Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto Library


drutten68
 Share

Rekommendera Poster

Hej, mitt första inlägg och deltagande i forum över huvudtaget. En överlevande dinosaurie...

Min fråga - jag ska äntligen köpa ny MacBook och vill då passa på att rensa ut onödiga filer. Jag har enligt finder ett iPhoto Library (som jag inte använt sedan Photos kom) på 135 GB. Jag har läst i tidigare trådar att man kan radera utan problem, men det som får mig att tveka är att Photos bara är 35 GB. Jag tror att Photos har med alla gamla bilder. Försökte öppna iPhoto Library - det gick inte. 

Så mina två frågor, i) har det varit känt problem med migreringen att alla bilder inte följde med? ii) är det "ofarligt" att radera iPhoto Library, dvs ingen påverkan på Photos?

Tack på förhand!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi börjar med svar på din sista fråga: Ja, att radera iPhoto library ska inte ha någon som helst påverkan på Photos. 

När det gäller varför storleken skiljer sig åt - det finns inget självklart och enkelt svar på den frågan, det kan bero på olika saker. Men om du använder iCloud bildbibliotek ihop med optimerad lagring så optimeras utrymmet på Macen, då får du bilder i mindre storlek på Macen och de sparas i full storlek på iCloud. De hämtas ner i större storlek när du behöver det. Det sköts av iCloud bibliotek. 

Och den funktionen gör ju att utrymmet som Photos-library tar upp på hårddisken blir mindre än iPhoto-library även om de innehåller precis samma bilder. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i) Inte vad jag vet

ii) Ja, det påverkar inte Bilder i sig. Men om du ni inte fått över alla bilder som fanns/finns i iPhoto Library så försvinner ju bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Jag tog mod till mig och raderade efter att ha gått igenom mina Photos bilder och tror mig veta.-) att alla bilder finns med där. Det har gått bra! 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...