Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple SSD


CLS
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen haft min iMac, 27 tum, 32GB RAM, sent 2015 på verkstad (Kullander i Malmö) och fått installerat en intern SSD på 1TB (Samsung 860 EVO). Allt fungerar perfekt och jag upplever den som snabbare nu. Hade en 1TB Fusion drive innan. Jag såg att Apple SSD modulen sitter kvar  i datorn, som är på 24GB. Den verkar inte vara aktiv när jag tittar på den i Disk Utility. Kan man ha nytta av den och till vad då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, CLS säger:

Hej!

Jag har nyligen haft min iMac, 27 tum, 32GB RAM, sent 2015 på verkstad (Kullander i Malmö) och fått installerat en intern SSD på 1TB (Samsung 860 EVO). Allt fungerar perfekt och jag upplever den som snabbare nu. Hade en 1TB Fusion drive innan. Jag såg att Apple SSD modulen sitter kvar  i datorn, som är på 24GB. Den verkar inte vara aktiv när jag tittar på den i Disk Utility. Kan man ha nytta av den och till vad då?

Vilket Mac OS X har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CLS säger:

Hej!

Jag har nyligen haft min iMac, 27 tum, 32GB RAM, sent 2015 på verkstad (Kullander i Malmö) och fått installerat en intern SSD på 1TB (Samsung 860 EVO). Allt fungerar perfekt och jag upplever den som snabbare nu. Hade en 1TB Fusion drive innan. Jag såg att Apple SSD modulen sitter kvar  i datorn, som är på 24GB. Den verkar inte vara aktiv när jag tittar på den i Disk Utility. Kan man ha nytta av den och till vad då?

Den är så liten att den inte är till någon nytta egentligen. Risken är ganska stor att den blir tvärfull och låser sig. När den fungerade i Fusion Drive fanns det en mjukvarustyrning som förhindrade detta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använd som swap-utrymme kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Vilket Mac OS X har du?

Mojave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du aldrig förfrågan om att uppgradera till en större SSD istället?

Krävs lite mer arbete men medans dom ändå var isär med den hade det varit det självklara valet för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Håller med lappen i detta.

 

Läsning till o från disk är mycket snabbare med Apples SSD än den som sätts i SATA-kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de finns en flash disk som sitter installerat på logikkortet som är på 24GB plus den nya 1TB SSd som de har monterad då borde man skapa en fiusion disk för att utnyttja båda diskar. Nu har du bara 1TB att utnyttja. Men det kanske spelar igen roll för dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Misiek säger:

Eftersom de finns en flash disk som sitter installerat på logikkortet som är på 24GB plus den nya 1TB SSd som de har monterad då borde man skapa en fiusion disk för att utnyttja båda diskar. Nu har du bara 1TB att utnyttja. Men det kanske spelar igen roll för dig.

Jag håller med. I nuläget är detta mest kompatibelt och effektivast. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2020-03-21 på 09:57, Alix säger:

Vilket Mac OS X har du?

Mojave

 

18 timmar sedan, Misiek säger:

Eftersom de finns en flash disk som sitter installerat på logikkortet som är på 24GB plus den nya 1TB SSd som de har monterad då borde man skapa en fiusion disk för att utnyttja båda diskar. Nu har du bara 1TB att utnyttja. Men det kanske spelar igen roll för dig.

Hur skapar jag en Fusion disk av av Apple SSD och den nya Samsung SSD? snabbar detta upp min iMac? tack för alla era kloka svar :)

 

Hittade ett forum där man skriver att det inte är lönt att skapa en Fusion disk mellan Apple SSD och Samsung SSD då man inte märker någon skillnad på hastigheten. När man skapar en Fusion disk så väljs den den "slöaste" disken, vilket är Samsung SSD som sitter på ett SATA interface.

 

https://apple.stackexchange.com/questions/335370/how-to-prepare-two-ssds-after-upgrade-merge-to-fusion-drive-or-not-terminal-co

Redigerad av CLS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, CLS säger:

Mojave

 

Hur skapar jag en Fusion disk av av Apple SSD och den nya Samsung SSD? snabbar detta upp min iMac? tack för alla era kloka svar :)

 

Hittade ett forum där man skriver att det inte är lönt att skapa en Fusion disk mellan Apple SSD och Samsung SSD då man inte märker någon skillnad på hastigheten. När man skapar en Fusion disk så väljs den den "slöaste" disken, vilket är Samsung SSD som sitter på ett SATA interface.

 

https://apple.stackexchange.com/questions/335370/how-to-prepare-two-ssds-after-upgrade-merge-to-fusion-drive-or-not-terminal-co

I sista inlägget via din länk har du både svar och instruktion, inklusive länk*. En person har gjort just det vi rekommenderar. Det är visst lönt att skapa fusion drive (om än lite krångligt). Det är mjukvarustyrt och påverkar inte hårdvarans funktioner.

 

 

*Den svenska versionen hittar du här: https://support.apple.com/sv-se/HT207584

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

I sista inlägget via din länk har du både svar och instruktion, inklusive länk*. En person har gjort just det vi rekommenderar. Det är visst lönt att skapa fusion drive (om än lite krångligt). Det är mjukvarustyrt och påverkar inte hårdvarans funktioner.

 

 

*Den svenska versionen hittar du här: https://support.apple.com/sv-se/HT207584

OK, jag ska testa det. När jag har skapat en ny Fusion disk, kan jag köra över backupen från Carbon Copy Cloner (som inkluderar både OS och data) till Fusion disken? Hamnar OS:et på 24 giggaren då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, CLS säger:

OK, jag ska testa det. När jag har skapat en ny Fusion disk, kan jag köra över backupen från Carbon Copy Cloner (som inkluderar både OS och data) till Fusion disken? Hamnar OS:et på 24 giggaren då?

Svar, ja (i princip, men allt kan krångla, särskilt tredjepartsprogramvara*) respektive ”kanske”. Fusion drive fungerar som så att de filer som oftast läses in hamnar på den snabbaste enheten. Därav en generellt högre prestanda, beroende på vilka vanor just du har.

 

 

*Om jag vore du skulle jag inte använda CCC (som jag annars använder hela tiden) till en nybakad Fusion drive, utan använda Flyttassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Svar, ja (i princip, men allt kan krångla, särskilt tredjepartsprogramvara*) respektive ”kanske”. Fusion drive fungerar som så att de filer som oftast läses in hamnar på den snabbaste enheten. Därav en generellt högre prestanda, beroende på vilka vanor just du har.

 

 

*Om jag vore du skulle jag inte använda CCC (som jag annars använder hela tiden) till en nybakad Fusion drive, utan använda Flyttassistenten.

Får jag fråga varför du rekommenderar flyttassistenten framför CCC på en Fusion disk? anledningen till jag frågar är att jag vid flertal tillfällen tillbaka i tiden har återställt den tidigare Fusion disken (HDD + Apple SSD) med en återställning från CCC utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, CLS säger:

Får jag fråga varför du rekommenderar flyttassistenten framför CCC på en Fusion disk? anledningen till jag frågar är att jag vid flertal tillfällen tillbaka i tiden har återställt den tidigare Fusion disken (HDD + Apple SSD) med en återställning från CCC utan problem.

Om du har gjort det förut med lyckat resultat undrar jag varför du ens frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var bara nyfiken på varför du föredrog flyttassistenten framför CCC. Jösses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, CLS säger:

Jag var bara nyfiken på varför du föredrog flyttassistenten framför CCC. Jösses!

Det skrev jag: ”allt kan krångla, särskilt tredjepartsprogramvara”. Flyttassistenten är inbyggd och därmed Apples föredragna form av dataöverföring. Vad i det är svårt att förstå? Jösses! ;) 

 

Jag (eller vem annars ens) gillar inte att bli manipulerad. Varför frågar du om något du uppenbarligen redan har erfarenhet av? Varför mörkar du det, och skriver det först när du har fått svar? :fundersam:(Du behöver inte svara för min del, det är retoriska frågor).

 

Nu har du fått svar, återkom om du stöter på patrull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som står i beredskap att göra denna uppgradering kan det vara värt att påpeka att den PCIe-buss som original-SSD-disken sitter i är god för ca 2000MB/s med en bra SSD. Till skillnad mot att bara byta ut den mekaniska SATA-disken mot en SSD som aldrig kan ge mer än 500 MB/s. Visst är det en dramatisk skillnad att få fem gånger snabbare hårddisk när man byter en mekanisk disk mot en vanlig SSD. Men att få uppåt 2000 MB/s för lite mer pengar är det självklara valet. Men man måste ju känna till hur det fungerar. Trubblet är att den bussen sitter på baksidan av moderkortet så det måste demonteras.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...