Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläkten går upp i varv


engelbrekt
 Share

Rekommendera Poster

Jag har nyss skaffat en macbook pro enligt spec. Då jag kör tehering via Lightroom så börjar fläkten gå upp i varvtal. Datorn är i fint skick övrigt. Kan det vara så att det

behövs ändring av någon inställning eller är det bara damm? Ganska tunga filer från Fuji GFX 50S men det ska den väl klara?

Skärmavbild 2020-03-25 kl. 17.29.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program/process tar upp mycket kraft på datorn och hur mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Lightroom direktfångst med fujikamera som ger ganska tunga filer. Tycker att den borde klara av det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, engelbrekt säger:

Tycker att den borde klara av det. 

Det gör den väl? Att fläkten varvar upp beror bara på att datorn behöver kylas en aning. 

 

Som Hummel skrev: Hur mycket belastas datorn av vilket program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt avslöjar jag min okunnighet. Kan förstå att direktfångst via Lightroom och med Fujin´s tunga filer ger belastning. Hur kollar jag detta och kan jag göra något åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, engelbrekt säger:

Jag har nyss skaffat en macbook pro enligt spec. Då jag kör tehering via Lightroom så börjar fläkten gå upp i varvtal. Datorn är i fint skick övrigt.

Peta inte i datorns sätt att kyla. Macar är mycket bra på att hantera värmen. Men efter fem år är det garanterat damm i datorn och på fläktvingarna som försämrar kylningen. Förutom detta så varierar det mellan Macar hur mycket fläktljud man hör även när de är nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett års användande KAN Macen vara helt igensatt av damm. Bifogar lite läsning. Det är två olika länkar fast de ser lika ut i förkortat utförande.

 

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, engelbrekt säger:

Hur kollar jag detta

https://support.apple.com/sv-se/HT201464#cpu

 

3 minuter sedan, engelbrekt säger:

kan jag göra något åt det?

Varför skulle du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly 82, jag undrar om det går att ändra någon inställning som mildrar belastningen då jag använder Lightroom. Lutar åt att det kan vara damm. Köpte den helt nyligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, engelbrekt säger:

Telly 82, jag undrar om det går att ändra någon inställning som mildrar belastningen då jag använder Lightroom.

Skulle inte tro det, men det skulle vara i Lightrooms inställningar i så fall, för bland Macens/Apples inställningar finns inget sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i programmet Aktivitetskontroll att det är just Lightroom som slukar processorkraft? Det låter ju rimligt att det skulle vara det, men det finns andra problem med Creative Cloud-apparna. Kolla efter en process som heter "CEPHtmlEngine". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...