Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Anpassa gästkontot (MacBook)


Dennis Johansson
 Share

Rekommendera Poster

Dennis Johansson

Hej!

 

Under dessa Corona tider så börjar allt fler personer jobba hemifrån. Mitt företag har därmed bett mig fixa ett par lånedatorer som man kan dela ut till folk. Kravet här är att kontot man använder ska vara låst till att endast komma åt ett visst antal program på datorn. Programmen ska helst ligga redo på skrivbordet/dock som standard. Man ska även helst inte ska kunna göra någonting annat på datorn än att köra dessa program. Ingen information ska sparas från tidigare användare heller. På tidigare system som Mojave har detta vart möjligt och jag har lyckats föräldrar hantera användarkontot så pass mycket att kraven uppfylldes. Nu sitter jag med några datorer som kör på Catalina och märker direkt att funktionerna jag använt tidigare inte finns på samma sätt som tidigare.

 

Gästkontot var första tanken, att det kanske är så bra det kan bli. Men då har vi problemet att applikationer inte stannar på skrivbordet eller i dock, just för att hemappen försvinner. Tänkte kika ifall någon vet hur man anpassar gästkontot till att ha en template man själv har gjort? Eller måste man göra ett vanligt konto och begränsa det? Hur i så fall?

 

Offentliga datorer som används i skolor/biblotek har den funktionaliteten jag vill åt. När man loggar in har den redan en vissa bakgrund, den har program färdigt upplagda på skrivbordet och den är begränsad av en administratör.

 

Dessa MacBook Air kommer hamna i olika personers händer och de flesta är väldigt otekniska, så smidigt och simpelt är det vi vill åt. Finns det någon snäll själ där ute som har ett svar på dessa frågor? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr fanns det något som hette föräldrakontroll, men när jag söker på nätet så hittar jag bara gammal info. Är det borttaget/ersatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Förr fanns det något som hette föräldrakontroll, men när jag söker på nätet så hittar jag bara gammal info. Är det borttaget/ersatt?

Borta. Catalina är mer som IOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Catalina är mer som IOS.

:cry: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

:cry: 

Föräldrar kontroll är i princip samma sak som Skärmtid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

:cry: 

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Föräldrar kontroll är i princip samma sak som Skärmtid

Så här ser det ut i Catalina:

 

708047832_dump1.png.787d4fee86330669bcec2289c008c8f5.png

1470932591_dump2.png.8857c1d5133d9527de1a48b1c085efd4.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Så här ser det ut i Catalina:

 

708047832_dump1.png.787d4fee86330669bcec2289c008c8f5.png

1470932591_dump2.png.8857c1d5133d9527de1a48b1c085efd4.png

 

Ja? Skärmtid ersätter föräldrarkontroll. Jag kan styra vad min dotter får använda på sina enheter från min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...