Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS Catalina 10.15.4 är här


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

1691963405_dump2.png.817c1a3bca9d382362b6e15fe867bf7b.png

 

Snart ännu ett steg mot macIOS. Allt fler kext kommer att sluta fungera. Denna är för att surfa med Android via kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hämta hem Catalina.

Får meddelandet att "Den begärda versionen av macOS är inte tillgänglig."578009921_Skrmavbild2020-03-26kl_19_04_35.thumb.png.76625baa48feff4c414805c5597c0922.png

Redigerad av Pretender
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn och gör en "säker start", starta sedan om som vanligt och gör ett nytt försök att hämta ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pretender säger:

Sorry, det hjälpte inte. Får meddelande om att systemet är uppdaterat. Har de fler tips?

78704630_Skarmavbild2020-03-26kl_20_33_46.thumb.png.a4dd0630f91aa7ef5c7adac8c0fc17da.png

Du hittar Catalina i App Store.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den saken vet jag. När jag försöker hämta 10.15.4 i App Store så startar Programuppdatering på min Mac och jag för meddelandet som visas ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av noteringar om systemuppdateringar i terminal för några månader sedan. Jag kommer inte ihåg vilket kommande man ger för att ta tillbaka. Är det någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, @sefr!

 

Om det inte funkar på sedvanligt sätt:

softwareupdate --fetch-full-installer

Då ska senaste Mac OS X installeras.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pretender säger:

.... problemet ....

Du hade också bockat i "håll datorn uppdaterad automatiskt" , jag tror det hade räckt att bocka ur det, och bett om manuell uppdatering  (eftersom du hade kommenderat att påminnelser skulle ignoreras)

Men skönt att det ordnade sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag provade samtliga inställningar fram och tillbaka. Det hjälpte som var med kommandot "softwareupdate --reset-ignored".

Tack alla för hjäpen.

/Lasse

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare skrev har jag nu kunnat uppgradera till Catalina. Jag har dock ett annat "litet" problem. Symbolen som visar att man har en väntande uppdatering (vit siffra i röd ring) finns kvar på min Systeminställningssymbol - trots att alla uppdateringar är fixade. Hur f-n får jag bort den?

40775153_Skarmavbild2020-03-27kl_17_59_28.png.3b3f38e94c46475977a2eb4f233827b4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått problem med senast uppdateringen! Någon mer än jag som har fått problem med USB-C dockningsstation som ger sämre bild på extra skärm?

 

Allt på min 2K-skärm (ja, upplösningen är rätt) blir kantigt, oskarpt - ikoner, text, bilder etc. :(

Har googlat runt och läst om många som är drabbade av samma problem. För egen del har jag en HDMI-kabel från skärmen till dockningsstationen. Har läst om de som har bytt till HDMI -> USB-C och då blir bilden bra igen. Men då har man ju ingen nytta av dockningsstationen och för vissa, inklusive mig själv, kan jag inte ha allt anslutet till datorn som t.ex mus, tangentbord och extern hårddisk. :(

 

Någon som har tips/idéer kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Min iTunes eller förlåt - "Music" app beter sig nu konstigt. Går ej högerklicka i spellistor längre - inte heller den knappen med tre prickar "..." efter låtar går att klicka på. Ingen skillnad efter omstart av programmet. Omstart av macOS låter mig högerklicka en gång (!) sen slutar det fungera igen....

 

Trodde buggar skulle va borta vid detta laget...?

 

=(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, davidredjoy säger:

Min iTunes eller förlåt - "Music" app beter sig nu konstigt. Går ej högerklicka i spellistor längre - inte heller den knappen med tre prickar "..." efter låtar går att klicka på. Ingen skillnad efter omstart av programmet. Omstart av macOS låter mig högerklicka en gång (!) sen slutar det fungera igen....

 

Trodde buggar skulle va borta vid detta laget...?

 

=(

Lokala buggar är en omöjlighet att komma ifrån.

Som vanligt efter en uppdateringar är det rådigt att utföra en Safe reboot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Lokala buggar är en omöjlighet att komma ifrån.

Som vanligt efter en uppdateringar är det rådigt att utföra en Safe reboot

Får testa detta. Slutade även fungera nu efter en vanlig omstart. Allting är även segare när man scrollar spellistor i Music appen så något är verkligen buggigt där för mig.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-24 på 23:22, Alix säger:

1691963405_dump2.png.817c1a3bca9d382362b6e15fe867bf7b.png

 

Snart ännu ett steg mot macIOS. Allt fler kext kommer att sluta fungera. Denna är för att surfa med Android via kabel.

Njae, du använder System Extensions istället som kan göra samma saker som KEXTs. "they can perform the kinds of tasks previously reserved to kernel extensions (KEXTs)."

Visst utvecklaren måste uppdatera sina prylar men något stopp för funktionerna ser jag inte, det lär bli lite säkrare (svårare att introducera malware).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Hummel säger:

Njae, du använder System Extensions istället som kan göra samma saker som KEXTs. "they can perform the kinds of tasks previously reserved to kernel extensions (KEXTs)."

Visst utvecklaren måste uppdatera sina prylar men något stopp för funktionerna ser jag inte, det lär bli lite säkrare (svårare att introducera malware).

Den dag jag ser att det fungerar tror jag på det. Löften, tja, vad är de värda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-29 på 23:31, Alix säger:

Den dag jag ser att det fungerar tror jag på det. Löften, tja, vad är de värda?

Löfte? Det är taget direkt från developer.apple.com, vill du ha länken till dokumentationen? Varför skulle det inte stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

 

2020-03-29 på 18:26, lappen71 säger:

Lokala buggar är en omöjlighet att komma ifrån.

Som vanligt efter en uppdateringar är det rådigt att utföra en Safe reboot

Buggen försvann i Safe Reboot. Men finns fortf när jag startat om vanligt igen... Någon idé vad det kan bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, davidredjoy säger:

 

Buggen försvann i Safe Reboot. Men finns fortf när jag startat om vanligt igen... Någon idé vad det kan bero på?

 

Du har ett startobjekt som ställer till det Och ev. Inte är kompatibelt med Catalina.

 

(jag har inte läst hela tråden... så mitt svar kanske inte är adekvat)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...