Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny Macbook air vs Macbook Pro från sent 2012


andy44
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook Pro från sent 2012 som forfarande fungerar riktigt bra. Den enda gången jag märker något är när jag kör Skype for Business och andra videokonferenser, då går CPU och fläktar på högvarv.

Funderar nu på om jag ska köpa den nya Macbook Air med 1,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7-processor och 8gb minne.

Vad kan man säga om prestandan om man jämför min nuvarande dator med en sådan Macbook air? Kommer jag slippa CPU topp och fläktljud när jag kör videokonferenser? Eller är de rent av likvärdiga?

 

Min nuvarande spec 
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012)

2,9 GHz Intel Core i7

8 GB 1600 MHz DDR3

Intel HD Graphics 4000 1536 MB

500 GB Flash-lagringsutrymme

 

Tack på förhand! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den fungerar bra varför ska du byta? 

En MBA har i praktiken passiv kylning fast den har fläkt. Det finns inga kylflänsar som fläkten kan kyla utan fläkten är till för att få ut varmluften ut chassit. Så under hård belastning kommer CPU´n snabbt gå upp till 100 grader och hålla sig där samtidigt som klockfrekvensen på CPU´n dras ner.

 

Så under långvarig belastning har en MBA inget att säga till om jämfört mot äldre MBP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga som fläkten blåser på. Som jag nyss skrev. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, lappen71 säger:

Inga som fläkten blåser på. Som jag nyss skrev. 

Nej, det gjorde du inte, men nu förstår jag vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, lappen71 säger:

Om den fungerar bra varför ska du byta? 

Enda anledningen är att jag just nu har väldigt mycket online-möten och då börjar min dator låta som ett jet-plan. Inte så gött att lyssna på i flera timmar varje dag. ?

 

I övrigt funkar den hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett års användande KAN Macen vara helt igensatt av damm. Bifogar lite läsning. Det är två olika länkar fast de ser lika ut i förkortat utförande.

 

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP early 2015 med 2,7 GHz i5 och märker inte av några fläktar alls under onlinemöten. Har du mycket igång då samtidigt förutom konferensapp:en? Jag kör Microsoft Teams, det har ersatt Skype for Business i den organisation som jag jobbar för. Har även kört Zoom och märker inget speciellt där heller med fläktar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Raphael säger:

Jag har en MBP early 2015 med 2,7 GHz i5 och märker inte av några fläktar alls under onlinemöten. Har du mycket igång då samtidigt förutom konferensapp:en? Jag kör Microsoft Teams, det har ersatt Skype for Business i den organisation som jag jobbar för. Har även kört Zoom och märker inget speciellt där heller med fläktar. 

Att jämföra datorer som är av olika årsmodeller blir inte korrekt. Det skiljer mycket och med vetskap om hur vissa Macar väsnas mer än andra så säger det inte mycket om din är tyst medan TS-s Mac susar högt. Chansen finns dussutom att en nyare kraftfullare dator susar mindre vid belastning bara för att den är kraftfullare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, andy44 säger:

Enda anledningen är att jag just nu har väldigt mycket online-möten och då börjar min dator låta som ett jet-plan. Inte så gött att lyssna på i flera timmar varje dag. ?

 

I övrigt funkar den hur bra som helst.

Din MBP har två fläktar och båda kan sannolikt vara igensatta med damm. Det lägger sig som små filtar på respektive fläktgaller (”fan duct”). Bild:

 

CWCPSycgexGQB2r3.huge

 

Guider: https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13"_Retina_Display_Late_2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

På ett års användande KAN Macen vara helt igensatt av damm. Bifogar lite läsning. Det är två olika länkar fast de ser lika ut i förkortat utförande.

 

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac damm

 

28 minuter sedan, Alix säger:

Din MBP har två fläktar och båda kan sannolikt vara igensatta med damm. Det lägger sig som små filtar på respektive fläktgaller (”fan duct”). Bild:

 

CWCPSycgexGQB2r3.huge

 

Guider: https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13"_Retina_Display_Late_2012

Jag har öppnat och kollat, men tyvärr inget damm. Det hade ju annars varit en enkel lösning på problemet. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Jag har en MBP early 2015 med 2,7 GHz i5 och märker inte av några fläktar alls under onlinemöten. Har du mycket igång då samtidigt förutom konferensapp:en? Jag kör Microsoft Teams, det har ersatt Skype for Business i den organisation som jag jobbar för. Har även kört Zoom och märker inget speciellt där heller med fläktar. 

Jag stänger ner så mycket jag kan innan mötena, men får ändå fläktar på högvarv.

 

Funderar på om det skulle hjälpa att uppgradera OS X, jag ligger kvar på El Capitan (10.11.6). Men av vad jag har läst hittills verkar det inte vara lite av ett lotteri om datorns prestanda blir bättre eller sämre vid en uppgradering till nyare OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, andy44 säger:

Funderar på om det skulle hjälpa att uppgradera OS X, jag ligger kvar på El Capitan (10.11.6).

Mamma mia! Klart du ska uppgradera. Hälsan tiger still, vad gäller googlandet. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, jag förstår absolut att det är skillnad mellan olika modeller, jag bara tänker att det är något som inte riktigt stämmer här för trådskaparen har en mer kraftfull processor än vad jag har - 2,9 GHz i7 vs min 2,6 GHz i5 - så hans dator borde inte behöva kämpa så mycket. I7 har inte bara högre GHz utan även större minnesbuffert om jag förstått det rätt. Så min är ju egentligen klenare. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Raphael säger:

Axelman, jag förstår absolut att det är skillnad mellan olika modeller, jag bara tänker att det är något som inte riktigt stämmer här för trådskaparen har en mer kraftfull processor än vad jag har - 2,9 GHz i7 vs min 2,6 GHz i5 - så hans dator borde inte behöva kämpa så mycket. I7 har inte bara högre GHz utan även större minnesbuffert om jag förstått det rätt. Så min är ju egentligen klenare. 
 

Vad kör du för OS på din Raphael?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Raphael säger:

Axelman, jag förstår absolut att det är skillnad mellan olika modeller, jag bara tänker att det är något som inte riktigt stämmer här för trådskaparen har en mer kraftfull processor än vad jag har - 2,9 GHz i7 vs min 2,6 GHz i5 - så hans dator borde inte behöva kämpa så mycket. I7 har inte bara högre GHz utan även större minnesbuffert om jag förstått det rätt. Så min är ju egentligen klenare. 
 

i5...i7... siffror och bosktäver. Som Geekbenchbilden visar är din något kraftfullare. Men det säger inget om designen på moderkortet, luftvägar och möjlighet till kylning. Det enda som kan ge ett svar är en identisk dator i identisk uppgift. Sen spekulerar vi bara och jämför Äpple och Päron...

Skärmavbild 2020-03-27 kl. 15.12.56.png

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...