Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
hassebro

Problem med Airport-verktyget

Rekommendera Poster

hassebro

Hej,

Jag har en Airport Time Capsule 3Tb kopplad till mitt modem, därefter en Time Capsule 3Tb i bridge mode, och två airport express som utökar mitt Wifi.

Allt fungerar bra, men efter uppgradering till Catalina börjar problemet. När jag öppnar Airport-verktyget har jag grönt på Internet men alla routrar kopplar inte upp, en gul triangel med ett utropstecken.

Internet fungerar alltså utmärkt, även Wifi, men jag har inte access till mina hårddiskar. Jag har kört Catalina sen start och installationen var på formaterad dator. Problemet har varit av typen Rysk roulett, ibland har allt fungerat och plötsligt inte och just nu inte. Tidigare surfade jag med min dator över Wifi och när jag bytte till Eternet fick jag full kontroll, men nu är problemet tillbaka ändå.

Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta.

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

En bild på hur det ser ut i AirPort verktyget skulle hjälpa att avgöra ifall du har det felkonfigurerat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Nu har jag kabel mellan mina men såhär ska det se ut när man har rätt inställningar för att utöka nätverket.

 

 

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 09.17.50.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hassebro

 AirPort verktyget hittar bara Internetbollen som är markerad grön , resten är grått med en gul triangel.

Internet fungerar över alla routrar, även Wifi.

Hur gör jag om jag vill kopiera bilden på AirPort verktyget? Ursäkta min okunnighet men jag har aldrig använt funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71
1 minut sedan, hassebro säger:

 AirPort verktyget hittar bara Internetbollen som är markerad grön , resten är grått med en gul triangel.

Internet fungerar över alla routrar, även Wifi.

Hur gör jag om jag vill kopiera bilden på AirPort verktyget? Ursäkta min okunnighet men jag har aldrig använt funktionen.

Du håller in CMD + SHIFT + 4

Markerar du den yta du vill ta skärmdump av.

Bifoga filen genom att trycka på "välj filer"

 

 

 

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 10.00.29.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hassebro

Idag lär jag mig 🙂 tack 

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 10.18.35.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Du kan hålla muspekaren över utropstecknet så får du ett meddelande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hassebro

Informationen jag får är ju motsägelsefull, jag använder ju alla routrar när jag kopplar upp mig, men jag kommer inte åt diskarna och saknar access till alla routrar. Så har det varit en tid och sen plötsligt kan allt fungera av och till. Skumt, misstänker i samband med nån uppdatering som är på auto parallellt med en omstart av systemet?

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 10.50.21.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Informationen är fullständigt logisk. Att du kan komma på internet beror på att du ansluter dig till ditt modem istället för dina Apple accesspunkter. Något har hänt med inställningarna. 

 

Den korrekta konfigurationen är att ditt modem ska bryggas och din Time Capsule Edet ska agera router och resten AB dina accesspunkter ska utöka nätverket.

 

Om jag vore du skulle jag se till att modemet är bryggat och att dess wifi-funktion är avstängd. Sen trycker du på "glöm" på alla enheter och startar om från början. Du konfigurerar dom en i taget till alla är anslutna korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hassebro

Nu ser det ut så här och jag har inte gjort nåt, det bara plötsligt fungerar, skumt. 

Jag har fiber så routern är uppkopplad  via ethernet, modemet har fyra utgångar och röd är internet, sen finns färgerna gul, grön och svart. Wifi finns inte på modemet men jag har Wifi när det börjar krångla. Är detta nåt som har göra med att jag bytt till Catalina?

Skärmavbild 2020-04-11 kl. 19.31.12.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hassebro

Jag ringde Apple support och det slutade med en ominstallation av Catalina, cmd r. Det löste problemet, allt fungerar nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...