Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro kan inte ansluta till publika nätverk


konow
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en MacBook Pro inköpt i slutet 2019 med macOS Catalina 10.15.3 där jag ända från början har haft problem med att ansluta till offentliga nätverk. Datorn fungerar felfritt med hemnätverk bl.a. mitt eget, hos vänner och även om man försöker koppla upp sig mot grannen. Däremot kan jag inte ansluta till offentliga nätverk exempelvis på universitet (eduroam), arbetsplatsen eller SJ-tågen. När jag har felsökt ser jag att många har problem med att man kan ansluta till nätverket men sen inte komma vidare i webbläsaren. För mig tar det dock stopp tidigare, redan när jag försöker ansluta får jag upp bifogad meddelanderuta "Kan inte ansluta till Wi-Fi-nätverket Namn". Har försökt med "Kör nätverksdiagnostik" utan framgång och googlat en del för att försöka hitta en lösning på problemet. Har bl.a. testat:

- Startat om Wi-Fi, datorn och uppdatera macOS.
- Startat i säkert läge.
- Skapat ny plats i nätverksinställningar och förnyat DHCP-tilldelning.
- Rensat bort nätverkskonfigurationer i Library/Preferences/SystemConfiguration som återskapas vid omstart.

Men ännu har jag inte nått någon framgång. I och med att det fungerar klockrent att ansluta till hemnätverk utgår jag från att det snarast rör sig om något mjukvaruproblem eller inställning som krånglar, även om jag inte besitter den högsta tekniska kompetensen. Jag vill naturligtvis få detta att fungera! Ännu mer i dessa tider när jag behöver datorn för distansmöten från exempelvis arbetsplatsen.

Har ni några idéer och lösningar på mitt problem? Jag vore evigt tacksam!

Skärmavbild 2020-04-03 kl. 12.34.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så måste ett certifikat installeras på datorn för att eduroam ska fungera.

Har du följt instruktionerna.

 

Citat

Vid onboardingen kommer ett certifikat att installeras på din enhet. Detta certifikat gör att du kan använda eduroam-nätverket såväl på Högskolan Dalarna, som på många andra platser i Sverige och internationellt. Eduroam finns på alla svenska lärosäten (och många utländska), samt på många tågstationer, flygplatser och vårdcentraler/sjukhus. Du installerar certifikatet genom att surfa till onboard.du.se och sedan följa den guide som finns där.

För att kunna genomföra onboardingen måste du vara ansluten till ett nätverk med internetaccess.  Befinner du dig på Högskolan Dalarnas Campus kan du ansluta din enhet till det särskilda onboarding-nätverk som finns i våra lokaler, med namnet onboard.

När du väl anslutit till ett nätverk och surfat till onboard.du.se är det bara att följa instruktionerna.

Utförligare instruktioner för specifika enhetstyper finner du nedan:

 

https://www.du.se/globalassets/global/manualer-support/eduroam_mac.pdf

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag har installerat certifikat och ska testa under morgondagen. Dock har det gått prima utan med föregående MacBook. Och sen kan ju rimligen certifikatet inte lösa problem med resterande offentliga nätverk (typ caféer osv)... Men håller tummarna för att eduroam ska fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inga framgångar med eduroam trots certifikat. Några mer idéer på lager? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...