Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air 2020 med i3 eller i5 - eller MacBook Pro 13?


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Jag undrar om basmodellen av MacBook Air 2020 med i3 processor (dubbelkärnig) och 8 GB RAM duger för webbsurfing, streaming, enkel foto- och videoredigering (1080p/4K filer från iPhone i iMovie) samt lite webbutveckling (bara installationer av t.ex. WordPress lokalt före publicering på webbhotell).

 

Jag kan också välja i5 processor (fyrkärnig) alternativ 16 GB RAM. Är inte i5 processor mer värt än 16 GB RAM? Jag har aldrig haft problem med 8 GB tidigare som i att program stängs eller flikar stängs, så jag tror antalet program eller flikar som jag har uppe samtidigt inte är överdrivet.

 

Är basmodellen av MacBook Pro 13 bättre än MacBook Air med i5 processor? Vill inte köpa aktuell MacBook Pro 13 på grund av tangentbordet, men det kommer kanske ny i år. Om priset inte höjs så kanske det kan funka för min budget, men det blir tight.

 

Dock föredrar jag formfaktorn hos MacBook Air (gillar att den är tunnare framtill där man vilar sina armleder) och jag ogillar fläktljud. Samtidigt hört att MacBook Pro har bättre kylning så jag vet inte hur jag ska tänka.

 

Frågan är väl om det jag gör påfrestar MacBook Air särskilt mycket. Tycker alla som snackar om videoredigering på MacBook Air använder tunga 4K-filer från systemkameror eller sjuka Red-kameror (ibland 8K), vilket alltså inte är mitt ändamål. Jag kommer inte ens använda proffsprogram som Final Cut Pro X utan bara iMovie. Klippen kommer inte vara flera timmar långa heller utan allt från några minuter till kanske max 10-15 min skulle jag tro. Fotoredigering skulle kanske bara ske i Apples egna fotoprogram, så inget Photoshop heller.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den kommer räcka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Jane Doe säger:


Menar du basmodellen med i3? ?

 

Ja den kommer räcka. Du kommer också kunna redigera stora RAW-filer och 4K filmer från andra källor än iPhone. Men räkna då med att den kommer bli varm och att fläkten kommer rusa.

Eftersom den har passiv kylning,dvs fläkten blåser inte direkt på kylflänsarna,kommer den gå varmare än en MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Som lappen sa, den kommer att räcka (basmodellen). Men, om man köper en ny dator 2020 så tycker jag absolut inte att man ska ha 8 GB RAM, jag hade köpt 16 GB. När jag köpte en ny MBP 2013 så hade den 16 GB RAM, det är 7 år sedan... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första Macbook 13” hade 16Gb. Jag köpte den svarta värstingmodellen. :) Nu har jag en MBP med 8, jag klarar mig och tror det beror mycket på att det är en SSD. 16Gb var framförallt ett måste med vanlig hårddisk för med för lite minne så lades mycket ut på hårddisken. Nu med SSD så gör det inte så mycket. 
 

Jag redigerar foton i Affinity Photo och Pixelmator, redigerar filmer i iMovie. (Sitter och klipper bl a material från föreläsningar som ska utgöra grunden för digitala utbildningar). 

 

Jag klarar mig faktiskt med 8Gb och trot du kommer att göra det med. 
 

Om du klippte långfilmer eller sysslade professionellt med musik med många mjukvarusynthar, då skulle jag absolut rekommendera 16Gb. Men det du listar är ju mest typ vanlig hemma eller hobbyanvändning. 
 

Det går en massa rykten nu om en ny MBP till sommaren, men med tanke på covid-19 och störningar pga det så kan det ju bli senare. 
 


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog att satsa på basmodellen då. Just 16 GB RAM hade jag nästan redan uteslutit att det inte behövdes för det jag gör eller på MBA (känns vettigare på en MBP). Dock var jag lite tveksam på om jag skulle välja i3 eller i5, men i3 blir väl tillräckligt för mig. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en hastig titt så ser jag att Air i3 har dubbelkärnig processor medan i5 har fyrkärnig processor. Årets ( 2020 ) i5 är i runda slängar 50% bättre än fjolårets och det var mycket länge sedan Apple förbättrade Air så mycket. Att lägga till den i basmodellen kostar 1500:- och jag skulle säga att det är värt det hela dagen lång. Du kanske inte behöver det nu men den kommer att orka mycket längre in i framtiden. Operativsystemen växer och programmen lika så med mer funktioner och finesser.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Efter en hastig titt så ser jag att Air i3 har dubbelkärnig processor medan i5 har fyrkärnig processor. Årets ( 2020 ) i5 är i runda slängar 50% bättre än fjolårets och det var mycket länge sedan Apple förbättrade Air så mycket. Att lägga till den i basmodellen kostar 1500:- och jag skulle säga att det är värt det hela dagen lång. Du kanske inte behöver det nu men den kommer att orka mycket längre in i framtiden. Operativsystemen växer och programmen lika så med mer funktioner och finesser.

Jo, jag vet att i3 är dubbelkärnig och i5 är fyrkänig. Många som säger att i5 är värt det. Fast om det inte har betydelse för det jag gör så kanske i3 duger. De som har tagit i5 har liksom visat hur de kan videoredigera tunga grejer, vilket kanske inte är mitt ändamål.

 

Det jag främst tänker på är om i5 är mer resurskrävande än i3 å alltså gör datorn mer varm? Annars är MBA väldigt tyst som jag har förstått det.

 

Min budget tillåter i5 eller 16 GB RAM, men inte både och. Känns dock som att 16 GB RAM inte är värt det för mig i en MBA. Lite mer osäker på i5. Grafiken har ju fått ett lyft i nya MBA också.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Prisjakt skriver man att MBA med i3 har Intel Iris Plus Graphics G4 och att MBA med i5 har Intel Iris Plus Graphics G7. Om man uppgraderar till i5, får man G4 eller G7 då? Har inte råd eller behöver betala för 512 GB SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Jane Doe säger:

Jo, jag vet att i3 är dubbelkärnig och i5 är fyrkänig. Många som säger att i5 är värt det. Fast om det inte har betydelse för det jag gör så kanske i3 duger. De som har tagit i5 har liksom visat hur de kan videoredigera tunga grejer, vilket kanske inte är mitt ändamål.

 

Dubbla prestandan för 1,500:- är oemotståndligt för mig. 9 gånger av tio skiljer det 10-20% mellan den billiga och den dyrare processorn och då är det inte värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att du skall ha den några år så då hade jag nog valt i5:an och 16GB ram, mer framtidssäkert. Värt att spara ihop lite mer pengar någon månad istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns flera ovanligt både intressanta och svåra frågeställningar i detta. Normal är ju svaret i princip alltid att välja mer RAM framför bättre processor. Men nu är steget mellan i3 och i5 ovanligt stort. Svårt val helt enkelt. 
 

Hur stort steget är till instegsmodellen av MBP Tors jag inte svara på, men skulle vara intressant att höra vad andra tycker. Sedan ska du absolut inte köpa en MBP 13” pga tangentbordet. Jag har en själv och det är helt värdelöst. 
 

Jag väntar på uppgradering av 13” då den med 99,999% kommer med nytt tangentbord. Då ska jag jämföra den mot en MBA. Jag tycker MBA borde räcka för mig. Handlar mer om känslan i att MBP är på riktigt. Larvigt? Ja! Påverkar det mig? Ja! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
17 timmar sedan, Axelman säger:

 Du kanske inte behöver det nu men den kommer att orka mycket längre in i framtiden. Operativsystemen växer och programmen lika så med mer funktioner och finesser.

Håller helt med och vill addera: det är därför jag tycker man ska köpa 16 GB RAM istället för 8. Det finns en morgondag också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig rätt säker nu på att 8 GB kommer att räcka länge för mig. Märker inte ens av problem med 4 GB RAM på en Windows-laptop (dock redigerar jag inget då den inte har iMovie som jag föredrar). Haft 8 GB också tidigare. Dock gör jag allt annat som webbsurfing, streama och lite webbutveckling. Satt ihop några klipp för länge sedan vilket inte var något problem, men det var korta 1080p klipp från en Pixel-telefon. Då har laptopen i övrigt låga specifikationer (i3).

 

Överväger dock att välja i5 framför i3, får tänka lite.

 

För övrigt känner jag inte för att köpa dyrt "inför framtiden" då jag märkt att allt går så snabbt inom teknikvärlden. Den dagen jag av någon anledning skulle behöva mer så köper jag kanske något nyare och kraftfullare. Hade jag valt MBP så hade det känts vettigare att köpa 16 GB RAM då den är menad för kraftfullare saker. 8 GB känns ändå rimligt i en MBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Apples hemsida, när man ska välja konfiguration, skriver de följande om RAM:

 

Citat

"Ju mer minne du har i din Mac desto fler appar kan du använda samtidigt och desto högre prestanda får du i apparna. Om du planerar att köra flera proffsappar samtidigt är det en bra idé att maximera minnet."

 

Kör sällan många appar samtidigt. Det kanske rör sig om iMovie och webbläsaren samtidigt eller något annat program och webbläsaren samtidigt.

 

iMovie ses väl inte som en proffsapp heller.

 

Självklart vill jag inte snåla på något viktigt, men jag uppfattar inte 16 GB RAM som viktigt i MBA. Skulle jag köpa det bästa för framtiden skulle det väl vara en MBP 16, men i dagsläget har jag absolut inte så stora behov. Dessutom föredrar jag formfaktorn hos MBA. Känns då vettigare att köpa bättre den dagen jag absolut behöver det, då finns säkert pengarna också.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Jane Doe säger:

Jag känner mig rätt säker nu på att 8 GB kommer att räcka länge för mig. Märker inte ens av problem med 4 GB RAM på en Windows-laptop (dock redigerar jag inget då den inte har iMovie som jag föredrar). Haft 8 GB också tidigare. Dock gör jag allt annat som webbsurfing, streama och lite webbutveckling. Satt ihop några klipp för länge sedan vilket inte var något problem, men det var korta 1080p klipp från en Pixel-telefon. Då har laptopen i övrigt låga specifikationer (i3).

 

Överväger dock att välja i5 framför i3, får tänka lite.

 

För övrigt känner jag inte för att köpa dyrt "inför framtiden" då jag märkt att allt går så snabbt inom teknikvärlden. Den dagen jag av någon anledning skulle behöva mer så köper jag kanske något nyare och kraftfullare. Hade jag valt MBP så hade det känts vettigare att köpa 16 GB RAM då den är menad för kraftfullare saker. 8 GB känns ändå rimligt i en MBA.

Hoppas du blir nöjd. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde mig precis att i3 är en Y-processor och i5 är en U-processor. Vet att fyrkärnig är bättre än dubbelkärnig, men tänker hela tiden på värmen/ljudet. Förstår att den är tyst men jag vill ju inte att den ska bli för varm heller. Funderar på om i3 inte är mindre krävande och därmed gör datorn mindre varm? Visserligen inte lika kraftfull som en i5 då men det jag gör är ju inte så resurskrävande. Föredrar att något tar längre tid än att datorn blir för varm, om jag uttrycker mig så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på Y och U processor och fann denna artikel: https://www.windowscentral.com/intel-y-series-vs-u-series-cpus

 

Artikeln är från 2017 men här skriver man i varje fall följande:
 

Citat

 

What is the power difference between Y-Series and U-Series processors?

 

One of the main reasons why Y-Series CPUs are so popular is that they suck up about a third of the power as standard U-Series CPUs. When you're running off of a battery, that can make a huge difference.

 

To get technical, the thermal design power (TDP) of the Y-Series CPUs is 4.5W, as opposed to 15W in the U-Series CPUs. Although there are fanless options in laptops with both series of CPUs, you're going to get less heat and a longer battery life (assuming batteries are the same size) from the Y-Series.

 

Citat

Intel Y-Series vs. U-Series CPUs: TL;DR

 

In summary, Y-Series CPUs suck up less power and don't emit as much heat, don't have as much graphics oomph, and generally won't perform to the same level as the U-Series. That's not to say that the Y-Series isn't a great option — it is.

Just batteritiden är inte så viktig för mig men absolut värmen. Jag hatar både värme och oljud. Det är egentligen det som får mig att tveka på att välja i5. Speciellt om i3 duger för det jag gör som några skriver i tråden. Då tar jag mycket hellre mindre värme (och mer batteritid). Jag arbetar inte under tidspress heller så hur snabbt något går är av mindre intresse, så länge det går inom rimliga gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, Jane Doe säger:

Sökte på Y och U processor och fann denna artikel: https://www.windowscentral.com/intel-y-series-vs-u-series-cpus

 

Artikeln är från 2017 men här skriver man i varje fall följande:
 

Just batteritiden är inte så viktig för mig men absolut värmen. Jag hatar både värme och oljud. Det är egentligen det som får mig att tveka på att välja i5. Speciellt om i3 duger för det jag gör som några skriver i tråden. Då tar jag mycket hellre mindre värme (och mer batteritid). Jag arbetar inte under tidspress heller så hur snabbt något går är av mindre intresse, så länge det går inom rimliga gränser.

Jag har en Macbook med en M3-processor i, den är fläktlös så datorn är tyst om det är viktigt för dig. Jag har redigerat både bilder och film på den, enklare grejer och det funkar bra. Till tyngre grejer använder jag min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Tillägg till ovan, det här är spec:en och programmen är Photoshop respektive iMovie.

Screenshot 2020-03-31 at 15.20.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sevensleeper säger:

Tillägg till ovan, det här är spec:en och programmen är Photoshop respektive iMovie.

Screenshot 2020-03-31 at 15.20.49.png

Yes, kollade det när du nämnde din dator. Hur varm upplever du att den blir? Kommer nog använda Apples egna fotoredigerare och iMovie då.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Jane Doe säger:

Yes, kollade det när du nämnde din dator. Hur varm upplever du att den blir? Kommer nog använda Apples egna fotoredigerare och iMovie då.

Just under redigeringen så upplever jag inte att det blev varm alls. Däremot höll jag i ett Teamsmöte nu på min Macbook med 7 deltagare där alla var med via video. Jag var dessutom den som presenterade alla dokument. Efter 2 timmars möte så var den lite varm, absolut. Svårt att säga exakt hur varm. Några minuter efter mötet så var den normal igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara "partykrachare" så är det vanskligt att jämföra olika årsmodeller eftersom det inte är samma grejjor på insidan. En årsmodell kan kännas kallare än en annan beroende på olika tekniska lösningar och fläktarna kan susa olika mycket vid samma belastning. Eftersom detta med värme är väldigt viktigt för dig, Jane Doe, så påpekar jag det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Med risk för att vara "partykrachare" så är det vanskligt att jämföra olika årsmodeller eftersom det inte är samma grejjor på insidan. En årsmodell kan kännas kallare än en annan beroende på olika tekniska lösningar och fläktarna kan susa olika mycket vid samma belastning. Eftersom detta med värme är väldigt viktigt för dig, Jane Doe, så påpekar jag det.

Det säger mig inte så mycket. Undrar ändå om inte i3 är svalare än i5. MBA har ju inte samma möjligheter att kyla ner som MBP. Därför jag funderar på om i3 lirar bättre i MBA än i5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...