Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur sparar jag på min externa hårddisk?


JohanFlanke
 Share

Rekommendera Poster

JohanFlanke

Jag har en extern hårddisk av märket Maxator. Jag lyckades för flera år sedan att spara över bilder och andra filer till den från en annan Mac-dator. Däremot lyckas jag inte fylla på den externa hårddisken med nya filer från min nuvarande Mac-dator. Vad gör jag för fel? Gissar att det är någon inställning på den externa hårddisken som jag behöver ändra, men jag vet inte hur. tacksam för hjälp som gör att jag kan föra över nytt material utan att förstöra det material som redan ligger där .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bara drar över filer eller bilder

 

Sen hoppas jag att du använder dig av TimeMachine för backup 

 

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohanFlanke

Tack för svaret, men det fungerar inte att dra mappar till den externa hårddisken. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, JohanFlanke säger:

Tack för svaret, men det fungerar inte att dra mappar till den externa hårddisken. 

 

Vad har du för filsystem på den externa? Är det NTFS fungerar det inte. Utan det måste vara exFat eller något av Apples egna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, JohanFlanke säger:

Jag har en extern hårddisk av märket Maxator. Jag lyckades för flera år sedan att spara över bilder och andra filer till den från en annan Mac-dator.

OM disken är gammal kanske du ska pensionera den om du använder den som backup. Mekaniska hårddiskar har kort bästföredatum. Skaffa en ny och spara på den.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att du skaffar en extern SSD som har minst dubbelt så stor lagringskapacitet som den interna disken.

Det finns färdigformatterade diskar för Mac, men det är enkelt att formattera den själv med hjälp av Skivverktyg.

Sen använder du TimeMachine som backup, disken ska då vara formatterade i Mac OS extended

Här ett tips om hur du gör det.

 https://www.enkelteknik.se/formatera-en-extern-harddisk-for-att-fungera-pa-mac

 

Backup ska man ALLTID ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är ett NTFS-system (Windows) på den gamla hårddisken och att du i den andra Macen har ett program som gör så att du kan skriva till NTFS-system? Det var rätt vanligt att hårddiskar kom med NTFS och sedan installerades ett program för att kunna skriva till det. Då är det faktiskt bättre att du importerar allt i din nya dator, formaterar om den externa hårddisken till ett Mac-format, och sedan sparar ner allt igen. 

De olika mjukvaror som finns för att skriva till NTFS, bl a Paragon, brukar ha problem med nyare Mac OS. Jag skulle undvika dem helt. 

Och om man nu måste ha en hårddisk som fungerar på både Mac och Windows så är exFAT ett bättre format. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...