Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 2011 ssd försvinner


WhosOne
 Share

Rekommendera Poster

Citerar mig själv:

 

Så om det nu är SSD-n som strular på DVD-platsen så byt. Sätt den mekaniska på DVD-platsen och SSD-n på originalplatsen. Med lite flyt strular det inte längre och SSD-n går som den ska. Varför vill du krångla?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

While a 6G SSD does function, it will only do so at SATA Revision 1.0 (1.5Gb/s, 150MB/s) speeds rather than the SATA Revision 2.0 (3.0Gb/s 300MB/s) speed the computer can deliver.

__________________/

https://www.flexxmemory.co.uk/memory/apple-mac-memory/mac-mini/upgrades-for-2009-2010-mac-minis/mid-2010-macmini4-1/internal-hard-drives/1tb-owc-mercury-electra-6gb-s-2-5-inch-ssd-serial-ata-7mm-solid-state-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-04-15 på 16:55, Axelman säger:

Citerar mig själv:

 

Så om det nu är SSD-n som strular på DVD-platsen så byt. Sätt den mekaniska på DVD-platsen och SSD-n på originalplatsen. Med lite flyt strular det inte längre och SSD-n går som den ska. Varför vill du krångla?

Ja det är ju en möjlighet. det är bara det att det inte är helt enkelt att bara skruva upp allt och bara koppla om. Man måste typ ta bort allting för att komma åt och tydligen så ska det vara rätt bökigt att få ut moderkortet och sen sätta tillbaka det utan att paja något. När jag satte i ssd i stället för dvd var det  första gången jag öppnade en iMac. Så därför försöker jag hitta en lösning där ssd sitter nu. Ssd ska ju känna av att det är lägre hastighet och jag har även satt på trim.  Har du installerat en ssd i en iMac någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, WhosOne säger:

Ja det är ju en möjlighet. det är bara det att det inte är helt enkelt att bara skruva upp allt och bara koppla om. Man måste typ ta bort allting för att komma åt och tydligen så ska det vara rätt bökigt att få ut moderkortet och sen sätta tillbaka det utan att paja något. När jag satte i ssd i stället för dvd var det  första gången jag öppnade en iMac. Så därför försöker jag hitta en lösning där ssd sitter nu. Ssd ska ju känna av att det är lägre hastighet och jag har även satt på trim.  Har du installerat en ssd i en iMac någon gång?

Nej det är inte så enkelt. Men är det inte bättre att få en fungerade Mac? Jag har bytt hd till SSD ja. Men moderkortet behöver du inte plocka ut. Inget av allt detta är svårt, det är omständligt och pilligt men går att fixa. Viktigt är att ha rätt verktyg och instruktioner.

 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju så här att det finns en chans att det är något fel som inte fixas genom att swappa diskarna. Men en snabb Googling ger vid handen att 98% säkerhet fungerar det om man byter. Jag skulle ha gjort det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...