Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Coops hemsida fryser min dator.


baconatte
 Share

Rekommendera Poster

Detta händer när jag loggar in på Coops hemsida. Banderollen börjar flimra och sedan fryser datorn och måste startas om. Har rensat cache och kärt en cleanmymac. Har förgäves försökt få tag på någon på Coop men helt omöjligt.  Finns det ngn här som kan hjälpa. Tillhör en riskgrupp och hade hoppats kunna börja näthandla men nu måste jag till affären.

system OS el capitan 10.11.6   browser safari 11.1.2

Skärmavbild 2020-04-02 kl. 11.10.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan uppgradera Mac OS X och därmed Safari får du använda en annan webbläsare. En så pass gammal Safari supportas inte längre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, baconatte säger:

 

system OS el capitan 10.11.6   browser safari 11.1.2

 

Safari är för gammal. Har haft liknande problem så jag uppgraderade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet kvarstår även med Firefox 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, baconatte säger:

Felet kvarstår även med Firefox 

Då kan det bero på hårdvaran. Har du någon mac som kanske har haft problem med GPU (grafikprocessorn)? Eller, bättre uttryckt, vilken mac har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Då kan det bero på hårdvaran. Har du någon mac som kanske har haft problem med GPU (grafikprocessorn)? Eller, bättre uttryckt, vilken mac har du?

Mac mini sent 2009 2,26 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

Skivkontroll Ua. Dock har jag märkt att skrivbordsbilden hoppar från E lcapitans bild till en gammal fd bild som numera är borttagen. Kollat annan sida "såhär ser du om grafikkortet är dött" och där finns liknande bilder.  Och det går inte att byta utan avancerad lödteknik så det är nog morsning och goodbaj för min macmini. Undrar vad  en macmini med taskigt GPU kan användas till . Lagring?

skivkontroll.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Precis idag har jag laddat ner Coops hemsida. Använder Catalina och en mini från 2018. Inga problem  för mig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Laddade" ner en ny mac mini istället. Mera lagring och snabbare. Den gamla hade i alla fall hängt med i 11 år. Några tips vad man kan göra med en gammal macmini? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Har rensat cache'..Har du gjort en säker start? Håller ner 'stor bokstav' vid start, logga in och starta sedan om normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Prova också att nollställa Parameter RAM, kan hjälpa vid hårdvarurelaterade fel eller allmänt konstiga fel som är svåra att härleda.

 

Gör så här:

Starta om datorn.

Håll nere ALT + CMD (Äppletangenten/kringla) + P + R

alltså fyra tangenter samtidigt

 

Datorn kommer då att starta om igen om du fortsätter att hålla nere tangenterna.

 

Släpp INTE tangenterna. Fortsätt att hålla dem nere tills datorn har startat om / "plingat till" en andra gång.

 

Om du blir osäker på om den har startat om en eller två gånger, fortsätt hålla nere en omstart till - det skadar inte datorn om det görs tre gånger heller.

 

Låt sedan datorn starta upp som vanligt och testa om det funkar bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt alla råd och ska göra ett sista försök. Gjorde en säker start och det hände konstiga saker ränder över skärmen helsvart nya ränder och till sist en vanlig bild. Funkar inte detta så blir det  att hämta nya macminin idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, baconatte säger:

Har följt alla råd och ska göra ett sista försök. Gjorde en säker start och det hände konstiga saker ränder över skärmen helsvart nya ränder och till sist en vanlig bild. Funkar inte detta så blir det  att hämta nya macminin idag.

Jag tror fortfarande på dålig GPU. Eventuellt kan du testa en annan bildskärmskabel, om du har en sådan. Någon lödning kan ha släppt någon annanstans, förstås, men det är knappast värt att felsöka och laga. Datorn är gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter pramomställning och säker start fungerade det. Men Testade sedan att stänga sv och gå in på hemsidan igen och då var felet tillbaka. Så det hämtas nog ny dator idag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, baconatte säger:

"Laddade" ner en ny mac mini istället. Mera lagring och snabbare. Den gamla hade i alla fall hängt med i 11 år. Några tips vad man kan göra med en gammal macmini? 

Starta en ny sport: Kast med MacMini...? Den är så gammal att det är inget att hålla på med. From 2011 så är det ide då Apple gjorde en rejäl uppgradering på ca 100% i prestanda mot året tidigare. Före 2011 är det mest att betrakta som återvinningsmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

628708997_Skrmavbild2020-04-03kl_20_54_25.thumb.png.26e44a8e1fc1e5d91156cafbe955c80d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

628708997_Skrmavbild2020-04-03kl_20_54_25.thumb.png.26e44a8e1fc1e5d91156cafbe955c80d.png

Extra leveranstid? Ska pensionisterna vänta två dagar extra?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...