Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air 2020 med i3 eller i5 - eller MacBook Pro 13?


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Vilken beslutångest jag fick. i3 eller i5. Är i behov av en dator nu så kan inte tänka för länge (eller ja, leveranstiden får man ju vänta på). Det lutar åt i3 eftersom den ska vara tillräcklig för mina ändamål och bör vara svalare. Samtidigt vill jag kanske inte anta att i5 är så mycket varmare, men när jag läser runt så verkar folk ändå säga att MBA blir avsevärt varm med i5 (vilket gör att den inte presterar som MBP 13 med fyrkärnig). Så jag tänker att MBA kanske ger en bättre upplevelse med i3.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
53 minuter sedan, Jane Doe säger:

Vilken beslutångest jag fick. i3 eller i5. Är i behov av en dator nu så kan inte tänka för länge (eller ja, leveranstiden får man ju vänta på). Det lutar åt i3 eftersom den ska vara tillräcklig för mina ändamål och bör vara svalare. Samtidigt vill jag kanske inte anta att i5 är så mycket varmare, men när jag läser runt så verkar folk ändå säga att MBA blir avsevärt varm med i5 (vilket gör att den inte presterar som MBP 13 med fyrkärnig). Så jag tänker att MBA kanske ger en bättre upplevelse med i3.

Nu kan jag inget om förbränningsmotorer men man kan väl anta att en stor motor drar mer bränsle och blir varmare än en liten? Är det inte viktigt för dig med stor motor så köp en i3.Du har ju redan sagt att 8 GB räcker. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Nu kan jag inget om förbränningsmotorer men man kan väl anta att en stor motor drar mer bränsle och blir varmare än en liten? Är det inte viktigt för dig med stor motor så köp en i3.Du har ju redan sagt att 8 GB räcker. :) 

Inget emot en stor motor, men inte i bekostnad på värmeutvecklingen (ok med att det drar mer bränsle dock). Ja, 8 GB har jag redan bestämt mig för. Antar jag bör välja i3 då för att inte riskera för hög värme. Kul liknelse med förbränningsmotorer. ?

 

Alltid nervigt att köpa nytt och dyrt. Även om det är den billigaste Mac så är det ändå mycket pengar. Känns som rätt beslut dock i min nuvarande ekonomiska situation. Förhoppningsvis kan jag komplettera med något bättre längre fram i tiden när ekonomin tillåter (och om behovet finns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli tråkig går det inte att jämföra på det sättet. Ja det är logiskt utifrån vissa förutsättningar. Men 20+ års erfarenhet säger att i princip kan i5-an vara tystare och svalare än i3-an helt beroende på de tekniska lösningarna och den inre designen på produkten. Det enda som går är att läsa sig till vad folk skriver som har erfarenhet av de aktuella datorerna och/eller gå till en Apple store och prova själv.

...

En motorjämförelse som är mer logisk är att en större motor inte behöver jobba lika hårt för att utföra ett arbete som en liten motor måste göra och därför blir både tystare och svalare.......

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Med risk för att bli tråkig går det inte att jämföra på det sättet. Ja det är logiskt utifrån vissa förutsättningar. Men 20+ års erfarenhet säger att i princip kan i5-an vara tystare och svalare än i3-an helt beroende på de tekniska lösningarna och den inre designen på produkten. Det enda som går är att läsa sig till vad folk skriver som har erfarenhet av de aktuella datorerna och/eller gå till en Apple store och prova själv.

...

En motorjämförelse som är mer logisk är att en större motor inte behöver jobba lika hårt för att utföra ett arbete som en liten motor måste göra och därför blir både tystare och svalare.......

Jag vet inte om någon har jämfört i3 med i5 i senaste MBA. Att prova själv i butik är av uppenbara skäl inte aktuellt just nu (lever ihop med en person i en riskgrupp). Blir att köpa den osedd även om jag har pillat på föregående MBA i butik. Att pilla säger ju inte så mycket dock, det är ju inget stresstest. Det enda jag vet efter att ha varit i butik är att den är skönare att vila armlederna på än MBP.

 

Det jag tänker är att eftersom kylaren inte har ändrats från föregående MBA är att den inte har bättre möjligheter att kyla (såsom MBP). i3 ska ju vara mindre kraftfull och energisnål processor. Så jag tänker, eftersom både i3 och i5 är av senaste generation, att i3 borde vara mindre varm för att den helt enkelt inte kräver lika mycket.

 

Förstår dock vad du skriver. Dock verkar ju folk skriva att i5 faktiskt blir "för" varm, så du menar att i3 alltså skulle kunna bli ännu varmare? Det låter ju inte bra...

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Jane Doe säger:

Förstår dock vad du skriver. Dock verkar ju folk skriva att i5 faktiskt blir "för" varm, så du menar att i3 alltså skulle kunna bli ännu varmare? Det låter ju inte bra...

Vad jag skriver är att man inte kan jämföra en Air 2020 med en Air från 2018 eller tro att i3 måste vara svalare än i5 ENBART baserat på siffror i specifikationen. Därför testar man för att se OM det förhåller sig så. Ofta är det så men inte alltid. Macar är dyra saker och jag skulle inte basera mitt inköp på att "det är nog så".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Vad jag skriver är att man inte kan jämföra en Air 2020 med en Air från 2018 eller tro att i3 måste vara svalare än i5 ENBART baserat på siffror i specifikationen. Därför testar man för att se OM det förhåller sig så. Ofta är det så men inte alltid. Macar är dyra saker och jag skulle inte basera mitt inköp på att "det är nog så".

Om kylaren inte har ändrats i MBA så borde man väl kunna jämföra med föregående modell. Visserligen bör ju en ny generation processorer vara bättre/effektivare, men föregående MBA är ju inte precis lastgammal. Dock hade väl föregående MBA ingen fyrkärnig processor att jämföra med vilket är det jag står mellan.

 

Jag har ingen möjlighet att testa och jag vet inte om någon kommer att lägga ut någon sådan jämförelse. Folk verkar mer intresserade av i5 känns det som. Kanske fråga Apple support eller Macforum via mail om de vet något om temperaturerna?

 

Sen angående M3 i MacBook 12 så känns det ändå som att MBA inte borde ha sämre egenskaper att kyla ner än den, och M3 är ju en äldre processor än i3. Så spontant bör den inte vara varmare än den. Jag vet dock inte hur varm M3 var i MacBook 12 så det säger mig inte så mycket heller. Det enda jag hörde om den var att den var tyst, men hört att MBA ska vara det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Jane Doe säger:

Om.......

Man kan spekulera till man faller död ner. default_laugh.png.3c774024140cdf886737c84565afe7f7.png Ta vara på de fakta du lyckats samla ihop och gör ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Man kan spekulera till man faller död ner. default_laugh.png.3c774024140cdf886737c84565afe7f7.png Ta vara på de fakta du lyckats samla ihop och gör ett val.

Jo, men ju mer jag läser desto mindre säker blir jag. När man läser på MacRumors så blir man rädd när alla pratar om hur varm den blir, de länkar artiklar som påstår att fläkten låter mycket också. Suck. Inte vad jag vill läsa när jag ska köpa. De skriver mest om i5 men det är för att flest köper och testar den.

 

Nästan jag får kalla fötter och överväger invänta nya MBP 13 trots att det äter mer på min budget. Basmodellen av MBP kostar ju strax över 16k. Menar inte att jag köper nuvarande men en ny modell lär väl kosta detsamma. När den nu kommer ens... Delar just nu dator och det är inte kul.

 

Jobbigt också att inte veta under vilka omständigheter den blir varm och väsnas. Att bara skriva "videoredigera" säger ju inte så mycket utan att veta vilka filer det rör sig om eller vilket program. Det är ju skillnad på att videoredigera i Final Cut Pro X och Adobe Premiere Pro exempelvis. Osäker på om det är skillnad mellan iMovie och Final Cut Pro X (mer än funktioner). Sen undrar jag om 4K videofiler från iPhone är så tungt? För de säger ju hela tiden att "funkar för 1080p" men menar de verkligen från en iPhone då? Ganska stor skillnad på 4K videofiler från iPhone och 4K videofiler från Sonys kameror som är true 4K. Många människor har telefoner med möjlighet att filma i 4K, men inte många har några tunga kameror med 4K. Jag tror inte att proffs med proffskameror behöver fråga om sånt här heller...

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-31 på 07:50, sevensleeper säger:

Håller helt med och vill addera: det är därför jag tycker man ska köpa 16 GB RAM istället för 8. Det finns en morgondag också.

Precis. Därför jag byter in min ipad pro 12.9 3:e gen mot 12.9 4:e gen (Öppet köp) För att få extra ram, inte för att jag behöver det nu men för morgondagen. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
14 timmar sedan, cokeman säger:

Precis. Därför jag byter in min ipad pro 12.9 3:e gen mot 12.9 4:e gen (Öppet köp) För att få extra ram, inte för att jag behöver det nu men för morgondagen. ?

Exakt. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sen denna tråd startades har det kommit en ny MBP 13, samt att det nu finns en del jämförelser mellan MBA i3, MBA i5 och nya MBP 13. 

 

Värt att notera också är att det ä betydligt billigare att uppgradera ramminnet till 16 GB på MBP 13 än på MBA, antagligen för att MBA har snabbare minne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...