Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 2011 ssd försvinner


WhosOne
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har installerat en ssd siemens 860 evo i optical drive med hjälp av denna https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/harddiskkabinett/harddiskadapter-for-cddvd-uttag-hojd-95-mm-p61075 i min Imac 2011.  Jag bytte inga kablar utan använde dom som va till dvd och värme sensorn satte jag på min ssd. Sen installerade jag nytt osx high sierra på ssd och tog bort det förra os x som var på original hårdisken. Allt funkar bra. Men efter någon timme så kommer paraplyet upp och jag måste starta om. då hittar den inte ssd. Jag startar om igen och då hittar den plötsligt ssd igen. Och så där har det fortsatt i bland hittar den ssd och ibland inte. när jag väll kommer in så brukar kan jag kunna använda den många timmar utan att det händer något men om jag sätter skärmen i vila så försvinner ssd igen. Jag har ställt in ssd inte ska gå i vila genom terminalen och satt på trim support. Vad är det som är problemet? någon som vet?.

 

/Manne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb Googling i ämnet säger:

 

You must know if your optical bay kit Supports: SATA 6G Interface because that's the transfer speed of that drive. If your kit doesn't you'll get read/write/formatting errors... sounds like yours doesn't so either you must find one that will, or use a drive with a SATA speed it can handle.

 

https://www.ifixit.com/Answers/View/147294/SSD+in+optical+bay+recognition+problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har en mid 2011 så har du halva hastigheten i DVD-sloten jämfört med om du skulle bytt ut hårddisken. Så det är i det fallet bortkastat att ha en SSD där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

jämfört med om du skulle bytt ut hårddisken

Är det inte den modellen där du kan ha en SSD (bakom?) hårddisken (som kan sitta kvar). Så du behöver inte operera ut den optiska enheten heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Axelman säger:

En snabb Googling i ämnet säger:

 

You must know if your optical bay kit Supports: SATA 6G Interface because that's the transfer speed of that drive. If your kit doesn't you'll get read/write/formatting errors... sounds like yours doesn't so either you must find one that will, or use a drive with a SATA speed it can handle.

 

https://www.ifixit.com/Answers/View/147294/SSD+in+optical+bay+recognition+problem

Lösningen dom hade var. Optical SuperDrive Caddy Tray Adapter. Är det någon skillnad på denna eller den jag köpte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, WhosOne säger:

Är det någon skillnad på denna eller den jag köpte?

Det kan ingen av oss svara på, eftersom Kjell inte skriver något om SATA-hastigheten. Du får fråga dem om prylen stödjer SATA 6G. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Axelman säger:

OM du har en mid 2011 så har du halva hastigheten i DVD-sloten jämfört med om du skulle bytt ut hårddisken. Så det är i det fallet bortkastat att ha en SSD där.

Det är stor skillnad. en ssd är minns 5-10 gånger snabbare. så om min bara skulle vara 3 gånger snabbare så är det rätt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WhosOne säger:

Lösningen dom hade var. Optical SuperDrive Caddy Tray Adapter. Är det någon skillnad på denna eller den jag köpte?

Problemet är ju strulade dator när den supersnabba SSD-hårddisken sitter i DVD-hålet. Det ger misspassning mellan SSD och styrenheten vilket resulterar i strul. Lösningen är 

"you must find one that will, or use a drive with a SATA speed it can handle.Citat från mitt tidigare inlägg.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WhosOne säger:

Det är stor skillnad. en ssd är minns 5-10 gånger snabbare. så om min bara skulle vara 3 gånger snabbare så är det rätt ok.

I din dator presterar en bra SSD i samma anslutning som ordinarie hårddisk ganska precis 500 MB/s läs och skriv. Originaldisken ger kanske 80-100 MB/s. Samma SSD som klarar 500 MB/s kör då runt 250 MB/s läs och skriv i DVD-hålet. MB/s är direkt översättningsbart i tid.

...

Så sätt SSD-s i ordinarie hårddiskplats så går den fortare och strulet upphör med största sannolikhet.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Är det inte den modellen där du kan ha en SSD (bakom?) hårddisken (som kan sitta kvar). Så du behöver inte operera ut den optiska enheten heller.

Det är bara modellen som hade Fusion Drive från fabrik som har den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är bara modellen som hade Fusion Drive från fabrik som har den möjligheten.

Du kan få komma hem till mig och kolla på min, som inte hade Fusion drive, men som nu har HDD (original), SSD och optisk enhet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Du kan få komma hem till mig och kolla på min, som inte hade Fusion drive, men som nu har HDD (original), SSD och optisk enhet. :) 

Jag kanske missförstod din fråga. Det jag menade är att den modell som har FD har två fysiska diskar. En konventionell hårddisk och en liten SSD. På den behöver man inte ta bort cd-rom för att få dit en SSD utan man ”bara” byter till en större. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag kanske missförstod din fråga. Det jag menade är att den modell som har FD har två fysiska diskar. En konventionell hårddisk och en liten SSD. På den behöver man inte ta bort cd-rom för att få dit en SSD utan man ”bara” byter till en större. 

Min hade inte två fysiska diskar; den köptes med bara en HDD. Jag har låtit sätta in en SSD  också (utan att ta bort vare sig HDD eller den optiska enheten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Min hade inte två fysiska diskar; den köptes med bara en HDD. Jag har låtit sätta in en SSD  också (utan att ta bort vare sig HDD eller den optiska enheten).

Då missförstod jag din fråga för det du säger kan man göra på alla iMac 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Då missförstod jag din fråga för det du säger kan man göra på alla iMac 

Aha, jag trodde det bara var vissa modeller där det fanns två SATA-uttag (eller tre då med den optiska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

I din dator presterar en bra SSD i samma anslutning som ordinarie hårddisk ganska precis 500 MB/s läs och skriv. Originaldisken ger kanske 80-100 MB/s. Samma SSD som klarar 500 MB/s kör då runt 250 MB/s läs och skriv i DVD-hålet. MB/s är direkt översättningsbart i tid.

...

Så sätt SSD-s i ordinarie hårddiskplats så går den fortare och strulet upphör med största sannolikhet.

Ja det är ju en möjlighet men då förlorar jag 1 tb i plats. varför skulle det inte funka att ha ssd i den optiska sata . och ha kvar den gamla långsamma hårdisken på samma plats som spara hårddisk eller göra en fusion disk av båda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Du kan få komma hem till mig och kolla på min, som inte hade Fusion drive, men som nu har HDD (original), SSD och optisk enhet. :) 

Har du operativ systemet på ssd till den optiska enheten? och original hårdisken som spar hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, WhosOne säger:

Har du operativ systemet på ssd till den optiska enheten? och original hårdisken som spar hårddisk?

Jag har tre interna SATA-enheter, SSD med systemet, HDD till lagring och optisk till bränning (som inte är så ofta numera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har tre interna SATA-enheter, SSD med systemet, HDD till lagring och optisk till bränning (som inte är så ofta numera).

Ok. Men då har du inte installerat som mig eftersom dina ssd inte sitter till den optiska sata platsen. Funderar på om jag ska skaffa en kabel och sätta in ssd i sata 2 platsen istället. tyckte det va rätt pilligt med en kabel tillskärmen när man öppnar iMac så det känns sådär roligt att öppna igen. vet du vilken kabel jag ska ha isåfall?

Redigerad av WhosOne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WhosOne säger:

Ja det är ju en möjlighet men då förlorar jag 1 tb i plats. varför skulle det inte funka att ha ssd i den optiska sata . och ha kvar den gamla långsamma hårdisken på samma plats som spara hårddisk eller göra en fusion disk av båda. 

Så om det nu är SSD-n som strular på DVD-platsen så byt. Sätt den mekaniska på DVD-platsen och SSD-n på originalplatsen. Med lite flyt strular det inte längre och SSD-n går som den ska. Varför vill du krångla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha vet inte. jag tycker det är lite krångligt att sätta tillbaka en kabel som mantar loss som  ska sättas tillbaka. sen undrar jag bara varför det inte funkar för att jag är intresserad. men ingen verkar ju ha något bra svar på det. så det lutar ju att byta plats. vet du om måste man skruva loss båda och flytta eller kan man byta kablar bara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en 27” finns den extra sata porten på ”baksidan” av moderkortet. Använd den! Inte dvd platsen, vars port är för långsam. Ssd’n monterar du med fästkuddar lite snett under dvd’n(om jag minns rätt). Kabeln du behöver hittar du säkert på eBay. 
Motsvarande problem finns även med tex MacBook Pro 2012. 
På youtube finns utmärkta guider för detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag har löst allt nu. så här gick det till.

 

Jag rensade båda hårdiskarna på precis allt och formaterade båda hårdiskarna till Mac OS Extended (Journaled). Gick in på internet rercovery. och installerade original osx på ssd som fanns på datorn när jag köpte den som va moutainLion. efter det så boot jag en usb med high sierra och installerade. Allt funkar bra men efter andra stor uppdateringen till high sierra så hängde det sig och den hittar inte ssd och bootade jag med usb så kom jag bara till en ruta där osx ville att jag skulle connecta musen och skrivbordet.. vilket inte gick. efter några omstarter testade jag att hålla inne shift vid start. då startade den och fortsatte installationen. efter detta så verkar som allt funkar. Hoppas detta är till hjälp till någon som har samma eller liknande problem.

 

tnx alla för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen.. problemen är tillbaka nu efter två veckor. Trodde allt löst sig. allt funkade bra två dagar innan jag skulle flytta men när jag satte på datorn igen efter 5 dagar så började det spöka igen. Nu har jag varit borta 1 vecka. Datorn gick på som vanligt.. men efter typ 5 min börjar den hänga sig 1 min sen funkar det plötsligt igen. jag använde datorn 1 timme sen stängde jag av skärmen och kom till baka efter 30 min då hade det hängt sig och nu hittar den inte ssd?????????

 

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...