Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte lägga till mp3 i iTunes. Error -54


tronque
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag försöker lägga till ett 60-tal mp3 filer i iTunes till extern HD men får felkod -54. ”Kan inte skriva till disk”. 

Filerna spelar utmärkt i tex VLC o ser bra ut i spektrumanalys. Många mp3 funkar att lägga in i iTunes men andra inte. Behörighet är läsa o skriva i Visa Info. Både på mp3 o på extern HD. 

Att googla ger inga specifika tips som har hjälpt.

Har prövat att felsöka diskarna i Disk utility men allt ser bra ut. 

Det som funkar är att konvertera filerna i exempelvis Mixpad fr mp3 till mp3 men då minskar bithastighet. Filerna går att lägga till i iTunes. Kruxet är att jag tycker det är omständigt att konvertera såpass många. 

Har oxo testat att lägga in direkt i ny spellista, reparera filer med MP3 Scan+Repair, att ändra namnet i filnamn. Inget hjälper.

Problemet har dykt upp endast sedan en månad.

Kör MacBook Pro 15” 2018. Mohave 10.14.6, iTunes 12.9.5.5. Vill undvika Catalina ett tag till. 

 

Tacsam för troliga lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen källa på detta nu, men jag har haft liknande problem. Då var det att mp3’orna hade för låg bitrate som var problemet. Jag var tvungen att konvertera om dom till högre bitrate för att kunna importera filerna till iTunes. 
 

Hoppas jag inte missförstod din fråga. Förstår inte riktigt om du försöker lägga till dom i iTunes eller ta dom från iTunes till en extern hårddisk. Eller har du ditt iTunes-bibliotek på en extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-54 är ett rättighetsfel. Kolla så du har rätt att skriva i mappen på din externa hårddisk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, maqs säger:

Jag hittar ingen källa på detta nu, men jag har haft liknande problem. Då var det att mp3’orna hade för låg bitrate som var problemet. Jag var tvungen att konvertera om dom till högre bitrate för att kunna importera filerna till iTunes. 
 

Hoppas jag inte missförstod din fråga. Förstår inte riktigt om du försöker lägga till dom i iTunes eller ta dom från iTunes till en extern hårddisk. Eller har du ditt iTunes-bibliotek på en extern hårddisk?

Man ska väl aldrig konvertera upp? Då tar de ju bara större plats(?) inte blir kvaliteten bättre för det. 

 

Itunes metadata ligger på macen. Hela diskoteket externt. Laddar ner mp3or varav förvånansvärt många inte kan längre kan läggas till. Mysko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-24 på 15:13, Telly82 säger:

-54 är ett rättighetsfel. Kolla så du har rätt att skriva i mappen på din externa hårddisk.

Hej!

 

ja, jag har Rätt att skriva på disk o i målmapp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, tronque säger:

Hej!

 

ja, jag har Rätt att skriva på disk o i målmapp. 

Hur är den externa disken formaterad? Om den är NTFS så är det just det som är problemet, för Mac OS kan då inte skriva, bara läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ok, problemet löst:

 

Visa info på extern hårddisk. 

Längst ner skall "ignore ownership on this volume" vara ibockad.

 

Tack för övriga förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...