Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra DVD (Video_TS) till extern hårddisk


cc81
 Share

Rekommendera Poster

Jag har gamla videokamerainspelade DVD (hemmafilm) som går bra att spela upp på både PS4 och DVD spelare, men inte alltid på Mac. De kommer då i stället i små klipp som man måste öppna vart och ett ( bara ett par sekunder/klipp). När jag öppnar innehållet på datorn, visas alla filer (?) som heter VTS_08_01.VOB och visar en Quicktime symbol. Men de visar också en svart ruta i vilken överst står exec och filen heter då i stället VTS_08_0.BUP och VTS_08_01.IFO. ( de är alltså inte bara numrerade med 08 utan från 01-16 på just denna skiva).

Då några DVD skivor börjat hacka vill vi spara all film på ett säkert sätt genom att lägga över dem på en extern hårddisk. Jag vet bara inte hur. Jag är verkligen ingen dator expert så snälla, tillvägagångssätt på nybörjarnivå. Jag kan inte öppna filerna i iMovie tex. för att där skapa en sammanhängande film av filerna. 

Är rädd att jag bara kommer ladda hem tusen program som inte fungerar så snälla hjälp mig. 4

Skärmavbild 2020-03-18 kl. 15.40.45.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte testat med hemmaporr, men för köpfilmer funkar VLC bra. Orkar inte koppla in DVD-spelaren nu, men, ur minnet:

Kopiera mappen Video_TS till önskad plats.

Starta VLC.

Klicka Arkiv > Avancerad Öppna fil...

Leta upp Video_TS-mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det ju inte porr utan film på mina barn.,,,,. Sen var det att lägga över till extern hårddisk, inte spela upp på datorn (jag kan ju spela upp dem på vanlig DVD och PS4, så se dem kan jag men är livrädd att de ska gå förlorade, barnens första år och resor mm. 

 

Jag ska kolla in din länk Telly82, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makemkv. Gör om till mer framtidssäkert filformat. Makemkv kodar inte om, så 100% kvalitet och snabbt. 

 

Sedan kan det vara rätt skumt format på en del "hemmagjorda" dvder. Vet inte hur makemkv handskas med sådana. 

 

När filmerna väl är i mkv-format kan de säkerhetskopieras på lämpligt sätt eller läggas ihop med mkvmerge eller en hoper andra program. 

 

https://www.makemkv.com/download/

 

Det finns säkert andra program, men det viktiga är att de inte kodas om till mp4 eller något annat. Om du ska redigera dem, klippa, klistra, lägga på effekter, då måste de ju kodas om men det är en senare fråga. Först säkerhetskopia. Kolla även så alla kapitel  ljud och titlar kommit med. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82, verkar inte fungera. Vet inte riktigt vad jag gör för fel....har gjort skivavbild enligt länk, men går ej att lägga till filerna fortfarande i Imovie eller spara hela som en film utan alla klipp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, cc81 säger:

Ja nu är det ju inte porr utan film på mina barn.,,,,. Sen var det att lägga över till extern hårddisk, inte spela upp på datorn (jag kan ju spela upp dem på vanlig DVD och PS4, så se dem kan jag men är livrädd att de ska gå förlorade, barnens första år och resor mm. 

 

Jag ska kolla in din länk Telly82, tack.

Ett första steg kan ändå vara att spara ner de olika Video_TS-mapparna på datorn, då slipper du sedan bry dig om skivhantering i det fortsatta arbetet. Att du av någon anledning ville koda om filmerna framgick inte.

 

@Telly82, du "citeras" ett inlägg upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr löste inte heller makemkv problemet. Går inte att lägga till i iMovie, vilket blir det program som jag behöver använda gissar jag för att göra alla klipp till en sammanhängande film. Konstigt är bara att DVD:n såklart visar en sammanhängde fil när jag spelar upp den, också på PS4. Så varför blir det inte så i iMac? Måste väl för tusan finnas program som enkelt lägger över? 

Tycker inte mac verkar lika enkelt som pc, innan när vi hade pc var det bara att koppla videokameran till pc:n så la den över automatiskt till DVD hela filmen rakt av. Nu måste man lägga över till iMac, redigera och grejer. Och nu kan man inte få tillbaka innehållet på DVD:n till datorn.....hmmmmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, cc81 säger:

spara all film på ett säkert sätt genom att lägga över dem på en extern hårddisk.

Är det detta det enda som ni vill uppnå? Ingen extra redigering när väl filmerna ligger sparade?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, cc81 säger:

Tycker inte mac verkar lika enkelt som pc, innan när vi hade pc var det bara att koppla videokameran till pc:n så la den över automatiskt till DVD hela filmen rakt av.

Så funkade det på Mac också, när Macarna hade Firewireanslutning. Importera från kameran direkt till iMovie.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie är inte fullt kompatibelt med DVD (mpeg2), det förstör kvaliteten att importera i iMovie (om det ens går) och är inte en bra säkerhetskopielösning. Jag antar att man kan använda Premiere Pro etc, men sånt är ju dyrt.

Jag har nyligen importerat några gamla DVD-filmer. Av olika skäl använde jag till sist Windows, men jag körde med Makemkv och Avidemux för att klippa ihop 2 filmer. Inte det mest lättarbetade programmet kanske men jag har inte hittat nåt bättre. ( http://avidemux.sourceforge.net/ har man Catalina kanske man kan prova http://www.avidemux.org/nightly/osx_catalina )

Ett problem med äldre DVD-inspelningar (inte alla dock) är att de är inspelade med interlace/radsprång (herregud vilket ord), vilket gör att en hel del program har problem vid konvertering till mp4 eller vad man nu vill ha istället.
Handbrake klarar det säkert, men för mig vill handbrake med förinställningar ändra storleken på alla filer (alltså, inte längre 720x576 för DVD) och antal bilder per sekund, vilket gör att jag inte orkar med det. 
För max kvalitet är det bra om man kan undvika konverteringar och behålla interlace (och så får uppspelningsprogrammet handskas med saken). 

Tillägg: DVD och MPEG2-kodningen där är tyvärr så gammalt att stöd i MacOS och Windows är svagt numera. Jag tycker om Blurayskivor och använder där program som är ca 10 år gamla ibland, bra nya finns inte. ?

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, poi ran säger:

iMovie är inte fullt kompatibelt med DVD (mpeg2), det förstör kvaliteten att importera i iMovie (om det ens går) och är inte en bra säkerhetskopielösning. Jag antar att man kan använda Premiere Pro etc, men sånt är ju dyrt.

Jag har nyligen importerat några gamla DVD-filmer. Av olika skäl använde jag till sist Windows, men jag körde med Makemkv och Avidemux för att klippa ihop 2 filmer. Inte det mest lättarbetade programmet kanske men jag har inte hittat nåt bättre. ( http://avidemux.sourceforge.net/ har man Catalina kanske man kan prova http://www.avidemux.org/nightly/osx_catalina )

Ett problem med äldre DVD-inspelningar (inte alla dock) är att de är inspelade med interlace/radsprång (herregud vilket ord), vilket gör att en hel del program har problem vid konvertering till mp4 eller vad man nu vill ha istället.
Handbrake klarar det säkert, men för mig vill handbrake med förinställningar ändra storleken på alla filer (alltså, inte längre 720x576 för DVD) och antal bilder per sekund, vilket gör att jag inte orkar med det. 
För max kvalitet är det bra om man kan undvika konverteringar och behålla interlace (och så får uppspelningsprogrammet handskas med saken). 

Tillägg: DVD och MPEG2-kodningen där är tyvärr så gammalt att stöd i MacOS och Windows är svagt numera. Jag tycker om Blurayskivor och använder där program som är ca 10 år gamla ibland, bra nya finns inte. ?

Behöver inte använda Windows för det. MakeMkv finns till macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

littlemaze ja det är det enda jag vill. Ingen redigering eller något. Bara kunna lägga över det som jag har på DVD till extern hårddisk. Thats it. 

Det går alltså inte att koppla in en texten hårddisk, stoppa in DVD skivan i datorn, och dra över den till till hårddisken. Kan lägga den på datorn men det hjälper ju inte för det är inte där jag vill ha den. Den lägger sig dessutom som flera filer, inte en sammanhängande film. Jag vill kunna koppla in externa hårddisken till TV:n och spela upp filmerna bara.

Ska det vara såhär svårt verkligen? Kan man lämna in någonstans annars? Jag är ju skitdålig på sånt här men känns ju som att detta borde vara enkelt gjort....

Redigerad av cc81
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, cc81 säger:

littlemaze ja det är det enda jag vill. Ingen redigering eller något. Bara kunna lägga över det som jag har på DVD till extern hårddisk. Thats it. 

Det går alltså inte att koppla in en texten hårddisk, stoppa in DVD skivan i datorn, och dra över den till till hårddisken. Kan lägga den på datorn men det hjälper ju inte för det är inte där jag vill ha den. Den lägger sig dessutom som flera filer, inte en sammanhängande film. Jag vill kunna koppla in externa hårddisken till TV:n och spela upp filmerna bara.

Ska det vara såhär svårt verkligen? Kan man lämna in någonstans annars? Jag är ju skitdålig på sånt här men känns ju som att detta borde vara enkelt gjort....

Sluta krångla nu. Ska du lämna bort ett arbete som kommer kosta flera tusen kronor bara för att du är rädd att testa dig fram? Hur tror du många av oss har lärt oss något. Jo just det genom trial and error.

 

Installera tex Ripit som enkelt förvandlar en DVD till ett universellt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lappen71, jag är absolut inte rädd. Men jag vet inte hur jag ska göra. Kan du bara förklara så provar jag mer än gärna. Jag vill alltså inte redigera eller annat, bara dra över DVD:n till hårddisken. Jag kan ändra format på filerna, eller vad det kallas, har provat efter tips här två olika, men ingen av dem löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, cc81 säger:

lappen71, jag är absolut inte rädd. Men jag vet inte hur jag ska göra. Kan du bara förklara så provar jag mer än gärna. Jag vill alltså inte redigera eller annat, bara dra över DVD:n till hårddisken. Jag kan ändra format på filerna, eller vad det kallas, har provat efter tips här två olika, men ingen av dem löser problemet. 

Om du klickar på länken jag alldeles nyss postade så finns det en snabbguide över hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, cc81 säger:

littlemaze ja det är det enda jag vill. Ingen redigering eller något. Bara kunna lägga över det som jag har på DVD till extern hårddisk. Thats it. 

Det går alltså inte att koppla in en texten hårddisk, stoppa in DVD skivan i datorn, och dra över den till till hårddisken. Kan lägga den på datorn men det hjälper ju inte för det är inte där jag vill ha den. Den lägger sig dessutom som flera filer, inte en sammanhängande film. Jag vill kunna koppla in externa hårddisken till TV:n och spela upp filmerna bara.

Ska det vara såhär svårt verkligen? Kan man lämna in någonstans annars? Jag är ju skitdålig på sånt här men känns ju som att detta borde vara enkelt gjort....

Hade du testat att kopiera Video_TS-mapparna till någon hårddisk (för att sedan spela upp med VLC)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Hade du testat att kopiera Video_TS-mapparna till någon hårddisk (för att sedan spela upp med VLC)?

Problemet är att en DVD-skiva innehåller upp till 4st Video_TS mappar med en filmfil.

Dessa behöver slås ihop för att man ska kunna se dom i följd. Något som det program jag länkade till gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Problemet är att en DVD-skiva innehåller upp till 4st Video_TS mappar med en filmfil.

Dessa behöver slås ihop för att man ska kunna se dom i följd. Något som det program jag länkade till gör.

Där ser man. Jag har bara råkat ut för skivor med 1 sådan mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del kameror och DVD-inspelare skapar konstiga format. 

 

Men, prova det här: Lägg video_ts och audio_ts i en mapp (exempelvis FILM1), sedan döper du den mappen till FILM1.dvdmedia ; förr i tiden blev den då ett "paket" som för datorn såg ut som en DVD-skiva. Den kan man sen öppna i DVD-player (finns den kvar i Catalina?) och VLC. Tror jag. Har inte sett någon göra så på en del år. Det paketet kan läggas på externa hårddiskar eller var som helst. Har inte bekräftat att det funkar fortfarnade (kör inte Catalina på den här datorn).

Det enklaste vore att göra om skivorna till .iso-format. Då kan man spela dem i VLC (om de inte har helt konstigt format - vilket är möjligt), bränna ut dem på skiva igen vid behov, etc. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, poi ran säger:

En del kameror och DVD-inspelare skapar konstiga format. 

 

Men, prova det här: Lägg video_ts och audio_ts i en mapp (exempelvis FILM1), sedan döper du den mappen till FILM1.dvdmedia ; förr i tiden blev den då ett "paket" som för datorn såg ut som en DVD-skiva. Den kan man sen öppna i DVD-player (finns den kvar i Catalina?) och VLC. Tror jag. Har inte sett någon göra så på en del år. Det paketet kan läggas på externa hårddiskar eller var som helst. Har inte bekräftat att det funkar fortfarnade (kör inte Catalina på den här datorn).

Det enklaste vore att göra om skivorna till .iso-format. Då kan man spela dem i VLC (om de inte har helt konstigt format - vilket är möjligt), bränna ut dem på skiva igen vid behov, etc. 

 

Ja men han vill ju titta med dom på tv:n. Ansluta hårddisken till tv´n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man spela upp det på TV är det ju makemkv som gäller om det klarar hemmaskivorna - om man inte ska konvertera till mp4, men som "backupalternativ" på Mac kan det funka att dra över filerna till en mapp och lägga till dvdmedia ; då blir det mer hanterbart åtminstone. 

Jag är förvånad att sådana här frågor inte dyker upp oftare. Måste väl finnas mängder med folk som har gamla DVDer på familjen (för att inte tala om vhs och andra format) och vill uppgradera till modernare uppspelning.

Nu blir det lite OT, men om man har "konstiga" DVDer som man gjort i en VHS-DVD-inspelare, videokamera, etc, så kan de ibland gå att köra via gamla DVD Shrink (windows) och få ut en vettigare skiva. Så fick jag göra med en "omöjlig" skiva från när jag var 15 år, den gick inte att hantera eller spela i andra program jag testade på datorn. Dåligt utbud på Mac för DVD- och Blurayhantering, vilket väl hänger ihop med att Apple dissade optiska skivor så tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja men han vill ju titta med dom på tv:n. Ansluta hårddisken till tv´n

Tja, det låter ju troligt, men det framgår inte särskilt tydligt i tråden. Problemformuleringen är inte direkt imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, poi ran säger:

Jag är förvånad att sådana här frågor inte dyker upp oftare. Måste väl finnas mängder med folk som har gamla DVDer på familjen (för att inte tala om vhs och andra format) och vill uppgradera till modernare uppspelning.

Finns det verkligen folk som krånglade att bränna i Dvd-format? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, det låter ju troligt, men det framgår inte särskilt tydligt i tråden. Problemformuleringen är inte direkt imponerande.

Du har t.o.m citerat det inlägget där han uttrycker den viljan :)

 

 

Skärmavbild 2020-03-19 kl. 12.20.38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...