Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vissa systemtillägg slutar fungera i nästa version av Mac OS


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

43 minuter sedan, Alix säger:

Snart behöver man roota sin Mac. Om det ens blir möjligt.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför?

Det får du nog fråga Apple, jag vet inte. Jag gissar att de vill ha kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det får du nog fråga Apple, jag vet inte. Jag gissar att de vill ha kontroll.

Nej jag frågade varför man skulle behöva roota macOS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej jag frågade varför man skulle behöva roota macOS 

Det behöver man inte ännu. Jag siar om framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det behöver man inte ännu. Jag siar om framtiden.

Så din kommentar hade ingenting med artikeln att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Jo.

Så varför måste man roota?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Så varför måste man roota?

För att exempelvis lägga till funktionalitet som annars inte är möjlig. HorNDIS, till exempel. För att få det att funka i Catalina måste man modda HorNDIS. Det blir allt svårare. Och den typen av kext ska alltså inte alls fungera från och med 10.16. Systemet är/blir ROM. Och i framtiden kanske systemet är root och kan inte ens jailbrejkas. Kanske Chrome måste baseras på Safaris web engine, som i IOS. Och så vidare. Jag tror att det är på väg dit, i den ena eller andra formen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

För att exempelvis lägga till funktionalitet som annars inte är möjlig. HorNDIS, till exempel. För att få det att funka i Catalina måste man modda HorNDIS. Det blir allt svårare. Och den typen av kext ska alltså inte alls fungera från och med 10.16. Systemet är/blir ROM. Och i framtiden kanske systemet är root och kan inte ens jailbrejkas. Kanske Chrome måste baseras på Safaris web engine, som i IOS. Och så vidare. Jag tror att det är på väg dit, i den ena eller andra formen.

Tack för svaret. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, iMarc säger:

Stannar kvar på Mojave.

Visa mod!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Visa mod!

Inte så smart att stå utan fungerande dator om något händer, har fortfarande problemet att jag måste hålla inne ALT för att boota externa hårddisken med Mac OS på, den interna använder Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

För att exempelvis lägga till funktionalitet som annars inte är möjlig. HorNDIS, till exempel. För att få det att funka i Catalina måste man modda HorNDIS. Det blir allt svårare. Och den typen av kext ska alltså inte alls fungera från och med 10.16. Systemet är/blir ROM. Och i framtiden kanske systemet är root och kan inte ens jailbrejkas. Kanske Chrome måste baseras på Safaris web engine, som i IOS. Och så vidare. Jag tror att det är på väg dit, i den ena eller andra formen.

Intressant perspektiv. Ökad säkerhet är Apple definitivt intresserade av så utvecklingen  till att inte kunna modifiera systemet, det i system-foldern, verkar väldigt säker (no pun).

WebKit ser ut att tvinga utvecklingen åt mera säkerhet och mindre (ingen?) spårning. Även Google kommer att tvingas till att implementera detta och hitta nya sätt att tjäna pengar på.

https://blog.convert.com/browsers-phase-out-third-party-cookies-take-over-advertising.html

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...