Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstig fläck på MacBook Pro skärm


Nmax
 Share

Rekommendera Poster

Hej. 
Har fått några konstiga fläckar på min skärm. Den ena hände idag när jag tog en fuktad microfiber duk. Skickar bilder så hoppas att någon har en lösning eller om det är kört. Den är från sent 2013

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något man kan göra åt det? Ringde Apple support, men dem sa att den vara tyvärr lite för gamla för deras utbytesprogram där dem reparerade skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns inget att göra för att fixa existerande skärm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem också... Synd då det gör det omöjligt att sälja vidare datorn när man ska köpa en ny.

IMG_4454.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, PhryxuZ säger:

Jag har samma problem också... Synd då det gör det omöjligt att sälja vidare datorn när man ska köpa en ny.

IMG_4454.JPG

Har du kollat vad ett skärmbyte kostar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte precis sälja min också... läste någonstans att det kostar typ 4000 kanske. Inte värt det tycker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Nmax säger:

Jag tänkte precis sälja min också... läste någonstans att det kostar typ 4000 kanske. Inte värt det tycker jag. 

Mycket mer. 4000Kr täcker precis inpriset på en ny 13" retinaskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa, finns en videor på youtube där folk testar allt från baby våtservetter till listerine munskölj. Och det funkar för dem, men frågan är om det är värt att chansa kan ju gå åt skogen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Nmax säger:

men frågan är om det är värt att chansa kan ju gå åt skogen också.

Vad har du att förlora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nackdelen med att "tvätta" bort antireflexbehandlingen är att skärmen blir känsligare för ljus och du kommer uppleva mer reflexer. Att ha datorn utomhus kan du i stort glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Nackdelen med att "tvätta" bort antireflexbehandlingen är att skärmen blir känsligare för ljus och du kommer uppleva mer reflexer. Att ha datorn utomhus kan du i stort glömma.

Japp det var de jag med läste så vet inte.Får väl behålla den tänkte sälja den och köpa en iPad pro. Men nu sket det sig ?som tur så är det i kanten av datan så själva skärmen störs inte av det.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, PhryxuZ säger:

 

 

Jag tänker nog försöka mig på det här och se vad man får för resultat. 

 

Skulle det också kunna löna sig att köpa till en sån här efter för att minska reflexer?
https://monifilm.com/snap-to-hide-2-magnetic-privacy-screen-protector-apple-macbook-air-pro/

Skriv gärna efter du testat. Om du nu ska testa det. Vet inget om sådan screen protector tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade personligen, om det försvunnit mycket av behandlingen putsat bort resterande också. Visst kommer det blänka mer om skärmen men hellre det än att det ser fördjävligt ut. Väljer man att göra det bör man läsa på om det så man hittar en metod som fungerar bra. Går att repa och skada skärmen om man använder fel grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sådan här fall är det en fördel att vara aktiv på forum/nyhetssidor då får man reda på dom olika serviceprogram Apple har. Jag fick skärmen bytt på min MBP mid 2014 på våran lokala Apple certified service provider (innan dom gick i konkurs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej det finns inget att göra för att fixa existerande skärm. 

Intressant kommentar, den antyder lite lagom implicit att det går att fixa ej existerande skärmar.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Intressant kommentar, den antyder lite lagom implicit att det går att fixa ej existerande skärmar.

Förstod att någon skulle kommentera min formulering och jag gissade att det stod mellan @Alix eller du. 

 

Så berätta för mig hur man kan fixa existerande skärmar. Att gnugga bort kvarvarande antireflex anser inte jag vara en fix utan nödlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Förstod att någon skulle kommentera min formulering och jag gissade att det stod mellan @Alix eller du. 

 

Så berätta för mig hur man kan fixa existerande skärmar. Att gnugga bort kvarvarande antireflex anser inte jag vara en fix utan nödlösning.

Det går ju inte, enligt dig. Jag roar mig bara, i denna den svåraste av  tider, med att spela lite dummare än jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det går ju inte, enligt dig. Jag roar mig bara, i denna den svåraste av  tider, med att spela lite dummare än jag är.

Det behöver du inte säga två ggr. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en liten uppdatering på hur det går för mig. Ni kan se bilder på hur skärmen såg ut före tidigare i tråden. 

 

Såhär långt har jag alltså kommit efter 10-15 minuters gnuggande, så detta får nog bli ett projekt för några dagar framåt.

 

Skärmavbild_2020-04-01_kl._20_00_03.png

Redigerad av PhryxuZ
Bifogade bilden
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
14 timmar sedan, PhryxuZ säger:

Här kommer en liten uppdatering på hur det går för mig. Ni kan se bilder på hur skärmen såg ut före tidigare i tråden. 

 

Såhär långt har jag alltså kommit efter 10-15 minuters gnuggande, så detta får nog bli ett projekt för några dagar framåt.

 

Skärmavbild_2020-04-01_kl._20_00_03.png

För att skoja till det - hoppas att det löser sig... 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-04-01 på 18:58, PhryxuZ säger:

Här kommer en liten uppdatering på hur det går för mig. Ni kan se bilder på hur skärmen såg ut före tidigare i tråden. 

 

Såhär långt har jag alltså kommit efter 10-15 minuters gnuggande, så detta får nog bli ett projekt för några dagar framåt.

 

Skärmavbild_2020-04-01_kl._20_00_03.png

Kör du på listerine??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter över 1 timmes skrapande igår kväll har jag nu kanske kommit 70-80% av skärmen. Hade jag vetat hur mycket arbete det här krävde hade jag knappt börjat med detta. ? 

 

Av någon anledning går det väldigt lätt att få bort lagret runt kanterna, medan mitten av skärmen kräver mångdubbelt mer putsande. 

 

Det gick inte att få en bra bild då denna är tagen på kvällen utan solljus, men ni ser hur långt jag har kommit just nu. 

 

Resultatet ser dock ut att bli riktigt bra! Jag borde bli klar under helgen så det kommer en bild till då så får ni se slutresultatet. 

Skärmavbild 2020-04-03 kl. 20.59.02.png

Skärmavbild_2020-04-03_kl._20_58_50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...