Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

appel id


misstänksam
 Share

Rekommendera Poster

misstänksam

vad är appel id bra för ? seriöst ... är inte det bara ett sätt att spåra å lagra info om anv ? 

 

förlåt om jag lagt detta i fel kategori 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra är det att ha en legitimation? 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, misstänksam säger:

som sagt seriösa svar tack 

Jo, men du måste ju kunna identiefiera  dig vart du än kommer. 

Önskvärt hade kanske varit att man kunde använt sig av Mobilt Bank-ID som vi har här i Sverige, men nu är inte Apple svenskt så de har valt lösenord och e-mail-adress som lösenord. 

 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, misstänksam säger:

vad är appel id bra för ? seriöst ... är inte det bara ett sätt att spåra å lagra info om anv ? 

 

förlåt om jag lagt detta i fel kategori 

Spelar ingen roll om du använder Apple-ID eller inte information om dig blir alla fall sparade.

Sen är det frågan vad Apple gör med den och en sak är säker och det är att dom inte säljer den vidare. 

Dom använder den för att förbättra sina tjänster. Genom att inte använda Apple-ID går du miste om många funktioner/tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar, som jag ser det, är automatisk säkerhetskopiering av iosenheter, möjligheten att se samma data på alla enheter som loggat in med samma applid. Och lagra bilder och dokument i molnet som oxå kan ses på samliga enheter. Åsså ytterligare tjänster som anges i Tellys länk.

 

Sedan är det förstås vars och ens val om man vill använda funktionerna som följer med applidt. Mig får gärna Apple spåra och samla info om. Om de nu tycker att jag är intressant vilket jag betvivlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ID är en smart lösning som förenklar för både Apple och kunderna. Apple har flera olika tjänster idag, som iCloud synk, iCloud drive, iCloud mail, Apple Music, podcasts, iTunes Store, filmer, TV-serier, iBooks osv osv. 
 

Det är klart att detta skulle bli både rörigt och ohanterligt för både kunden och Apple om alla dessa olika tjänster fordrade separata konton med separata loginuppgifter. 
 

Nu har vi ett konto för allt detta. Mycket smidigt. För mig som kund är det mycket enklare att komma ihåg ett login istället för 10 olika för olika tjänster. 
 

Det är klart att Apple behöver info om användare, flera tjänster kostar pengar och Apple behöver faktureringsuppgifter. 
 

Det är inget konstigt med att företagare behöver uppgifter om kunderna. 
 

Om du har ett betalkort så har betalkortet uppgifter om dig. Om du har ett ICA-kort så har ICA uppgifter om dig. 
 

Osv osv. 
 

Man måste inte ha ett Apple ID om man inte vill, men då kan man heller inte använda Apples tjänster. Och då blir ens Apple-produkt väldigt begränsad. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

misstänksam

jag vill inte vara så misstänksam ...men det finns en del grupper som har jobb som är klassificerade .... och många totalt utan någon som  helst tanke bara anv tex den tjänsten å lagrar utan en sekunds eftertanke lösen å logg upp på sin lur som sen 

lagras på appels servrar ..... nu vet jag lite om vad som kan hända om någon illasinnad kom över såna uppgifter ... det jag vill få fram är att man kanske ska ha lite mer kritiskt granskande innan man lämnar allt till några jätte företag i tron att dom totalt hanterar våra uppgifter på ett säkert sätt... men jag inser att så många bara lever i någon form att ää det händer inget å att dom spårar å lagrar allt om oss är oskyldigt   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, misstänksam säger:

jag vill inte vara så misstänksam ...men det finns en del grupper som har jobb som är klassificerade ....    

Och då administreras telefonen med speciella verktyg (MDM) 

 

https://www.apple.com/se/business/docs/resources/Managing_Devices_and_Corporate_Data_on_iOS.pdf

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment-reference-ios/iorce42113ea/1/web/1

 

Säkerhetsmässigt är en iPhone det säkraste du kan använda.

 

Ställer du dessa frågor som privatperson eller för yrketsvägnar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, om man har en iPhone eller Mac i tjänsten så finns det speciella verktyg för IT-avdelningen för att säkerställa säkerheten. Genom verktyget Apple Business Manager så sköter IT-avdelningen enheterna, de ställer in dem, väljer app:ar och så vidare. Så detta blir då en fråga för företagets IT-avdelning och inte för den vanlige användaren. 
https://support.apple.com/business

De vanliga iCloud-tjänsterna är ju främst anpassade efter privatpersoner och mindre företag. För större företag och organisationer med högsta krav på säkerhet och kontroll så erbjuder Apple andra lösningar. 

Om man har ett säkerhetsklassat jobb så använder man inte företags-iPhone med ens vanliga privata Apple ID. 
De företagen / organisationerna har sina egna lösningar eller andra lösningar för mejl, molntjänster och informationssynk. 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples enterprise-lösningar innebär att det inte behövs Apple ID på varje iPhone för där styrs företagsmobilerna av IT-avdelningen som distribuerar ut och styr de program och synktjänster och delning av data som behövs i organisationen. Det går via Apples verktyg för IT-administratörer och är inget som användaren gör. Det gör att IT-avdelningen har full koll på säkerheten i varje telefon och styr över användardatan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...