Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera och köra os på extern ssd


Bugs Bunny
 Share

Rekommendera Poster

Skulle bli tacksam för lite input här. Jag har Macbook pro tidig 2011 och Samsung T5 ssd kör time machine nu

och vill köra hela baletten på T5:an usb hur göra?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bugs Bunny säger:

Skulle bli tacksam för lite input här

 

Macbook pro tidig 2011

 

Samsung T5 ssd

 

kör time machine nu

 

vill köra hela baletten på T5:an usb

 

hur göra?

Jag klonade över alltihop från interna till min T5 med hjälp av Superduper. Tyvärr måste jag hålla inne ALT varje gång jag startar datorn för att kunna boota T5 som operativsystemet ligger på. Har inte lyckats radera EFI-boot på interna disken så den används numera av Time Machine. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta och använda ssd:n som intern hårddisk?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Bugs Bunny säger:

Skulle bli tacksam för lite input här. Jag har Macbook pro tidig 2011 och Samsung T5 ssd kör time machine nu

och vill köra hela baletten på T5:an usb hur göra?

Fattar inte riktigt hur du menar. Den interna hårddiskbussen tillåter en SSD att köra 500 MB/s läs och skriv. Men USB 2 på din MBP är av den gamla låååångsamma typen vilket gör att en SSD inte klarar mer än säg 60 MB/s vilket är värdelöst. Du kan ju köra FireWire men sådana hårddiskar är sällsynta idag men ger bara dubbla farten. Går du via Thunderbolt kan du få upp hastigheten på en extern SSD till 350-400 MB/s vilket är i stort sett lika bra som att montera SSD internt.

...

TimeMachine (TM) ska köras externt och på den disken ska inget annat ligga än TM. Eftersom den sköter sig själv i bakgrunden helt tyst gör det inget om den går sakta via USB. Min uppsättning just nu i min iMac 2013 är Samsung Evo SSD i iMacen och en billigare SSD enbart för TM. Jag har USB 3 som kom 2012 på alla Macar och som är nästan lika snabbt som Thunderbolt.

...

Så att köra OS X externt går lika bra tekniskt sett som internt. Men att köra via USB 2 är en otroligt dålig ide. Det kan gå långsammare än att köra OS X på en intern vanlig mekanisk hårddisk. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Bugs Bunny säger:

Vill ej ändra i original hårdvara

Det är ju som att säga att du aldrig skulle reparera bilen för att du aldrig vill ändra i originalhårdvara. 

 

Datorn är ju ändå 9 år gammal och egentligen pensionerad. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant men macen är ej i behov av reparation. Syftet är att avlasta mekaniska hårddisken för att skjuta upp pensioneringen.

 

Sen är väl en bil knappt jämförbar med en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en iMac sent 2012 och extern SSD T5, fungerar bra tycker jag, har ju då USB 3, vilket gör att hastigheten ligger på 5 Gbit/s. Behöver inte hålla ner alt när jag startar, har du kollat om du kan se den i startskiva i inställningar. Du kanske bara behöver ändra där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Bugs Bunny säger:

Sant men macen är ej i behov av reparation. Syftet är att avlasta mekaniska hårddisken för att skjuta upp pensioneringen.

 

Ett för mig märkligt uttalande. Det är relativt enkelt att byta den interna hårddisken och prestandavinsten är betydande och att ha OS X på en extern hårddisk när det gäller bärbart är ganska tveksamt rent praktiskt. En Mac från 2011 är helt ok prestandamässigt än. De svaga punkterna är den mekaniska hårddisken och brist på RAM-minne. Förutom att grafiken suger till det mesta utom Tetris. Men en 2011 med SSD och max RAM kommer att fungera länge än. Din MBP kan ta 16 GB RAM om du känner att det du har är för lite. En SSD snabbar också på hanteringen av tillfälliga filer nåt enormt så SSD är bra för mycket.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, RonnieL säger:

Jag kör med en iMac sent 2012 och extern SSD T5, fungerar bra tycker jag, har ju då USB 3, vilket gör att hastigheten ligger på 5 Gbit/s. Behöver inte hålla ner alt när jag startar, har du kollat om du kan se den i startskiva i inställningar. Du kanske bara behöver ändra där. 

Du kommer att ha ca 400 MB/s läs och skriv med en extern T5. Med samma disk 500 MB/S internt. Skillnaden är försumbar upplevelsemässigt. Du måste mäta för att se skillnaden. Använd gärna Black Magic Disk Speed test så får du se faktiska siffror på hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Axelman säger:

Ett för mig märkligt uttalande. Det är relativt enkelt att byta den interna hårddisken och prestandavinsten är betydande och att ha OS X på en extern hårddisk när det gäller bärbart är ganska tveksamt rent praktiskt. En Mac från 2011 är helt ok prestandamässigt än. De svaga punkterna är den mekaniska hårddisken och brist på RAM-minne. Förutom att grafiken suger till det mesta utom Tetris. Men en 2011 med SSD och max RAM kommer att fungera länge än. Din MBP kan ta 16 GB RAM om du känner att det du har är för lite. En SSD snabbar också på hanteringen av tillfälliga filer nåt enormt så SSD är bra för mycket.

Jo enkelt men grejar moderkort och kretsar att driva internt ssd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det där behöver du inte oroa dig för.

 

Finns de som har SSD i 2008/2009 års MBP, och kanske ännu äldre maskiner.

 

2,5" SATA hheter anslutningen - om du bara skall byta hårddisken till SSD.

 

Vill du byta den optiska läsaren, måste du ha en sk optibay drive, som du sätter din interna vanliga disk i, och sedan monterar SSD där den vanliga disken suttit.

 

Snabb pigg dator med mycket lagringsplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Köp nu ingen billig disk - håll dig till Samsung EVO-serien.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bugs Bunny säger:

Jo enkelt men grejar moderkort och kretsar att driva internt ssd?

Vi har gjort så allihopa så länge det funnits SSD att pula in i gamla datorer. Sen finns det bara hårddiskar så de som har samma anslutning fungerar oavsett vad det är för typ. Det är standardiserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Bugs Bunny säger:

Jo enkelt men grejar moderkort och kretsar att driva internt ssd?

Jag har en iMac från 2008 med Samsung SSD och Catalina, så, javisst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-28 på 14:10, Bugs Bunny säger:

Jo enkelt men grejar moderkort och kretsar att driva internt ssd?

Varifrån har du fått den felaktiga uppfattningen att det skulle vara någon begränsning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga erfarenheter historiskt. Efter byte av minneskort i aktuell burk blev den instabil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Bugs Bunny säger:

Dåliga erfarenheter historiskt. Efter byte av minneskort i aktuell burk blev den instabil

Dåliga erfarenheter av SSD? 

 

Om du menar minnesmodul med minneskort är inte det jämförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Bugs Bunny säger:

Dåliga erfarenheter historiskt. Efter byte av minneskort i aktuell burk blev den instabil

Känt problem med äldre MBP att de kan kinka med RAM-minne även fast man köper exakt rätt modell. Brukar oftast ordna sig genom att byta till ett annat fabrikat av samma typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...