetbank. ”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...