Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En bra textredigerare?


Eldvindovatten
 Share

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Sitter och vill ha tips på bra textredigerare, alltså bra program som man kan använda för att hantera olika text format samt skriva text. 

 

Finns det någon där ute som har hittat DET programmet? Håller på att kräkas på Pages som är macens inbyggda program, det suger hallon balle. Tom textredigeraren på denna sida är bättre!

 

Alla tips mottages med ett brett leende på mina läppar

 

mvh

 

eldvindovatten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to En bra textredigerare?

Det programmet finns inte, vare sig kostnadsfritt eller till betalning. Om du berättar vad det är för typ av texter och vilka format som är intressanta så ska vi ge dig tips. Några konkreta exempel på vad som stör dig i ett program gör att du slipper få förslag på liknande. Att uttrycka sig som en treåring som inte tycker om ärtor, ja hur ska det hjälpa dig hitta program?

Programmet Textredigerare som finns i macOS räcker till mycket. Libre Office har ett välutrustat skrivprogram. Microsoft Office online serverar dig Word i begränsat utförande utan kostnad. Google Dokument ger dig många möjligheter. Skriver du böcker, vetenskapliga rapporter eller doktorsavhandling så finns ytterligare betalalternativ.

Sven

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Pages är ett alldeles utmärkt program, vad är det du inte gillar med det? Om du är tydligare med vad du inte gillar så blir det lättare att hitta vad du kanske gillar bättre. :)


Jag använder Pages för mina privata grejjer och egenjobb. 
I ett av mina jobb så använder jag Microsoft Word (har hela Office inklusive Teams & Sharepoint) för det är vad de har valt att jobba med. Word är fortfarande bäst på Word-dokument och på att jobba ihop med andra Office-program. 

När jag läste på universitetet så skrev jag mina uppsatser och papers i Nisus Writer Pro, som jag fortfarande tycker är ett bra mellansteg mellan Pages och Word. Passar akademiskt skrivande bättre än Pages, enkelt få in referenssystem etc., men är inte nerlastat med funktioner lika mycket som Word. 


Scrivener är ett program jag använder för olika textprojekt där jag gör mycket research. Det är en projekthanterare för text mer än en vanlig ordbehandlare. 

 

Ulysses använder jag när jag live-transkriberar/gör referat och olika utkast. Även ett program jag bloggar med. Det är en projekthanterare som Scrivener men med MarkDown-format, kan man MarkDown så är det smidigt. Den har inte lika många funktioner som Scrivener. Väldigt ren så.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Eldvindovatten säger:

Sitter och vill ha tips på bra textredigerare, alltså bra program som man kan använda för att hantera olika text format samt skriva text. 

Då ska du helt klart ha BBEdit.

https://www.barebones.com/products/bbedit/features.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tack Telly82!!

 

Skall genast kolla upp detta tips!! Ha det super!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
4 timmar sedan, sefr säger:

Det programmet finns inte, vare sig kostnadsfritt eller till betalning. Om du berättar vad det är för typ av texter och vilka format som är intressanta så ska vi ge dig tips. Några konkreta exempel på vad som stör dig i ett program gör att du slipper få förslag på liknande. Att uttrycka sig som en treåring som inte tycker om ärtor, ja hur ska det hjälpa dig hitta program?

Programmet Textredigerare som finns i macOS räcker till mycket. Libre Office har ett välutrustat skrivprogram. Microsoft Office online serverar dig Word i begränsat utförande utan kostnad. Google Dokument ger dig många möjligheter. Skriver du böcker, vetenskapliga rapporter eller doktorsavhandling så finns ytterligare betalalternativ.

Sven

Hej Sven! 
 

tre åring eller ej... så var jag ute helt klart efter din syn på saker och ting... alltså tips på bra textredigerare!!! Du liksom andra har givit mig utomordentliga tips som jag tar emot tacksamt... det var grejjen! Inget annat! 
 

tack och trevlig afton

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
2 timmar sedan, Raphael säger:

Jag tycker Pages är ett alldeles utmärkt program, vad är det du inte gillar med det? Om du är tydligare med vad du inte gillar så blir det lättare att hitta vad du kanske gillar bättre. :)


Jag använder Pages för mina privata grejjer och egenjobb. 
I ett av mina jobb så använder jag Microsoft Word (har hela Office inklusive Teams & Sharepoint) för det är vad de har valt att jobba med. Word är fortfarande bäst på Word-dokument och på att jobba ihop med andra Office-program. 

När jag läste på universitetet så skrev jag mina uppsatser och papers i Nisus Writer Pro, som jag fortfarande tycker är ett bra mellansteg mellan Pages och Word. Passar akademiskt skrivande bättre än Pages, enkelt få in referenssystem etc., men är inte nerlastat med funktioner lika mycket som Word. 


Scrivener är ett program jag använder för olika textprojekt där jag gör mycket research. Det är en projekthanterare för text mer än en vanlig ordbehandlare. 

 

Ulysses använder jag när jag live-transkriberar/gör referat och olika utkast. Även ett program jag bloggar med. Det är en projekthanterare som Scrivener men med MarkDown-format, kan man MarkDown så är det smidigt. Den har inte lika många funktioner som Scrivener. Väldigt ren så.
 

Hej Raphael! 
 

Tack för ett mycket uttömmande svar! Blir otroligt glad när folk här inne sitter med enormt mycket erfarenhet av olika program! Som jag nämnt för andra var det mer eller mindre tips på bra textredigerare som jag var ute efter för att söka mig vidare i djungeln där ute! Skall bli ett sant nöje att söka efter nya favoriter! 
Har själv nästan alltid arbetat  med program som följer med inbyggt i systemen och har då många ggr upplevt att saker och ting mer eller mindre har gjort mig besviken. Många ggr gäller det att kunna blanda text funktion med bild funktion... 

Ibland har det varit uppställning av fakta i olika konstellationer som kraschar och vägrar rätta sig i leden...

Småfel som retat mig många ggr!
Jag skall ta en titt på de program du tipsat om och se vad jag tycker om dem.
 

Som sagt tack så hemskt mycket för ditt svar!  

 

mvh

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda text och bild? Den biten tycker jag fungerar utmärkt med Pages faktiskt. Pages har även tabeller som man kan använda om man vill ställa upp fakta. Och så gäller det att ha koll på formaten, göra tabuleringar etc. Den biten tycker jag Pages är bättre på än Word. 

En grej som jag upplever att Word gör mycket, det är att den har ju en autokorrigering och autoformat som inte är 100, när man har olika format i en text - som rubriker, underrubriker, brödtext osv, och så gör man mellanrader och tar bort mellanrader, då kan den haka på ett format, t ex när jag tar bort en mellanrad under en rubrik då kan plötsligt brödtexten under rubriken få rubrikformatet. Och det är ju för att formateringskoden för brödtexten har försvunnit.

Sådant fuffens har jag inte upplevt att Pages gör alls, det är mycket mindre joxande med Pages. 

Ett program värt att nämna är Mellel, jag har tittat på det men i slutänden valt andra program. Det tillhör också samma kategori som Nisus Writer Pro. Som ett mellansteg mellan Pages och Word. Jag tycker att det har känts lite mycket som Word när det gäller styckeformatering etc, jag föredrar Pages och Nisus när det gäller hur man ställer in detta. Mellel och Word har känts lite för mycket i menyer, även om det blivit bättre i senaste Word. Jag har inte provat senaste Mellel, så kanske Mellel har blivit bättre där. Men Mellel är iaf ett program väl värt att kolla upp. 

Men om man utbyter mycket dokument med andra, då är helt klart Word bäst på Word-dokument. Andra program blir kompromisser. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Eldvindovatten säger:

Många ggr gäller det att kunna blanda text funktion med bild funktion... 

Då är det ju en ordbehandlare du ska ha och inte en textredigerare.

Om du ska ha bilder så kan du inte ha BBEdit.

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
52 minuter sedan, Raphael säger:

Blanda text och bild? Den biten tycker jag fungerar utmärkt med Pages faktiskt. Pages har även tabeller som man kan använda om man vill ställa upp fakta. Och så gäller det att ha koll på formaten, göra tabuleringar etc. Den biten tycker jag Pages är bättre på än Word. 

En grej som jag upplever att Word gör mycket, det är att den har ju en autokorrigering och autoformat som inte är 100, när man har olika format i en text - som rubriker, underrubriker, brödtext osv, och så gör man mellanrader och tar bort mellanrader, då kan den haka på ett format, t ex när jag tar bort en mellanrad under en rubrik då kan plötsligt brödtexten under rubriken få rubrikformatet. Och det är ju för att formateringskoden för brödtexten har försvunnit.

Sådant fuffens har jag inte upplevt att Pages gör alls, det är mycket mindre joxande med Pages. 

Ett program värt att nämna är Mellel, jag har tittat på det men i slutänden valt andra program. Det tillhör också samma kategori som Nisus Writer Pro. Som ett mellansteg mellan Pages och Word. Jag tycker att det har känts lite mycket som Word när det gäller styckeformatering etc, jag föredrar Pages och Nisus när det gäller hur man ställer in detta. Mellel och Word har känts lite för mycket i menyer, även om det blivit bättre i senaste Word. Jag har inte provat senaste Mellel, så kanske Mellel har blivit bättre där. Men Mellel är iaf ett program väl värt att kolla upp. 

Men om man utbyter mycket dokument med andra, då är helt klart Word bäst på Word-dokument. Andra program blir kompromisser. 

 

Tack igen Raphael!!

 

Jag tror du träffade rakt i hjärtat på vad jag har upplevt! Chefen skickar document i word och jag skall försöka matcha detta på Macen... självklart blir där problem.Jag har öppnat dessa i textredigeraren, det mycket enklar program som följer med macen... det blir inte vackert! MEN... jag har inte försökt att öppna word dokument i Pages och kan försöka där. Trodde inte det funkade då de är olika program!

Som du säger lär jag kanske uppleva olika skillnader i formateringen då eller? Nå, jag provar och försöker med den lösningen.   Har dock försökt öppna PDF filer i Pages och dessa kan jag ej redigera texten i. Där finns alltså text som jag vill redigera men text verktyget i Pages lägger sig då "ovanför" den befintliga texten! Hoppas du förstår vad jag försöker beskriva. 

 Det var en av anledningarna till att jag röt till om Pages igår. Man kan exportera en PDF men jag saknar att man då kan "importera" en PDF och redigera i dokumentet! Det kunde jag inte få att fungera i går!  

Försökte även med Adobe Acrobat Reader där jag upplevde samma problem. Att jag inte kunde redigera text som kommer skickat som en PDF.

Det kan mycket väl vara jag som saknar djupare kunskap i de olika programmen och summan av gårdagen är ju den att jag inte sitter så ofta med programmen i macen... tyvärr är där PC på jobbet och upplever inte samma problem där. Då vi båda jobbar med Word fram och tillbaka. Då vi har förstått att jag sitter med Mac.en och han en PC så har vi börjat försöka skicka PDF som skall kunna läsas av många program. Men jag ser  nu en helt ny värld öppna upp sig där jag förstår att jag även behöver olika PDF program av olika typer för att kunna redigera på olika sätt... Acrobat Reader DC och Acrobat Reader Pro och jag kan nog fortsätta nämna andra... det är många och jag får svårt att välja någon ur högen... Jag vill ju ha ett... som klarar allt samt en god textredigerare... Ha ha ha, kanske ett önsketänkande ...

Som sagt, sitter hemma en vecka och känner att jag inte vill investera allt för mycket pengar ... Men kanske skall jag tänka om då det säkert lär hända igen? Chefen... han är föga intresserad av att köpa fler program... nämnde jag att han är dansk?

 

Ha det super och tack än en gång för ditt svar Raphael!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Eldvindovatten säger:

Försökte även med Adobe Acrobat Reader där jag upplevde samma problem. Att jag inte kunde redigera text som kommer skickat som en PDF.

Du borde kunna markera texten i Adobe Reader (eller Apples Förhandsvisning), kopiera den och sedan klistra in den i (exempelvis) Pages.

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/preview/prvw1020/mac

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
55 minuter sedan, Telly82 säger:

Då är det ju en ordbehandlare du ska ha och inte en textredigerare.

Om du ska ha bilder så kan du inte ha BBEdit.

Ja, märker att jag inte uttryckt mig speciellt noggrant igår och ber om ursäkt. Men jag söker verkligen en textredigerare. Bilder och text som jag vill redigera många ggr är då PDF. Många gånger gör jag detta på jobbet i mer "exklusiva" betal program och då funkar det bättre. Men hemifrån saknar jag en textredigerare mer... jag upplever många format problem mellan olika typer av program och har nu tänkt till och förstått att så simpelt är det naturligtvis ej. Raphael har nämnt det problem jag upplevt och gett mig svaret på det. 

Ser nu efter gårdagens olika förslag att gäller det word dokument ifrån chefen så får jag ha OpenOffice för att kunna ta emot hand word dokument och gäller det pdf... kan jag säkert öppna dem med men ej redigera idem... har belyst problemet i texten till Raphael. 

Jag hade ju velat ha en textredigerare eller ordbehandlare som skulle lösa alla problem... som jag förstår det nu är det kanske en önsketänkande och behöver kanske titta på betalversioner av de program som jag har. 

 

Tack för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
1 minut sedan, Telly82 säger:

Du borde kunna markera texten i Adobe Reader, kopiera den och sedan klistra in den i (exempelvis) Pages.

Detta skall jag prova!!!

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Eldvindovatten säger:

Chefen skickar document i word och jag skall försöka matcha detta på Macen...

  Har dock försökt öppna PDF filer i Pages och dessa kan jag ej redigera texten i...

Försökte även med Adobe Acrobat Reader där jag upplevde samma problem. Att jag inte kunde redigera text som kommer skickat som en PDF.

 Då vi båda jobbar med Word fram och tillbaka. Då vi har förstått att jag sitter med Mac.en och han en PC så har vi börjat försöka skicka PDF som skall kunna läsas av många program.

 

 

Om ni jobbar i Word, ganska ny version, så är dokumentformatet .docx.  Fortsätt då i Word! Det finns alltid små skillnader i andra program som kan läsa Word, t ex i Pages så finns inte alla teckensnitt och formateringen blir inte alltid exakt lika. Open Office kan inte spara i docx (utan handpåläggning) men LibreOffice kan! Så om inte Word (i MS Office) online duger prova LibreOffice. https://sv.phhsnews.com/how-to-change-default-file-format-in-libreoffice3110

Acrobat Reader är just en läsare! PDF är framförallt ett format ägnat åt att mottagaren ska kunna läsa dokumentet på det sätt som avsändaren tänkt sig, oavsett mottagarens plattform eller version. I vissa fall ska mottagaren kunna fylla i vissa uppgifter i en blankett skapad som en pdf. Om ni ska samarbeta om ett dokument, redigera i flera omgångar, använd inte pdf.

Förhandsgranskaren kan göra en del, du har fått länkar tidigare.

Om du vill ändra små textdelar finns ju trix. Täck med en vit ruta, infoga ny text osv.

Enklaste är väl att jobba med worddokumenten tillsammans, varför ska ni skicka fram och tillbaka?

Onedrive. MS Word, https://support.office.com/sv-se/article/arbeta-tillsammans-med-office-dokument-ea3807bc-2b73-406f-a8c9-a493de18258b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sefr säger:

Fortsätt då i Word!

Det räcker inte alltid; det skiljer ibland mellan Mac-och Windows-versionen av Word.

Det skiljer också mellan olika Windows-versioner samt mellan olika Mac-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
1 timme sedan, sefr säger:

Om ni jobbar i Word, ganska ny version, så är dokumentformatet .docx.  Fortsätt då i Word! Det finns alltid små skillnader i andra program som kan läsa Word, t ex i Pages så finns inte alla teckensnitt och formateringen blir inte alltid exakt lika. Open Office kan inte spara i docx (utan handpåläggning) men LibreOffice kan! Så om inte Word (i MS Office) online duger prova LibreOffice. https://sv.phhsnews.com/how-to-change-default-file-format-in-libreoffice3110

Acrobat Reader är just en läsare! PDF är framförallt ett format ägnat åt att mottagaren ska kunna läsa dokumentet på det sätt som avsändaren tänkt sig, oavsett mottagarens plattform eller version. I vissa fall ska mottagaren kunna fylla i vissa uppgifter i en blankett skapad som en pdf. Om ni ska samarbeta om ett dokument, redigera i flera omgångar, använd inte pdf.

Förhandsgranskaren kan göra en del, du har fått länkar tidigare.

Om du vill ändra små textdelar finns ju trix. Täck med en vit ruta, infoga ny text osv.

Enklaste är väl att jobba med worddokumenten tillsammans, varför ska ni skicka fram och tillbaka?

Onedrive. MS Word, https://support.office.com/sv-se/article/arbeta-tillsammans-med-office-dokument-ea3807bc-2b73-406f-a8c9-a493de18258b

Hej serf!!

 

Tack för ditt svar. Jag tror att jag äntligen har lyckats förmedla mig på rätt sätt och jag tackar för att ni skriver. Du har helt rätt när det gäller Word, det är naturligtvis helt rätt att fortsätta på den linjen. Som du skriver och jag har lärt mig så finns där formaterings skillnader mellan olika program. Det får jag sonika acceptera. Att jag sedan inte kan spara  i samma format som Word, när jag använder OpenOffice... kan jag tycka är vansinnigt men förstår samtidigt varför de har valt att göra så. Det är de små.sakerna som jag ganska snabbt blir trött på men.. får lösa genom att arbeta mig runt dem. Alltså, jag skall definitivt kolla in LibreOffice!!

Att Acrobat Reader endast är en läsare har jag faktiskt inte tänkt på förrän du först skriver det. Anledningen är den, som jag skrev i tidigare i andra inlägg, att jag sällan använt programmet med tanke på att vi så ofta har jobbat med text på jobbet och inte haft det bekymret där som uppstått när jag jobbar hemifrån. Då använder vi båda Word!

PDF i all ära. Jag har också förstått att jag får räkna med att kanske betala om jag vill ha full åtkomst till PDF.ens alla funktioner i lite dyrare program men förstår samtidigt att jag kan göra enklare redigering i t. ex Adobe reader och förhandsgranskaren.  Som du själv nämner... gör det hellre mer sällan än ofta om det är PDF format vi pratar om. 

Anledningen till att vi använt oss av PDF:er har du säkert förstått. Det hjälper inte heller så mycket när man har en chef som är lika insatt i "systemen" som en själv. Tanken med PDF:erna var att många av dem filer vi ibland skickar emellan oss skall översättas mellan olika språk, t ex svenska till danska och vi korrektur läser emellan åt. Därför blir det fram och tillbaka! PDF, kom ju på tal när vi märkte att jag inte kunde öppna hans Word filer. 

Så i fortsättningen får jag kolla upp ditt lysande förslag LibreOffice och testa!!! Tror att jag funnit en lösning.!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten
55 minuter sedan, Telly82 säger:

Det räcker inte alltid; det skiljer ibland mellan Mac-och Windows-versionen av Word.

Det skiljer också mellan olika Windows-versioner samt mellan olika Mac-versioner.

Ja, det har jag också upptäckt med tanke på vissa formaterings problem i texterna!! Tack för att du konstaterar en lång tids huvudbry!!

 

Ha det super

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Eldvindovatten säger:

....sitter hemma en vecka och känner att jag inte vill investera allt för mycket pengar ... Men kanske skall jag tänka om då det säkert lär hända igen? Chefen... han är föga intresserad av att köpa fler program...

 

 

men se där, bilden klarnar:  Du arbetar, företaget har (dyrbara) program, du ska i arbetet utföra uppgifter på distans, du tror det räcker med en vecka, du och chefen är företagets samlade IT-kompetens, huvudprogrammet är Word,  format och formateringsdetaljer är viktiga.

  • Om anledningen är Covid-19 så räcker inte en vecka. Om projektet inte är avslutat innan veckan är slut så planera för lösningar som är hållbara över tid.
  • Om det är företagsarbete så krävs företagslicenser om det är betalprogram.
  • Om företaget redan har programlicenser, kolla vad det skulle kosta att utöka med en licens/användare till din hemma-dator av program som du och chefen redan använder och kan. Nettokostnaden blir nog inte stor, jämför vad varje timme av din tid är värd ( fakturerar du eller skriver upp arbetstid?) när du hemma och på forum ska hitta lösningar som du inte gillar och bara nätt och jämt klarar.
  • Adobes program brukar inte fungera smidigt när det är uppdateringar/uppgraderingar i Apples program.

 

Jag gillar macOS och brukar trivas med Appleprogram och detta är ett macforum, men: om din produkt kretsar kring Word-dokument: lös uppgiften i Word, använd Microsofts sätt att lösa samarbete i Worddokument. Office 365 Business Premium för en dryg hundralapp per månad exkl moms, ger dig programmen till pc eller mac, samarbetsplattformen Teams, molnet OneDrive. Med vissa villkor är allt kostnadsfritt första månaden. Vad mer kan din chef önska? Distansarbete, Word, kostnadsfritt!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...