Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta skärm Macbook Pro 2015


Skoglund
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan!


Jag kan inleda med att jag är en gnutta klumpig. 

 

Min skärm på min Macbook Pro 2015 är helt paj efter den har råkat åka i golvet från sänghöjd. Det är statiska ränder över skärmen och (dynamiska?)ränder som förflyttar sig hela tiden. 


Undrar nu, vart är det billigaste stället man kan byta skärmen på? Och är det ens värt att byta skärm när den var så billig som den var? (Köpte den för 5000) Är det smartare att bara hitta en ny runt samma pris?

 

Helst runt Göteborg med omnejd. Borås, Jönköping funkar också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte skärmen har uppenbara skador kan det vara GPU/logikkortet som är skadat. Hur som helst tycker jag nog att den näppeligen är värd att lägga ut verkstadspengar på. Kanske om du kan reparera själv och hitta billiga reservdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Om inte skärmen har uppenbara skador kan det vara GPU/logikkortet som är skadat. Hur som helst tycker jag nog att den näppeligen är värd att lägga ut verkstadspengar på. Kanske om du kan reparera själv och hitta billiga reservdelar.

Jag kan bifoga bild om du själv kan avgöra?

 

MVH Skoglund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Skoglund säger:

Jag kan bifoga bild om du själv kan avgöra?

 

MVH Skoglund

Det kanske kan hjälpa men du borde själv kunna se sprickor/krosskador. Svårt att utesluta det hur som helst även om man har en bild att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Det kanske kan hjälpa men du borde själv kunna se sprickor/krosskador. Svårt att utesluta det hur som helst även om man har en bild att titta på.

När jag köpte datorn så fick jag den till ett ypperligt pris på grund utav en kosmetisk skada uppe i högra hörnet på "bezeln" vet inte om det kan ha en påverkan på skärmen, men det tyder ju på oförsiktig användning redan innan jag köpte den. 

 

Bifogar bild via imgur: https://imgur.com/a/ezqMwoh

 

Sjukt smutsig skärm, ber om ursäkt för det.

Redigerad av Skoglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det kanske kan hjälpa men du borde själv kunna se sprickor/krosskador. Svårt att utesluta det hur som helst även om man har en bild att titta på.

Vet även att grafikkortet har strulat lite, med flickers av grönt, ibland har den öppnats med lila över hela skärmen men går snabbt över. 

 

Oroligt ljud från fläktarna, när de drar igång så är det inte bara "fläkt" ljud, utan de låter som att det är något som slår emot, typ risslande ljud, ibland knockande. 

 

Överväger egentligen att köpa ny. 

 

Går det annars att få ut det på försäkring så bröstar jag nog självrisken istället för och köpa ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Min bedömning är att du gör klokast i att söka en ny dator. 

Känner desamma där. Försöka få ut lite försäkringspengar om det går, blir och kika imorgon och sedan kolla efter ny. 

Tack för din input vilket fall, uppskattas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för specifikationer på den? Om det är en mer påkostad modell kan det eventuellt vara värt att laga den. Har du drulleförsäkring i hemförsäkringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...